- Nazwa przedmiotu:
- Podstawy budowy maszyn V
- Koordynator przedmiotu:
- dr hab. inż. Mirosław Dusza, adiunkt, Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Podstaw Budowy Urządzeń Transportowych
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Transport
- Grupa przedmiotów:
- Specjalnościowe
- Kod przedmiotu:
- TR.NIS601
- Semestr nominalny:
- 6 / rok ak. 2019/2020
- Liczba punktów ECTS:
- 1
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 30 godz., w tym: praca na zajęciach projektowych 9 godz., studiowanie literatury przedmiotu w zakresie zajęć projektowych 10 godz., przygotowanie się do zaliczenia zajęć projektowych 8 godz., konsultacje w zakresie zajęć projektowych 3 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 0,5 pkt. ECTS (12 godz., w tym: praca na zajęciach projektowych 9 godz., konsultacje w zakresie zajęć projektowych 3 godz.)
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1,0 pkt ECTS (30 godz., w tym: praca na zajęciach projektowych 9 godz., studiowanie literatury przedmiotu w zakresie zajęć projektowych 10 godz., przygotowanie się do zaliczenia zajęć projektowych 8 godz., konsultacje w zakresie zajęć projektowych 3 godz.)
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt15h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Materiałoznawstwo, Podstawy budowy maszyn I i II.
- Limit liczby studentów:
- 15 osób
- Cel przedmiotu:
- Poznanie zasad i opanowanie praktyczne umiejętności konstruowania elementów maszyn i urządzeń na podwyższonym poziomie, obejmujące ogólną budowę maszyn i budowę pojazdów kołowo-drogowych
- Treści kształcenia:
- Treść ćwiczeń projektowych
Zakres merytoryczny ćwiczeń odpowiada wykładowi z przedmiotu PBM IV. Ćwiczenia obejmują 1 projekt. Dotyczy on projektowania elementów lub zespołów spotykanych w pojazdach kołowych (do wyboru: wał wykorbiony, sprzęgło cierne, przekładnia główna z mechanizmem różnicowym, skrzynka biegów lub przekładnia obiegowa). Projekty obejmują obliczenia wytrzymałościowe kluczowych elementów i dokumentację rysunkową wykonaną oprogramowaniem Autodesk INVENTOR do modelowania bryłowego. Zakres przygotowywanej dokumentacji dostosowany jest do stopnia złożoności projektowanych obiektów. Dla obiektu pierwszego jest pełny, drugiego nieco ograniczony, a dla przekładni znacznie ograniczony.
- Metody oceny:
- zaliczane na podstawie kolokwium i oceny za wykonanie projektu.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Pod red. M. Dietricha - Podstawy Konstrukcji Maszyn cz. I, II i III. PWN, Warszawa 1999.
Z. Szydelski - Napęd i sterowanie hydrauliczne. WKŁ, 1999.
L. Muller - Przekładnie zębate.
L. Muller, A. Wilk – Zębate przekładnie obiegowe. WN PWN, 1996.
Z. Osiński - Sprzęgła i hamulce, WN PWN, 1996.
J. Reimpell, J. Betzler - Podwozia samochodów. Podstawy konstrukcji. WKŁ, 2001.
Poradnik Inżyniera Mechanika.
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
- O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego przedmiotu z kierunkowymi efektami uczenia się w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka W01
- zna i rozumie zagadnienia praktyczne w zakresie wykorzystania wytrzymałości zmęczeniowej w konstruowaniu
Weryfikacja: wykonanie projektu – tzw. obrona projektu w formie dyskusji i pytań
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_W12
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_WG
- Charakterystyka W02
- zna i rozumie zagadnienia praktyczne w zakresie projektowania wałów wykorbionych i korbowych oraz ich wyrównoważania i łożyskowania
Weryfikacja: wykonanie projektu – tzw. obrona projektu w formie dyskusji i pytań
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_W06
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_WG
- Charakterystyka W03
- posiada wiedzę praktyczną w zakresie projektowania sprzęgieł ciernych
Weryfikacja: wykonanie projektu – tzw. obrona projektu w formie dyskusji i pytań
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_W06
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_WG
- Charakterystyka W04
- zna i rozumie metodykę projektowania przekładni obiegowych, mechanizmów różnicowych i skrzyń biegów.
Weryfikacja: wykonanie projektu – tzw. obrona projektu w formie dyskusji i pytań
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_W06
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_WG
- Charakterystyka W05
- zna i rozumie zagadnienia dotyczace przygotowania dokumentacji projektowej, posiada wiedzę praktyczną w projektowaniu z użyciem programów typu CAD zarówno 2-D jak i 3-D (projektowanie bryłowe) - AutoCAD i Inventor.
Weryfikacja: wykonanie projektu – tzw. obrona projektu w formie dyskusji i pytań
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_W10, Tr1A_W06
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_WK, I.P6S_WG
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka U01
- potrafi samodzielnie wykonać analizy średnio złożonych projektów konstrukcyjnych w zakresie budowy maszyn.
Weryfikacja: wykonanie projektu
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_U25, Tr1A_U24, Tr1A_U08
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_UW, III.P6S_UW.4.o
- Charakterystyka U02
- potrafi efektywnie wykorzystywać komputerowe techniki projektowania 2-D i 3-D (bryłowego).
Weryfikacja: wykonanie projektu
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_U24, Tr1A_U08
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_UW, III.P6S_UW.4.o
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Charakterystyka K01
- jest gotów określić priorytet oraz identyfikować i rozstrzygać dylematy związane z realizacją określonego przez siebie lub innych zadania.
Weryfikacja: Zaliczenie projektu, rozmowa.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_K05
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_KO