Nazwa przedmiotu:
Systemy transportowe APM ATS (Automated People Movers - Automated Transportation System)
Koordynator przedmiotu:
prof. dr hab. inż. Włodzimierz Choromański, Wydział Transportu PW, Zakład Systemów Informatycznych i Mechatronicznych w Transporcie
Status przedmiotu:
Fakultatywny ograniczonego wyboru
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Transport
Grupa przedmiotów:
Obieralne
Kod przedmiotu:
Semestr nominalny:
7 / rok ak. 2019/2020
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
55 godzin, w tym: praca na wykładach 30 godz., studiowanie literatury przedmiotu 10 godz., przygotowanie się do zaliczeń cząstkowych 10 godz., konsultacje 3 godz., udział w egzaminach 2 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,5 pkt ECTS (35 godz., w tym: praca na wykładach 30 godz., konsultacje 3 godz., udział w egzaminach 2 godz.)
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Podstawowa wiedza z zakresu automatyki, systemów pomiarowych, teorii optymalizacji, telematyki.
Limit liczby studentów:
brak
Cel przedmiotu:
Zapoznanie studentów z najnowszymi systemami transportowymi określanymi w literaturze anglosaskiej terminem Automated Transit Systems and Automated People Movers. Pod pojęciem tym rozumiemy systemy, na które składają się pojazdy całkowicie zdalnie poruszające się (bez motorniczego), wybierające w sposób "inteligentny" optymalną drogę podróży, optymalizujące parametry podróży.
Treści kształcenia:
Wyjaśnienie pojęć: APM (Automated People Movers), ATS (Automated Transit Systems), oraz pojęć skorelowanych AGT (Automated Guided Transit), PRT (Personal Rapid Transit). Technologie telematyczne stosowane w tego typu systemach transportowych. Hierarchiczne systemy sterowania i zarządzania ruchem. Struktura mechaniczna systemów: pojazdy, infrastruktura torowa, infrastruktura przystankowa. Niezawodność i bezpieczeństwo. Modelowanie i symulacja ruchu, wybrane techniki modelowania z wykorzystaniem teorii automatów komórkowych. Modelowanie i symulacja właściwości dynamicznych. Systemy PodCar: integracja technologii PRT i samochodu autonomicznego. Sformułowanie zadania optymalizacji dla sieci PRT. Rozwiązanie zadania optymalizacji.
Metody oceny:
Ocena formująca: dwa sprawdziany pisemne. Każdy zawiera 6 pytań otwartych - należy odpowiedzieć na 4 z nich. Ocena podsumowująca: egzamin - 6 pytań otwartych. Należy odpowiedzieć na 4 pytania oraz zaliczyć poprzednio wspomniane dwa sprawdziany pisemne, aby zaliczyć przedmiot.
Egzamin:
tak
Literatura:
[1] Vukan R.Vuchic "Urban Transit Systems and Technology" John Wiley and Sons, INC 2007; [2] Markus Theodor Szillat "A low level PRT Microsimulation", University of Bristol Press 2001. [3] Eco-Mobilność tom 1 monografia pod redakcją W. Choromańskiego, WKŁ 2016 [4] Choromański W., Grabarek et al. „Pojazdy autonomiczne i systemy transportu autonomicznego” PWN 2020
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:
Przedmiot z uchwalonego przez Radę Wydziału wykazu dodatkowych przedmiotów obieralnych na rok akademicki 2019/20. O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego modułu zajęć z kierunkowymi efektami kształcenia w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka W01
Ma wiedzę z zakresu podstaw projektowania systemów APM & ATS
Weryfikacja: ocena formująca - sprawdzian pisemny; ocena podsumowująca - egzamin pisemny
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_W08
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_WG
Charakterystyka W02
Ma wiedzę z zakresu infrastruktury informatycznej systemów APM & ATS
Weryfikacja: ocena formująca - sprawdzian pisemny; ocena podsumowująca - egzamin pisemny
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_W07
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_WG
Charakterystyka W03
Ma wiedzę z zakresu formułowania zadań optymalizacji dla transportu APM & ATS
Weryfikacja: ocena formująca - sprawdzian pisemny; ocena podsumowująca - egzamin pisemny
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_W06, Tr1A_W12
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_WG

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka U01
Potrafi przeprowadzić syntezę sieci APM & ATS
Weryfikacja: ocena formująca - sprawdzian pisemny; ocena podsumowująca - egzamin pisemny
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_U19, Tr1A_U21
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_UW, III.P6S_UW.2.o, III.P6S_UW.4.o
Charakterystyka U02
Potrafi sformułować zadanie optymalizacji dla sieci PRT
Weryfikacja: ocena formująca - sprawdzian pisemny; ocena podsumowująca - egzamin pisemny
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_U18, Tr1A_U20
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_UW, III.P6S_UW.3.o, III.P6S_UW.2.o

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Charakterystyka K01
Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, przede wszystkim w celu podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych
Weryfikacja: ocena formująca - sprawdzian pisemny; ocena podsumowująca - egzamin pisemny
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_K01
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_KK