Nazwa przedmiotu:
Public relations i reklama we współczesnym świecie - przedmiot obieralny
Koordynator przedmiotu:
dr Michał Piotr Pręgowski
Status przedmiotu:
Fakultatywny dowolnego wyboru
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Gospodarka Przestrzenna
Grupa przedmiotów:
HES
Kod przedmiotu:
GP.SMOB306
Semestr nominalny:
3 / rok ak. 2019/2020
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1. Liczba godzin kontaktowych: 35, w tym: a) obecność na wykładach - 30 godz., b) udział w konsultacjach - 5 godz. 2. Praca własna studenta – 15 godzin, w tym: a) przygotowanie do egzaminu i obecność na egzaminie (zaliczeniu końcowym) - 10 godz. b) zapoznanie się ze wskazaną literaturą - 5 godz. Łączny nakład pracy studenta wynosi 50 godzin, co odpowiada 2 pkt. ECTS.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,4 pkt. ECTS - liczba godzin kontaktowych: 35, w tym: a) obecność na wykładach - 30 godz., b) udział w konsultacjach - 5 godz.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
-
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Brak wymagań wstępnych.
Limit liczby studentów:
60 - studentów na wykładzie
Cel przedmiotu:
Public relations jest niezbędnym narzędziem w nowoczesnym zarządzaniu, a reklama - niezbędnym już wsparciem sprzedaży. Celem zajęć jest przekazanie studentom podstaw teoretycznej i praktycznej wiedzy na temat PR i reklamy, która to wiedza będzie przydatna studentom tak w roli pracowników/pracodawców, jak i obywateli (krytyczny/świadomy odbiorca treści multimedialnych). Zajęcia definiują PR, wyjaśniają jego założenia i cele – w tym zwłaszcza media relations, PR wewnętrznego i komunikacji kryzysowej - jak również przekazują studentom umiejętności praktyczne - w tym np. umiejętność rozpoznania właściwych publiczności dla stosownych kampanii PR, działań nieetycznych w PR, a także stereotypów powielanych przez reklamę. Zajęcia łączą wątki dyskusji i ćwiczeń w grupach z wykładem porządkującym wiedzę na temat definicji, założeń i perswazyjnych celów PR i reklamy.
Treści kształcenia:
1. Public relations i reklama w dzisiejszym świecie – wprowadzenie. Czym różni się PR od reklamy? Relacja PR z marketingiem i propagandą. 2. Czym jest, a czym nie jest PR: fakty i mity. Etyka public relations. 3. Public relations jako zarządzanie komunikacją. Podstawowe zasady komunikacji społecznej. Przywódcy opinii, odźwierni, szum informacyjny. 4. Publiczności w PR. 5. Metody działań public relations. Kampanie długofalowe i działania ad hoc. 6. Najczęstsze błędy w zarządzaniu komunikacją. 7. Media relations. PR a media społecznościowe. 8. Sytuacje kryzysowe i zarządzanie nimi. 9. Wizerunek, logo, image. Corporate identity – tożsamość przedsiębiorstwa. 10. Definicje i uwarunkowania społeczne reklamy. Narzędzia reklamy i kanały komunikowania, z których korzysta reklama. 11-12. Perswazja w reklamie i jej odbiorcy. Podstawowe motywy i stereotypy obecne w reklamie. 13. Podstawowe prawa marketingu w kontekście PR i reklamy.
Metody oceny:
Kolokwium końcowe w formie testu z pytaniami zamkniętymi i otwartymi. Do zaliczenia przedmiotu wymagane jest zdobycie 50% pkt. + 1 na kolokwium końcowym. Kolokwium odbywa się przed końcem semestru, w terminie I oraz II (poprawkowym).
