- Nazwa przedmiotu:
- Komputerowe wspomaganie projektowania elementów liniowych infrastruktury kolejowej i drogowej
- Koordynator przedmiotu:
- dr hab. inż. Jacek Kukulski, prof. uczelni, Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Sterowania Ruchem i Infrastruktury Transportu
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny ograniczonego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Transport
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- TR.SIOB117
- Semestr nominalny:
- 7 / rok ak. 2019/2020
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 60 godz., w tym: praca na wykładach 30 godz., zapoznanie się ze wskazaną literaturą 7 godz., indywidualne doskonalenie obsługi oprogramowania do projektowania 10 godz., konsultacje 3 godz., przygotowanie się do egzaminu 8 godz., udział w egzaminie 2 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,5 pkt ECTS (35 godz., w tym: praca na wykładach 30 godz., konsultacje 3 godz., udział w egzaminie 2 godz.)
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0,5 pkt ECTS (Indywidualne doskonalenie obsługi oprogramowania do projektowania 10 godz.)
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Podstawy projektowania infrastruktury kolejowej lub drogowej.
- Limit liczby studentów:
- wykład: brak
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z możliwościami projektowania elementów infrastruktury kolejowej i drogowej z wykorzystaniem programu komputerowego Power InRoads i InRail. Wykłady w formie multimedialnej z licznymi pokazami możliwości ww programów komputerowych.
- Treści kształcenia:
- Treści wykładów:
1. Elementy infrastruktury liniowej w transporcie kolejowym i drogowym.
2. Podstawy projektowania infrastruktury liniowej w transporcie kolejowym i drogowym.
3. Programy wspomagające projektowanie.
4. Bentley Power Inroads, Power Inrail – informacje ogólne, wymagania sprzętowe,
uruchomienie programu.
5. AutoCad Civil 3D – informacje ogólne.
6. Ogólne zasady pracy z programem Power Inroads, Power Inrail.
7. Struktura projektu w Power Inroads, ustawienia.
8. Numeryczny Model Terenu – informacje ogólne;
9. Metody tworzenia NMT;
10. Geometria w planie i w przekroju podłużnym.
11. Przekrój podłużny.
12 Opisanie profilu podłużnego.
13. Definiowanie drogi i utworzenie modelu jej powierzchni;
- definiowanie przekroju drogi.
- definiowanie przechyłki i rampy przechyłkowej.
- tworzenie przekrojów poprzecznych drogi dla punktów charakterystycznych;
- obliczanie robót ziemnych.
- Metody oceny:
- Wykład - egzamin w formie pisemnej 5 pytań otwartych (zalicza co najmniej 50% poprawnych odpowiedzi)
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- 1. Drogi kolejowe, pr. zbiorowa pod red. J. Sysaka, PWN, Warszawa 1989.
2. Id-1 Warunki techniczne utrzymania nawierzchni na liniach kolejowych - PKP Polskie
Linie Kolejowe S.A., Warszawa 2005 (ze zmianami z dnia 30.04.2015).
3. Towpik K.: Infrastruktura transportu kolejowego, Oficyna Wydawnicza Politechniki
Warszawskiej, Warszawa 2015.
4. Linie Kolejowe - T.Basiewicz, M. Jacyna, L. Rudziński (Wydawnictwo Politechniki
Warszawskiej 2003)
5. Towpik K., Gołaszewski A., Kukulski J.: Infrastruktura Transportu Samochodowego’’
Warszawa 2006r. WPW.
5. InRoads 2004 Edition – Tadeusz Zieliński, Program do komputerowego wspomagania
projektowania dróg.
6. Techniczne Specyfikacje Interoperacyjności (ang. Technical Specifications for
Interoperability TSI): Rozporządzenie Komisji Europejskiej nr 1299/2014 z dnia 18
listopada 2014 r., dotyczące technicznych specyfikacji interoperacyjności podsystemu
„Infrastruktura” systemu kolei w Unii Europejskiej.
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
- Przedmiot z uchwalonego przez Radę Wydziału wykazu dodatkowych przedmiotów obieralnych na bieżący rok akademicki.
O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego przedmiotu z kierunkowymi efektami w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka W01
- Posiada wiedzę teoretyczną dotyczącą elementów liniowych infrastruktury drogowej i kolejowej oraz zasad jej projektowania. Posiada wiedzę teoretyczną dotyczącą istniejącego oprogramowania wspomagającego projektowanie infrastruktury.
Weryfikacja: wykład - egzamin część pisemna (2 pytanie opisowe) - zalicza 50 % poprawnych odpowiedzi
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_W09, Tr1A_W12
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_WG
- Charakterystyka W02
- Posiada wiedzę teoretyczną dotyczącą tworzenia geometrii w planie i w profilu drogi samochodowej, linii kolejowej, tworzenia profilu podłużnego, opisywania profilu z wykorzystaniem programów Power InRoads/InRail
Weryfikacja: wykład - egzamin część pisemna - jedno lub dwa pytania (zalicza 50 % poprawnych odpowiedzi)
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_W09, Tr1A_W12
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_WG
- Charakterystyka W03
- Zna ogólne zasady pracy z programem Power InRoads/Inrail; zna strukturę projektu w programach. Posiada wiedzę teoretyczną dotyczącą numerycznego modelu terenu, zasad tworzenia, modyfikacji.
Weryfikacja: wykład - egzamin część pisemna - 2 pytania (zalicza 50 % poprawnych odpowiedzi)
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_W09, Tr1A_W12
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_WG