- Nazwa przedmiotu:
- Podstawy ekologii i ochrony srodowiska
- Koordynator przedmiotu:
- dr Józef Dobija
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Geodezja i Kartografia
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- GK.NIK402
- Semestr nominalny:
- 4 / rok ak. 2019/2020
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1) liczba godzin kontaktowych - 22 godzin, w tym:
a) udział w wykładach - 16 godzin
b) konsultacje - 2 godziny
c) udział w kolokwium - 4 godziny
2) praca własna studenta - 28 godzin, w tym:
a) studia literaturowe - 15 godzin
b) bieżące powtarzanie materiału z wykładów - 7 godzin
c) przygotowanie do zaliczenia - 6 godzin
3) RAZEM - 50 godzin - co odpowiada 2 punktom ECTS
54
(- udział w wykładach: 7 x 2 godz. = 14 godz.,
- udział w konsultacjach: 10 x 2 godz. = 20 godz. (zakładamy, że student korzysta z co trzecich konsultacji),
- przygotowanie do zaliczenia i obecność na zaliczeniu: 10 x 2 godz. + 2 x 2 godz. (dwa kolokwia w semestrze) = 24 godz.
Łączny nakład pracy studenta wynosi zatem 54 godz., co odpowiada 2 punktom ECTS.)
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1 punkt ECTS - 22 godziny, w tym:
a) wykłady - 16 godzin
b) konsultacje - 2 godziny
c) kolokwium - 4 godziny
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Podstawowa wiedza z zakresu geografii fizycznej, ekonomicznej i przyrody
- Limit liczby studentów:
- 90
- Cel przedmiotu:
- "Celem przedmiotu jest:
- przekazanie wiedzy z zakresu wybranych działów ekologii, umożliwiającej zrozumienie procesów zachodzących w środowisku przyrodniczym,
- zrozumienie relacji między komponentami środowiska,
- oceny wpływu środowiska przyrodniczego na kierunki zagospodarowania przestrzeni,
- określenie barier rozwoju społeczno-gospodarczego wynikającego z ograniczeń środowiskowych."
- Treści kształcenia:
- "Funkcjonowanie i charakterystyka środowiska przyrodniczego. Podstawowe pojęcia z ekologii i ochrony środowiska. Wskaźniki określające funkcje ekologiczne środowiska - potencjał środowiska
i pojemność środowiska. Charakterystyka ekosystemów oraz wzajemne relacje elementów biotycznych
i abiotycznych środowiska.
Wybrane działy ekologii. Ekologia i jej związek z różnymi dziedzinami wiedzy. Ekosystem struktura, funkcjonowanie i produktywność. Stany równowagi i zagrożenia środowiska przyrodniczego. Czynniki ograniczające rozwój organizmów. Skażenie i próg szkodliwości. Sukcesja ekologiczna i jej znaczenie w środowisku przyrodniczym. Cykle biogeochemiczne.
Wybrane problemy degradacji środowiska przyrodniczego. Degradacja i ochrona komponentów środowiska: atmosfery, litosfery, pedosfery, hydrosfery i biosfery. Monitoring środowiska i jego znaczenie w gospodarowaniu zasobami środowiska. Źródła i systemy informacji o stanie aktualnym oraz o zmianach zachodzących w środowisku. Waloryzacja, rewitalizacja i rekultywacja środowiska przyrodniczego.
Polityka ekologiczna Unii Europejskiej i jej wpływ na zmiany w zakresie ochrony środowiska. Rozwój zrównoważony jako zadanie współczesnego państwa oraz rola polityki i prawa w jego realizacji. Rola centralnych i terenowych urzędów administracji rządowej oraz samorządowej
w zarządzaniu środowiskiem i jego ochroną. Oceny oddziaływania na środowisko. Prawne aspekty ochrony środowiska. Pozwolenia na korzystanie z poszczególnych komponentów środowiska. Opłaty
i kary za zanieczyszczenie powietrza, zasobów wodnych, wyłączenie gruntów z użytkowania rolniczego i leśnego, składowanie odpadów.
- Metody oceny:
- Praca zaliczeniowa (dwa kolokwia w semestrze)
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- "1. Lonc E., Kartowicz E. Ekologia i ochrona środowiska. Wyd. PWSZ, Wałbrzych 2005.
2. Zimny H., Wybrane zagadnienia z ekologii. Wyd. SGGW Warszawa 1994.
3. Kompendium wiedzy o ekologii, Wyd. PWN pod redakcją J. Strzałko i T. Mosso-Pietraszewskiej, Warszawa-Poznań 1999.
4. Poskrobko B., Poskrobko T., Skiba K. Ochrona biosfery. Wyd. PWE, Warszawa 2007.
5. Więckowski St.K., Więckowska I. Globalne zagrożenia środowiska. WSP Kielce 1999.
6. Maciejewska A, Rekultywacja i ochrona środowiska w górnictwie odkrywkowym. Wyd. Oficyna PW. Warszawa 2000.
7. Baran St., Turski R. Degradacja ochrona i rekultywacja gleb. Wyd. AR w Lublinie. Lublin 1996.
8. Maciak F., Ochrona i rekultywacja środowiska. Wyd. SGGW, Warszawa 1996.
9. Pietrzyk I. Polityka regionalna Unii Europejskiej i regiony w państwach członkowskich. Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2003.
10. Grabowska G. Europejskie prawo środowiska. Wyd. Praw. PWN, Warszawa 2001."
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt GK.NIK402_W1
- ] zna wpływ uwarunkowań środowiskowych na wartośćnieruchomości rolnej
Weryfikacja: kolokwium zaliczeniowe
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W12, K_W13, K_W17
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W02, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W06, T1A_W07
- Efekt
- Wpisz opis
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W12
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W02
- Efekt GK.NIK402_W2
- Ma podstawowe informacje o procesach tworzenia się gleb ich zróżnicowania oraz wystepowania
Weryfikacja: zaliczenie kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt GK.NIK402_W3
- Ma podstawowa wiedzę nt. ekologii, funkcjonowania ekosystemu i jego własciwosci
Weryfikacja: zaliczenie kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W13, K_W17
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W02, T1A_W03, T1A_W06, T1A_W07
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt GK.NIK402_U1
- Posiada umiejętność samodzielnego uczenia się i wyciągania wniosków
Weryfikacja: kolokwium zaliczeniowe
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U13, K_U16, K_U19, K_U20
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01, T1A_U12, T1A_U14, T1A_U10, T1A_U15, T1A_U12, T1A_U14, T1A_U16, T1A_U07, T1A_U11, T1A_U12
- Efekt GK.NIK402_U2
- Potrafi rozróżniać rodzaje gleb, określać poziomy glebowe; przydatność poszczególnych rodzajów gleb
Weryfikacja: zaliczenie kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U13, K_U15, K_U16
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U12, T1A_U14, T1A_U10, T1A_U15, T1A_U10, T1A_U15
- Efekt GK.NIK402_U3
- Zna podstawowe właściwości komponentów środowiska, ich zagrożenia oraz konieczność ochrony
Weryfikacja: zaliczenie kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt GK.NIK402_U4
- Potrafi korzystac ze zbiorów kartograficznych, tworzyc zestawienia danych nt. badanych obszrów w tym tworzyć podstawe opracowania
Weryfikacja: zaliczenie kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: