- Nazwa przedmiotu:
- Organizacja i zarządzanie transportem samochodowym I
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Sławomir Tkaczyk, adiunkt, Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Inżynierii Systemów Transportowych i Logistyki
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Transport
- Grupa przedmiotów:
- Specjalnościowe
- Kod przedmiotu:
- 1160-TRLTS-ISP-505
- Semestr nominalny:
- 5 / rok ak. 2019/2020
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 90 godzin, w tym: praca na wykładach 15 godz., praca na ćwiczeniach 15 godz., studiowanie literatury przedmiotu 30 godz., konsultacje 3 godz., przygotowanie się do kolokwium 27 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,5 pkt. ECTS (33 godziny, w tym: praca na wykładach 15 godz., praca na ćwiczeniach 15 godz., konsultacje 3 godz.)
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0 pkt. ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- brak
- Limit liczby studentów:
- Wykład: brak; Ćwiczenia: 30 osób;
- Cel przedmiotu:
- Nabycie wiedzy o praktycznych umiejętności w zakresie mechanizmów zakładania i funkcjonowania przedsiębiorstwa transportowego - w aspektach prawnych, organizacyjnych i ekonomicznych, a także integracja przedsiębiorstwa z otoczeniem
- Treści kształcenia:
- Wykład: Rola transportu samochodowego we współczesnej gospodarce kraju. Rynek usług transportowych – charakterystyka, funkcjonowanie, kształtowanie. Przedsiębiorstwo transportowe jako podmiot gospodarczy. Struktury i formy organizacyjne przedsiębiorstwa transportowego. Środek trwały i amortyzacja. Źródła finansowania inwestycji w przedsiębiorstwie transportowym – kredyt, leasing, outsourcing. Usprawnienia w organizacji przedsiębiorstwa transportowego – problem odnowy taboru samochodowego. Czas pracy kierowców – zasady organizacji czasu pracy załóg kierowców.
Ćwiczenia: Wyznaczanie czasu realizacji zadania przewozowego w relacji międzynarodowej przy uwzględnieniu obsady pojazdu załogą jedno- i dwuosobową, zgodnie z zasadami organizacji czasu pracy kierowców w przewozach międzynarodowych (konwencja AETR, Rozporządzenie WE 561/2006, Ustawa o czasie pracy kierowców, Kodeks Pracy). Obliczenie rocznej liczby kursów realizowanych przez pojazd dla wyznaczonej relacji przewozowej, przy uwzględnieniu ustawowego czasu pracy załóg oraz ograniczeniach w ruchu pojazdów w dni wolne od pracy i święta. Wyznaczenie kosztu 1 wozokm realizacji zadania przewozowego.
- Metody oceny:
- Wykład: ocena podsumowująca: 2 sprawdziany pisemne ew. ustne dotyczące wybranych zagadnień teoretycznych (sprawdziany zawierają około 6 pytań otwartych).
Ćwiczenia: ocena formująca: weryfikacja umiejętności samodzielnego rozwiązywania wybranych problemów obliczeniowych (w tym rozwiązywanie zadań przy tablicy), ocena podsumowująca: obrona ustna wykonanego ćwiczenia.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Literatura podstawowa: 1. Bąkowski W.: Strategia odnowy taboru w zarobkowej formie transportowej, Wydawnictwo PTE, Szczecin 1995. 2. Jara Z.: Kodeks spółek handlowych. Wydawnictwo CH Beck, Warszawa 2020. 3. Jendorowski H.: Rozporządzenie WE Nr 561/2006. Umowa AETR. Ustawa o czasie pracy kierowców. ZMPD, Warszawa 2007. 4. Kodeks Pracy: Wydawnictwo CH Beck, Warszawa 2020. 5. Kowalski R.: Czas pracy kierowców Nowe przepisy. Wydawnictwo Dziennik Gazeta Prawna. Warszawa 2017. 6. Mitraszewska I. (praca zbiorowa): Organizacja i funkcjonowanie przedsiębiorstwa transportu drogowego rzeczy. Wydawnictwo ITS, Warszawa 2014. 7. Nehrebecka N., Białek-Jaworska A., Dzik-Walczak A.: Źródła finasowania przedsiębiorstw. Wydawnictwo DIFIn, 2016. Literatura uzupełniająca: 1. Figurski J: Ekonomika logistyki, WAT, Warszawa 2010. 2. Mendyk E.: Ekonomika i organizacja transportu, WSL, Poznań 2008. 3. Skowronek-Mielczarek A.: Małe i średnie przedsiębiorstwa ,źródła finansowania, CH Beck, Warszawa 2003. 4. Wybrane [aktualnie obowiązujące] akty prawne dotyczące m.in.: przepisów ruchu drogowego, dróg publicznych, dróg płatnych, transportu.
