Nazwa przedmiotu:
Organizacja i zarządzanie transportem samochodowym I
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Sławomir Tkaczyk, adiunkt, Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Inżynierii Systemów Transportowych i Logistyki
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Transport
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
1160-TRLTS-ISP-505
Semestr nominalny:
5 / rok ak. 2019/2020
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
90 godzin, w tym: praca na wykładach 15 godz., praca na ćwiczeniach 15 godz., studiowanie literatury przedmiotu 30 godz., konsultacje 3 godz., przygotowanie się do kolokwium 27 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,5 pkt. ECTS (33 godziny, w tym: praca na wykładach 15 godz., praca na ćwiczeniach 15 godz., konsultacje 3 godz.)
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0 pkt. ECTS
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
brak
Limit liczby studentów:
Wykład: brak; Ćwiczenia: 30 osób;
Cel przedmiotu:
Nabycie wiedzy o praktycznych umiejętności w zakresie mechanizmów zakładania i funkcjonowania przedsiębiorstwa transportowego - w aspektach prawnych, organizacyjnych i ekonomicznych, a także integracja przedsiębiorstwa z otoczeniem
Treści kształcenia:
Wykład: Rola transportu samochodowego we współczesnej gospodarce kraju. Rynek usług transportowych – charakterystyka, funkcjonowanie, kształtowanie. Przedsiębiorstwo transportowe jako podmiot gospodarczy. Struktury i formy organizacyjne przedsiębiorstwa transportowego. Środek trwały i amortyzacja. Źródła finansowania inwestycji w przedsiębiorstwie transportowym – kredyt, leasing, outsourcing. Usprawnienia w organizacji przedsiębiorstwa transportowego – problem odnowy taboru samochodowego. Czas pracy kierowców – zasady organizacji czasu pracy załóg kierowców. Ćwiczenia: Wyznaczanie czasu realizacji zadania przewozowego w relacji międzynarodowej przy uwzględnieniu obsady pojazdu załogą jedno- i dwuosobową, zgodnie z zasadami organizacji czasu pracy kierowców w przewozach międzynarodowych (konwencja AETR, Rozporządzenie WE 561/2006, Ustawa o czasie pracy kierowców, Kodeks Pracy). Obliczenie rocznej liczby kursów realizowanych przez pojazd dla wyznaczonej relacji przewozowej, przy uwzględnieniu ustawowego czasu pracy załóg oraz ograniczeniach w ruchu pojazdów w dni wolne od pracy i święta. Wyznaczenie kosztu 1 wozokm realizacji zadania przewozowego.
Metody oceny:
Wykład: ocena podsumowująca: 2 sprawdziany pisemne ew. ustne dotyczące wybranych zagadnień teoretycznych (sprawdziany zawierają około 6 pytań otwartych). Ćwiczenia: ocena formująca: weryfikacja umiejętności samodzielnego rozwiązywania wybranych problemów obliczeniowych (w tym rozwiązywanie zadań przy tablicy), ocena podsumowująca: obrona ustna wykonanego ćwiczenia.
Egzamin:
nie
Literatura:
Literatura podstawowa: 1. Bąkowski W.: Strategia odnowy taboru w zarobkowej formie transportowej, Wydawnictwo PTE, Szczecin 1995. 2. Jara Z.: Kodeks spółek handlowych. Wydawnictwo CH Beck, Warszawa 2020. 3. Jendorowski H.: Rozporządzenie WE Nr 561/2006. Umowa AETR. Ustawa o czasie pracy kierowców. ZMPD, Warszawa 2007. 4. Kodeks Pracy: Wydawnictwo CH Beck, Warszawa 2020. 5. Kowalski R.: Czas pracy kierowców Nowe przepisy. Wydawnictwo Dziennik Gazeta Prawna. Warszawa 2017. 6. Mitraszewska I. (praca zbiorowa): Organizacja i funkcjonowanie przedsiębiorstwa transportu drogowego rzeczy. Wydawnictwo ITS, Warszawa 2014. 7. Nehrebecka N., Białek-Jaworska A., Dzik-Walczak A.: Źródła finasowania przedsiębiorstw. Wydawnictwo DIFIn, 2016. Literatura uzupełniająca: 1. Figurski J: Ekonomika logistyki, WAT, Warszawa 2010. 2. Mendyk E.: Ekonomika i organizacja transportu, WSL, Poznań 2008. 3. Skowronek-Mielczarek A.: Małe i średnie przedsiębiorstwa ,źródła finansowania, CH Beck, Warszawa 2003. 4. Wybrane [aktualnie obowiązujące] akty prawne dotyczące m.in.: przepisów ruchu drogowego, dróg publicznych, dróg płatnych, transportu.
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:
O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego przedmiotu z kierunkowymi efektami uczenia się w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka W01
Ma podstawową wiedzę o roli transportu samochodowego we współczesnej gospodarce kraju oraz rynku usług transportowych oraz ma wiedzę o źródłach finansowania inwestycji - kredyt, leasing, outsourcing
Weryfikacja: Kolokwium - 1 pytanie otwarte, wymagane jest udzielenie poprawnej odpowiedzi.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_W05, Tr1A_W13
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_WG, I.P6S_WK
Charakterystyka W02
Zna i dobrze rozumie struktury i formy organizacyjno-prawne przedsiębiorstw transportowo-spedycyjnych (podmiotów gospodarczych)
Weryfikacja: Kolokwium - 1 pytanie otwarte, wymagane jest udzielenie poprawnej odpowiedzi.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_W14
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_WK, III.P6S_WK.o
Charakterystyka W03
Zna i dobrze rozumie zasady organizacji czasu pracy załóg kierowców
Weryfikacja: Kolokwium - 3 pytanie otwarte, wymagane jest udzielenie poprawnej odpowiedzi na conajmniej 2 pytania.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_W12
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_WG
Charakterystyka W04
Ma wiedzę na temat usprawnień w organizacji przedsiębiorstwa transportowego – problematyka odnowy taboru samochodowego
Weryfikacja: Kolokwium z wykładu - 1 pytanie otwarte, wymagane jest udzielenie poprawnej odpowiedzi.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_W09
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_WG
Charakterystyka W05
Posiada niezbędną wiedzę związaną z możliwością założenia przedsiębiorstwa transportowego-spedycyjnego
Weryfikacja: Kolokwium z wykładu - 1 pytanie otwarte, wymagane jest udzielenie poprawnej odpowiedzi.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_W14
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_WK, III.P6S_WK.o

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka U01
Umie dokonać analizy i oceny źródeł finansowania inwestycji – doboru formy zakupu taboru samochodowego
Weryfikacja: Kolokwium z wykładu - 1 pytanie otwarte, wymagane jest udzielenie poprawnej odpowiedzi.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_U14, Tr1A_U16
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_UW, III.P6S_UW.2.o
Charakterystyka U02
Potrafi stosować odpowiednie metody do analizy i oceny czasu pracy załóg kierowców
Weryfikacja: Kolokwium z wykładu - 3 pytanie otwarte, wymagane jest udzielenie 2 poprawnych odpowiedzi oraz zaliczenie ustne wykonanego samodzielnie ćwiczenia.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_U24
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_UW, III.P6S_UW.4.o
Charakterystyka U03
Umie dokonać analizy i oceny odnowy taboru samochodowego
Weryfikacja: Kolokwium z wykładu - 1 pytanie otwarte, wymagane jest udzielenie poprawnej odpowiedzi.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_U16, Tr1A_U18
Powiązane charakterystyki obszarowe: III.P6S_UW.2.o, I.P6S_UW, III.P6S_UW.3.o