- Nazwa przedmiotu:
- Infrastruktura danych przestrzennych
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Andrzej Głażewski
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Geodezja i Kartografia
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- GK.NIK511
- Semestr nominalny:
- 5 / rok ak. 2019/2020
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Z osiągnięciem założonych efektów kształcenia wiąże się 75h pracy studenta, w tym: udział w wykładach: 8h, udział w ćwiczeniach projektowych: 16h, przygotowanie do zajęć ćwiczeniowych: 12h, praca nad projektami - na konsultacjach i samodzielna: 15h, praca z literaturą przedmiotu i samodzielna nauka: 24h. Łącznie: 3 ECTS.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Student uczestniczy w zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczyciela w wymiarze 24h, w tym: udział w wykładach: 8h,
udział w ćwiczeniach projektowych: 16h. Łącznie odpowiada to 1 ECTS.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Student uczestniczy w zajęciach o charakterze praktycznym w wymiarze 43h, w tym: udział w ćwiczeniach projektowych: 16h, przygotowanie do zajęć ćwiczeniowych: 12h, praca nad projektami - na konsultacjach i samodzielna: 15h. Łącznie odpowiada to 1,7 ECTS.
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt30h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- brak
- Limit liczby studentów:
- -
- Cel przedmiotu:
- Poznanie zasad budowy europejskiej i krajowej infrastruktury informacji przestrzennej (IIP), idei i wybranych dokumentów standaryzacyjnych INSPIRE. Przybliżenie pojęć związanych z IIP, w tym: zbiorów i usług danych przestrzennych, harmonizacji, spójności, interoperacyjności. Zdobycie wiedzy na temat sposobów dostępu do danych i usług geoprzestrzennych oraz nt. zasobu danych referencyjnych w Polsce i możliwości jego wykorzystania. Zapoznanie się z zasadami definiowania, edycji i walidacji metadanych.
- Treści kształcenia:
- Wykłady:
Idea INSPIRE jako kontynuacja idei NSDI w USA, zasady budowy IIP w Europie. Wybrane dokumenty standaryzacyjne INSPIRE i ich implementacja w Polsce. Podstawowe pojęcia związane z wprowadzaniem IIP: zbiory, kolekcje i usługi danych przestrzennych, harmonizacja, spójność i interoperacyjność. Typy usług geoprzestrzennych i ich zastosowania. Krajowy zasób danych referencyjnych i możliwości jego wykorzystania, punkt dostępowy do danych - geoportal.gov.pl i jego funkcjonalność.Metadane - definicja, rodzaje, edytory, walidacja.
Ćwiczenia projektowe:
1. Analiza wybranych portali geoinformacyjnych pod kątem zawartości udostępnianych zbiorów danych, funkcjonalności, metadanych i użyteczności.
2. Wizualizacja kartograficzna BDOT zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia dot. standardowych opracowań kartograficznych.
3. Wykonanie analizy przestrzennej wraz z wizualizacją wyników.
4. Edycja i walidacja metadanych przy użyciu wybranego edytora.
- Metody oceny:
- Zaliczenie wykładów - na podstawie pracy pisemnej.
Ocena końcowa z ćwiczeń wynika ze średniej ważonej za projekty (zadania praktyczne), kartkówkę oraz sprawdzian.
Pozytywne zaliczenie ćwiczeń wymaga terminowego oddania i zaliczenia projektów oraz osiągnięcia średniej ocen minimum 3,0 przed końcem semestru
do zdobycia jest w sumie 70 punktów:
3*10 z 3 ćwiczeń + jedno ćwiczenie na zal (trzeba je zaliczyć)
10 z kartkówki
30 z kolokwium
Dodatkowe punkty możliwe za aktywność lub szybkie przysłanie sprawozdań (uznaniowe), natomiast punkty ujemne - za spóźnianie się ze sprawozdaniami z projektów (pół punktu za dzień).
Ocena końcowa z przedmiotu – średnia z ocen z zaliczenia wykładu i z ćwiczeń projektowych (wagi 0,5 i 0,5)
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. D. Gotlib, R.Olszewski (red. naukowa) - Rola bazy danych obiektów topograficznych w tworzeniu infrastruktury informacji przestrzennej w Polsce, GUGiK, Warszawa, 2013.
2. Wybrane artykuły naukowe z poniższych periodyków:
* Roczniki geomatyki (http://repozytorium.ptip.org.pl/)
* Archiwum fotogrametrii, kartografii i teledetekcji (http://ptfit.sgp.geodezja.org.pl/archiwum.html)
3. Dokumenty standaryzacyjne INSPIRE i GUGiK:
* http://inspire.ec.europa.eu/index.cfm/pageid/6
* http://www.gugik.gov.pl/prawo/obowiazujce-akty-prawne
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt GK.NIK511_W01
- Zna metody projektowania i zasady budowy systemów informacji geograficznej (GIS), a także zakres ich zastosowań, w tym analitycznych.
Weryfikacja: kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W17
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03, T1A_W06, T1A_W07
- Efekt GK.NIK511_W02
- Zna zasób urzędowy danych przestrzennych, na poziomie centralnym, wojewódzkim i powiatowym, modele danych podstawowych rejestrów publicznych tego zasobu, w tym BDOT oraz zasady ich wykorzystania.
Weryfikacja: sprawozdanie z projektów nr 2,3, kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W18
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03
- Efekt GK.NIK511_W03
- Zna zasady dyrektywy INSPIRE i jej transpozycji polskiej - ustawy o IIP, reguły budowy infrastruktury informacji przestrzennej w Europie i Polsce oraz podstawowe dokumenty standaryzacyjne z zakresu budowy baz danych referencyjnych i podstawowych opracowań kartograficznych oraz metadanych.
Weryfikacja: sprawozdanie z projektów 2,3,4, kolokwium.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W22
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03, T1A_W08
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt GK.NIK511_U01
- Potrafi analizować dane przestrzenne przy użyciu aplikacji GIS, wizualizować dane referencyjne przy użyciu jakościowych metod prezentacji kartograficznej, edytować i walidować metadane.
Weryfikacja: sprawozdania z projektów 1-4.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U17
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U13, T1A_U14, T1A_U16
- Efekt GK.NIK511_U02
- Potrafi korzystać z zasobów danych przestrzennych zarówno lokalnie, w celu generalizacji i wizualizacji tych danych, jak i poprzez krajowy punkt dostępowy i inne portale geoinformacyjne, potrafi korzystać z usług danych przestrzennych i edytorów metadanych geoinformacyjnych.
Weryfikacja: sprawozdania z projektów 3,4, kolokwium.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U20
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U07, T1A_U11, T1A_U12
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt GK.NIK511_K01
- Podnosi swoją świadomość odpowiedzialności za korzystanie z zasobu gik, ale też zna rolę twórcy dokumentów technicznych dotyczących infrastruktury informacji przestrzennej i rozumie konieczność jasnej komunikacji z jej użytkownikami.
Weryfikacja: sprawozdania z projektów i kolokwium.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K06
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K07