- Nazwa przedmiotu:
- Inżynieria ruchu lotniczego II
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Anna Kwasiborska, Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Inżynierii Transportu Lotniczego
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Transport
- Grupa przedmiotów:
- Specjalnościowe
- Kod przedmiotu:
- 1160-TRSRL-ISP-604
- Semestr nominalny:
- 6 / rok ak. 2019/2020
- Liczba punktów ECTS:
- 5
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 145 godz., w tym: praca na wykładach 30 godz., praca na ćwiczeniach 30 godz., studiowanie literatury przedmiotu 20 godz., przygotowanie się do ćwiczeń 20 godz., przygotowanie się do kolokwiów z ćwiczeń 20 godz., przygotowanie do egzaminu z wykładu 20 godz., konsultacje 3 godz., udział w egzaminie 2 godz.,
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 2,5 pkt. ECTS (65 godz., w tym: praca na wykładach 30 godz., praca na ćwiczeniach 30 godz., konsultacje 3 godz., udział w egzaminie 2 godz.)
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia30h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Zna podstawy prawne funkcjonowania lotnictwa oraz problemy prawne zapewnienia bezpieczeństwa ruchu lotniczego.
- Limit liczby studentów:
- Wykład: brak, ćwiczenia: 30
- Cel przedmiotu:
- Poznanie zasad i kompleksowe spojrzenie na problematykę inżynierii ruchu lotniczego. Zaprezentowanie głównych nurtów prac badawczych w ruchu lotniczym. Omówienie procesów w ruchu lotniczym i zaprezentowanie sposobów rozwiązania zagadnień inżynierskich.
- Treści kształcenia:
- Treść wykładu:
Szeregowanie samolotów lądujących i startujących - metody szeregowania. Zasady funkcjonowania systemów AMAN i DMAN. Wykorzystanie metod badań operacyjnych do badania procesów w ruchu lotniczym. Podstawowe komponenty i zastosowanie systemu zdalnej wieży kontroli ruchu lotniczego – Remote TWR. Obsługa naziemna samolotów lotnictwa komunikacyjnego. Operacje związane z obsługą pasażerów. Obsługa bagażu – system BHS. Hałas lotniczy – pomiary, ograniczenia. Wpływ operacji lotniczych w rejonie lotniska na środowisko - procedury CDA ("zielone podejście"), procedury antyhałasowe. Rola agenta handlingowego w porcie lotniczym. PAON. System zarzadzania jakością obsługi pasażerów. Obsługa frachtu lotniczego. SMO w obsłudze pax i rl. ACC capacity (regresja) + ocupancy - pojemność sektora ze względu na kontrolera.
- Metody oceny:
- Wykład: ocena formująca - egzamin pisemny zawierający 10 pytań zamkniętych. Ocena podsumowująca - suma zdobytych punktów, uzyskanie pozytywnej oceny min. 11 punktów.
Ćwiczenia: ocena formująca - oceny cząstkowe za każde wykonane i zaliczone ćwiczenie; dwa testy sprawdzające wiedzę zawierające 10 pytań otwartych. Ocena podsumowująca - średnia z ocen cząstkowych. Uzyskanie pozytywnej oceny min. 51 punktów.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- Malarski M.: Inżynieria ruchu lotniczego. OW PW Warszawa 2006.
Skorupski J.: Współczesne problemy inżynierii ruchu lotniczego - modele i metody, OW PW, Warszawa 2014.
Markiewicz M.T.: Podstawowe zagadnienia zarządzania ruchem lotniczym, AON, warszawa 2010.
Markiewicz M.T.: Lotnictwo w jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej, AON, Warszawa 2015.
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
- O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego modułu zajęć z kierunkowymi efektami kształcenia w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka W01
- 1. posiada wiedzę zakresie nauk podstawowych przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z inżynierii ruchu lotniczego 2. ma elementarną wiedzę w zakresie dyscyplin inżynierskich powiązanych z problemami rl 3. ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia charakteryzujące zarządzanie rl 4. ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi obszarami inżynierii rl 5. ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych w obszarze rl
Weryfikacja: egzamin
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_W09, Tr1A_W06, Tr1A_W07, Tr1A_W08
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_WG
- Charakterystyka W02
- 6. zna podstawowe metody, techniki i narzędzia stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich związanych z inżynierią ruchu lotniczego, 7. ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania ruchem lotniczym, w tym zarządzania jakością ruchu i prowadzenia działalności gospodarczej, 8. zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu organizacji komercyjnego ruchu lotniczego i jego obsługi
Weryfikacja: egzamin
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_W12, Tr1A_W14
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_WG, I.P6S_WK, III.P6S_WK.o
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka U01
- 1. potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł, także w języku angielskim w zakresie inżynierii ruchu lotniczego, potrafi integrować uzyskane informacje i dokonywać ich interpretacji oraz wyciągać wnioski i formułować opinie w zakresie zarządzania ruchem lotniczym 2. potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym inżynierów ruchu lotniczego oraz w innych środowiskach, także w języku angielskim
Weryfikacja: egzamin
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_U01, Tr1A_U02
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_UW, I.P6S_UK
- Charakterystyka U02
- 4. potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski w zakresie rl, 6. potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi rozwiązania prostego problemu inżynierii ruchu lotniczego oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Weryfikacja: egzamin
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_U09, Tr1A_U21
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_UW, III.P6S_UW.1.o, III.P6S_UW.4.o