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
- O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego przedmiotu z kierunkowymi efektami uczenia się w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka W01
- Ma podstawową wiedzę o roli transportu samochodowego we współczesnej gospodarce kraju oraz rynku usług transportowych oraz ma wiedzę o źródłach finansowania inwestycji - kredyt, leasing, outsourcing
Weryfikacja: Kolokwium - 1 pytanie otwarte, wymagane jest udzielenie poprawnej odpowiedzi.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_W05, Tr1A_W13
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_WG, I.P6S_WK
- Charakterystyka W02
- Zna i dobrze rozumie struktury i formy organizacyjno-prawne przedsiębiorstw transportowo-spedycyjnych (podmiotów gospodarczych)
Weryfikacja: Kolokwium - 1 pytanie otwarte, wymagane jest udzielenie poprawnej odpowiedzi.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_W14
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_WK, III.P6S_WK.o
- Charakterystyka W03
- Zna i dobrze rozumie zasady organizacji czasu pracy załóg kierowców
Weryfikacja: Kolokwium - 3 pytanie otwarte, wymagane jest udzielenie poprawnej odpowiedzi na conajmniej 2 pytania.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_W12
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_WG
- Charakterystyka W04
- Ma wiedzę na temat usprawnień w organizacji przedsiębiorstwa transportowego – problematyka odnowy taboru samochodowego
Weryfikacja: Kolokwium z wykładu - 1 pytanie otwarte, wymagane jest udzielenie poprawnej odpowiedzi.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_W09
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_WG
- Charakterystyka W05
- Posiada niezbędną wiedzę związaną z możliwością założenia przedsiębiorstwa transportowego-spedycyjnego
Weryfikacja: Kolokwium z wykładu - 1 pytanie otwarte, wymagane jest udzielenie poprawnej odpowiedzi.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_W14
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_WK, III.P6S_WK.o
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka U01
- Umie dokonać analizy i oceny źródeł finansowania inwestycji – doboru formy zakupu taboru samochodowego
Weryfikacja: Kolokwium z wykładu - 1 pytanie otwarte, wymagane jest udzielenie poprawnej odpowiedzi.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_U14, Tr1A_U16
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_UW, III.P6S_UW.2.o
- Charakterystyka U02
- Potrafi stosować odpowiednie metody do analizy i oceny czasu pracy załóg kierowców
Weryfikacja: Kolokwium z wykładu - 3 pytanie otwarte, wymagane jest udzielenie 2 poprawnych odpowiedzi oraz zaliczenie ustne wykonanego samodzielnie ćwiczenia.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_U24
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_UW, III.P6S_UW.4.o
- Charakterystyka U03
- Umie dokonać analizy i oceny odnowy taboru samochodowego
Weryfikacja: Kolokwium z wykładu - 1 pytanie otwarte, wymagane jest udzielenie poprawnej odpowiedzi.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_U16, Tr1A_U18
Powiązane charakterystyki obszarowe:
III.P6S_UW.2.o, I.P6S_UW, III.P6S_UW.3.o