Egzamin:
nie
Literatura:
Literatura podstawowa: 1. S. Black, Public relations, Kraków: Oficyna Ekonomiczna, 2006 2. P. Lewiński, Retoryka reklamy, Wrocław: Wydawnictwa Uniwersytetu Wrocławskiego, 1999 3. Polskie Stowarzyszenie Public Relations, Kodeks Etyki Polskiego Stowarzyszenia Public Relations [online] 1996 4. Polskie Stowarzyszenie Public Relations, Karta przejrzystości relacji z mediami [online] 2003 Literatura uzupełniająca: 1. P. Anthonissen, Komunikacja kryzysowa, Warszawa: Wolters Kluwer 2010 2. T. Goban-Klas, Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Warszawa: PWN, 1999 (i późniejsze) 3. M. Przybysz, Kryzys medialny w Wikinomii. [w:] A. Ogonowska (red.), Oblicza nowych mediów, Wydawnictwo WSZiB 2011, s. 166-179. 4. B. Rozwadowska, Public relations, Warszawa: Studio Emka, 2009 5. R. Smith, Public Relations: The Basics, Londyn i Nowy Jork: Routledge, 2017 6. J. Tracewicz, Jak wybuchały największe kryzysy w social mediach w Polsce? Tych afer można było uniknąć [online]; Spidersweb.pl z dn. 22.05.2018, https://www.spidersweb.pl/e/najwieksze-kryzysy-social-media-polska
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt GP.SMOB306_W1
Student zna podstawową terminologię w zakresie public relations oraz reklamy, a także wybrane teorie i koncepcje w zakresie public relations, komunikacji kryzysowej i reklamy oraz ich umiejscowienie w dziedzinach zarządzania i marketingu.
Weryfikacja: Kolokwium końcowe
Powiązane efekty kierunkowe: K_W05
Powiązane efekty obszarowe: S2A_W03, S2A_W05, T2A_W02, T2A_W03
Efekt GP.SMOB306_W2
Student zna zróżnicowane kategorie publiczności, do których należy kierować komunikaty PR i reklamowe.
Weryfikacja: Kolokwium końcowe
Powiązane efekty kierunkowe: K_W05
Powiązane efekty obszarowe: S2A_W03, S2A_W05, T2A_W02, T2A_W03
Efekt GP.SMOB306_W3
Student zna różnicę między rzetelnym PR a PR prowadzonym z naruszeniem zasad, w tym tzw. czarnemu PR.
Weryfikacja: Kolokwium końcowe
Powiązane efekty kierunkowe: K_W05
Powiązane efekty obszarowe: S2A_W03, S2A_W05, T2A_W02, T2A_W03

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt GP.SMOB306_U1
Student ma umiejętność odróżniania działań PR od innych działań promocyjnych oraz od innych technik komunikowania.
Weryfikacja: Kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe: K_U03
Powiązane efekty obszarowe: S2A_U06, S2A_U07
Efekt GP.SMOB306_U2
Student potrafi wykorzystać wiedzę nt. PR i reklamy do kształtowania pozytywnych relacji swoich lub reprezentowanej organizacji z otoczeniem (klientami, kontrahentami, pracownikami, mediami itp.)
Weryfikacja: Kolokwium końcowe
Powiązane efekty kierunkowe: K_U07
Powiązane efekty obszarowe: S2A_U08
Efekt GP.SMOB306_U3
Student umie dostrzegać warstwę perswazyjną reklamy, jej odniesienie do stereotypów i ich wzmacnianie.
Weryfikacja: Zadania indywidualne i grupowe w trakcie zajęć (weryfikacja bieżąca), kolokwium zaliczeniowe (weryfikacja formalna)
Powiązane efekty kierunkowe: K_U09
Powiązane efekty obszarowe: S2A_U03, T2A_U10

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt GP.SMOB306_K1
Student jest świadomy roli, jaką reklama i PR odgrywają we współczesnych realiach, dostrzega potrzebę bycia krytycznym odbiorcą treści związanych z tymi dziedzinami, i etycznie postępującym twórcą bądź zleceniodawcą takich treści.
Weryfikacja: Kolokwium końcowe
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01, K_K02, K_K03
Powiązane efekty obszarowe: T2A_K02, T2A_K03, S2A_K05
Efekt GP.SMOB306_K2
Student jest świadomy etycznego wymiaru komunikacji kryzysowej, ze szczególnym uwzględnieniem zobowiązania do komunikowania prawdy zamiast fałszu w razie wystąpienia sytuacji kryzysowej.
Weryfikacja: Kolokwium końcowe
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01, K_K02, K_K03
Powiązane efekty obszarowe: T2A_K02, T2A_K03, S2A_K05