Nazwa przedmiotu:
Podstawy budowy maszyn V
Koordynator przedmiotu:
dr hab. inż. Mirosław Dusza, adiunkt, Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Podstaw Budowy Urządzeń Transportowych
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Transport
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
TR.NIS601
Semestr nominalny:
6 / rok ak. 2019/2020
Liczba punktów ECTS:
1
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
30 godz., w tym: praca na zajęciach projektowych 9 godz., studiowanie literatury przedmiotu w zakresie zajęć projektowych 10 godz., przygotowanie się do zaliczenia zajęć projektowych 8 godz., konsultacje w zakresie zajęć projektowych 3 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
0,5 pkt. ECTS (12 godz., w tym: praca na zajęciach projektowych 9 godz., konsultacje w zakresie zajęć projektowych 3 godz.)
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1,0 pkt ECTS (30 godz., w tym: praca na zajęciach projektowych 9 godz., studiowanie literatury przedmiotu w zakresie zajęć projektowych 10 godz., przygotowanie się do zaliczenia zajęć projektowych 8 godz., konsultacje w zakresie zajęć projektowych 3 godz.)
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt15h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Materiałoznawstwo, Podstawy budowy maszyn I i II.
Limit liczby studentów:
15 osób
Cel przedmiotu:
Poznanie zasad i opanowanie praktyczne umiejętności konstruowania elementów maszyn i urządzeń na podwyższonym poziomie, obejmujące ogólną budowę maszyn i budowę pojazdów kołowo-drogowych
Treści kształcenia:
Treść ćwiczeń projektowych Zakres merytoryczny ćwiczeń odpowiada wykładowi z przedmiotu PBM IV. Ćwiczenia obejmują 1 projekt. Dotyczy on projektowania elementów lub zespołów spotykanych w pojazdach kołowych (do wyboru: wał wykorbiony, sprzęgło cierne, przekładnia główna z mechanizmem różnicowym, skrzynka biegów lub przekładnia obiegowa). Projekty obejmują obliczenia wytrzymałościowe kluczowych elementów i dokumentację rysunkową wykonaną oprogramowaniem Autodesk INVENTOR do modelowania bryłowego. Zakres przygotowywanej dokumentacji dostosowany jest do stopnia złożoności projektowanych obiektów. Dla obiektu pierwszego jest pełny, drugiego nieco ograniczony, a dla przekładni znacznie ograniczony.
Metody oceny:
zaliczane na podstawie kolokwium i oceny za wykonanie projektu.
Egzamin:
nie
Literatura:
Pod red. M. Dietricha - Podstawy Konstrukcji Maszyn cz. I, II i III. PWN, Warszawa 1999. Z. Szydelski - Napęd i sterowanie hydrauliczne. WKŁ, 1999. L. Muller - Przekładnie zębate. L. Muller, A. Wilk – Zębate przekładnie obiegowe. WN PWN, 1996. Z. Osiński - Sprzęgła i hamulce, WN PWN, 1996. J. Reimpell, J. Betzler - Podwozia samochodów. Podstawy konstrukcji. WKŁ, 2001. Poradnik Inżyniera Mechanika.
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:
O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego przedmiotu z kierunkowymi efektami uczenia się w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka W01
zna i rozumie zagadnienia praktyczne w zakresie wykorzystania wytrzymałości zmęczeniowej w konstruowaniu
Weryfikacja: wykonanie projektu – tzw. obrona projektu w formie dyskusji i pytań
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_W12
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_WG
Charakterystyka W02
zna i rozumie zagadnienia praktyczne w zakresie projektowania wałów wykorbionych i korbowych oraz ich wyrównoważania i łożyskowania
Weryfikacja: wykonanie projektu – tzw. obrona projektu w formie dyskusji i pytań
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_W06
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_WG
Charakterystyka W03
posiada wiedzę praktyczną w zakresie projektowania sprzęgieł ciernych
Weryfikacja: wykonanie projektu – tzw. obrona projektu w formie dyskusji i pytań
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_W06
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_WG
Charakterystyka W04
zna i rozumie metodykę projektowania przekładni obiegowych, mechanizmów różnicowych i skrzyń biegów.
Weryfikacja: wykonanie projektu – tzw. obrona projektu w formie dyskusji i pytań
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_W06
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_WG
Charakterystyka W05
zna i rozumie zagadnienia dotyczace przygotowania dokumentacji projektowej, posiada wiedzę praktyczną w projektowaniu z użyciem programów typu CAD zarówno 2-D jak i 3-D (projektowanie bryłowe) - AutoCAD i Inventor.
Weryfikacja: wykonanie projektu – tzw. obrona projektu w formie dyskusji i pytań
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_W10, Tr1A_W06
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_WK, I.P6S_WG

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka U01
potrafi samodzielnie wykonać analizy średnio złożonych projektów konstrukcyjnych w zakresie budowy maszyn.
Weryfikacja: wykonanie projektu
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_U25, Tr1A_U24, Tr1A_U08
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_UW, III.P6S_UW.4.o
Charakterystyka U02
potrafi efektywnie wykorzystywać komputerowe techniki projektowania 2-D i 3-D (bryłowego).
Weryfikacja: wykonanie projektu
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_U24, Tr1A_U08
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_UW, III.P6S_UW.4.o

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Charakterystyka K01
jest gotów określić priorytet oraz identyfikować i rozstrzygać dylematy związane z realizacją określonego przez siebie lub innych zadania.
Weryfikacja: Zaliczenie projektu, rozmowa.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_K05
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_KO