- Nazwa przedmiotu:
- Technika sterowania ruchem kolejowym II
- Koordynator przedmiotu:
- mgr inż. Paweł Drózd, Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej Zakład Sterowania Ruchem i Infrastruktury Transportu
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Transport
- Grupa przedmiotów:
- Specjalnościowe
- Kod przedmiotu:
- TR.SIP624
- Semestr nominalny:
- 6 / rok ak. 2019/2020
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 105 godz., w tym: praca na ćwiczeniach laboratoryjnych 45 godz., studiowanie literatury przedmiotu 30 godz., przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych 25 godz., konsultacje 5 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 2,0 pkt ECTS (50 godz., w tym: praca na ćwiczeniach laboratoryjnych 45 godz., konsultacje 5 godz.)
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 4,0 pkt ECTS (105 godz., w tym: praca na ćwiczeniach laboratoryjnych 45 godz., studiowanie literatury przedmiotu 30 godz., przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych 25 godz., konsultacje 5 godz.)
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium45h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Znajomość materiału z przedmiotów studiów I stopnia: Podstawy inżynierii ruchu, Sterowanie ruchem kolejowym I, Technika ruchu kolejowego.
- Limit liczby studentów:
- 12 osób
- Cel przedmiotu:
- Analiza i ocena charakterystyk: mechanicznych, przekaźnikowych, hybrydowych i mikroprocesorowych systemów sterowania ruchem kolejowym oraz praktyczne zapoznanie się z ich funkcjonowaniem.
- Treści kształcenia:
- Treść ćwiczeń laboratoryjnych:
Samoczynna sygnalizacja przejazdowa SPA-4, system samoczynnego hamowania pociągu SHP, blokada kodowa, urządzenia stacyjne typu E, półsamoczynna blokada liniowa Eap, samoczynna blokada liniowa Eac.
.
- Metody oceny:
- Ocena jest wystawiana na podstawie sumy punktów uzyskanych za realizację i przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych (obowiązkowa obecność), opracowanie sprawozdań i zaliczeń pisemnych materiału z poszczególnych ćwiczeń. Punkty z przygotowania i realizacji ćwiczeń przeprowadzana w trakcie trwania zajęć
Uzyskanie oceny pozytywnej jest uwarunkowane zdobyciem minimum 50%+1 z możliwych do uzyskania punktów.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Dąbrowa-Bajon M.: Podstawy sterowania ruchem kolejowym, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2014r.
Dyduch J., Kornaszewski M.: Systemy sterowania ruchem kolejowym Wydawnictwo Politechniki Radomskiej, Radom 2003r.
Dyduch J., Pawlik M.: Systemy automatycznej kontroli jazdy pociągu. Wydawnictwo Politechniki Radomskiej, Radom 2002r.
Bergiel K., Karbowiak H.: Automatyzacja prowadzenia pociągu. EMI PRESS, Łódź 2005r.
Karaś S.: Elementy elektrycznych urządzeń zrp. WPW Warszawa 1965r.
Czasopisma: Automatyka kolejowa, Technika Transportu Kolejowego, Przegląd Kolejowy.
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
- O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego przedmiotu z efektami uczenia się w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka W01
- Posiada wiedzę dotyczącą zasad funkcjonowania wybranych systemów srk i zakres ich praktycznego stosowania
Weryfikacja: ćwiczenia 1 – 6, sprawdzenie przygotowania do wykonania ćwiczenia ustne lub pisemne
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_W09
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_WG
- Charakterystyka W02
- Rozumie procesy zachodzące w badanych systemach podczas ich funkcjonowania
Weryfikacja: ćwiczenia 1 – 6, sprawdzenie przygotowania do wykonania ćwiczenia ustne lub pisemne
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_W11
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_WG, III.P6S_WG.o
- Charakterystyka W04
- Rozumie wpływ systemów srk na bezpieczeństwo ruchu pociągów oraz efektywność funkcjonowania kolejowego systemu transportowego
Weryfikacja: ćwiczenia 1 – 6, sprawdzenie przygotowania do wykonania ćwiczenia ustne lub pisemne
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_W13
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_WK
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka U01
- Potrafi budować elektryczne układy pomiarowe oraz dokonywać pomiaru wartości podstawowych parametrów różnych systemów srk
Weryfikacja: ćwiczenia 1 – 6, ustne lub pisemne zaliczenie każdego ćwiczenia zgodnie z regulaminem
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_U09
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_UW, III.P6S_UW.1.o
- Charakterystyka U02
- Potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi i realizować zadania projektowania i badania (diagnozowania) urządzeń i systemów srk
Weryfikacja: ćwiczenia 1 – 6, ustne lub pisemne zaliczenie każdego ćwiczenia zgodnie z regulaminem
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_U08
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_UW
- Charakterystyka U03
- Potrafi uruchomić oraz zasymulować w warunkach laboratoryjnych funkcjonowanie poszczególnych systemów
Weryfikacja: ćwiczenia 1 – 6, ustne lub pisemne zaliczenie każdego ćwiczenia zgodnie z regulaminem
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_U11
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_UW, III.P6S_UW.2.o
- Charakterystyka U04
- Potrafi współdziałać w grupie oraz określić priorytety związane z realizacją określonego przez siebie lub innych zadania.
Weryfikacja: Ćwiczenia 1 – 6, ustne lub pisemne zaliczenie każdego ćwiczenia zgodnie z regulaminem.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_U05
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_UO