- Nazwa przedmiotu:
- Laboratorium eksploatacji technicznej pojazdów samochodowych
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Piotr Zdanowicz, Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Transport
- Grupa przedmiotów:
- Specjalnościowe
- Kod przedmiotu:
- TR.NIS708
- Semestr nominalny:
- 7 / rok ak. 2019/2020
- Liczba punktów ECTS:
- 6
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 160 godz., w tym: praca na zajęciach laboratoryjnych 36 godz., zapoznanie się z literaturą 35 godz., konsultacje 5 godz., wykonanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych 50 godz., przygotowanie się do zaliczeń ćwiczeń laboratoryjnych 34 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,5 pkt. ECTS (41 godz., w tym: praca na zajęciach laboratoryjnych 36 godz., konsultacje 5 godz.)
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 6,0 pkt. ECTS (160 godz., w tym: praca na zajęciach laboratoryjnych 36 godz., zapoznanie się z literaturą 35 godz., konsultacje 5 godz., wykonanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych 50 godz., przygotowanie się do zaliczeń ćwiczeń laboratoryjnych 34 godz.)
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium60h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Pojazdy samochodowe I.
- Limit liczby studentów:
- Maksimum 12 osób w zespole.
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest praktyczne zapoznanie studenta z zasadami i metodami diagnozowania, weryfikowania i naprawiania pojazdów samochodowych, ich układów, zespołów i podzespołów.
- Treści kształcenia:
- Treść ćwiczeń laboratoryjnych:
1. Hamownia podwoziowa w badaniach silnika i układu napędowego samochodu
2. Badania silnika spalinowego z zapłonem iskrowym w stanie nieobciążonym
3. Badanie zasobnikowego układu wtryskowego typu „common rail”
4. Badanie diagnostyczne układu kierowniczego
5. Wyważanie kół jezdnych samochodu
6. Badania amortyzatorów wymontowanych z pojazdu
7. Badania amortyzatorów zamontowanych w pojeździe
8. Ocena stanu i skuteczności działania hamulców
9. Pomiar i ocena zużyć elementów układu korbowego silnika spalinowego
10. Pomiar i ocena zużyć elementów układu zaworowego silnika spalinowego
11. Badanie zużyć i naprawa skrzyni biegów
12. Badanie zużyć i naprawa mostu napędowego
- Metody oceny:
- Odbycie i zaliczenie ustne lub pisemne każdego ćwiczenia (udzielenie przynajmniej 50% odpowiedzi na 2 pytania do każdego tematu) oraz wykonanie i zaliczenie sprawozdania z każdego ćwiczenia przez zespół wykonujący ćwiczenie.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1) Bocheński C., Bogus St., Damm A., Lozia Z. Turek L.: Badania kontrolne samochodów. WKŁ. Warszawa 2000;
2) Günter H.: Diagnozowanie silników wysokoprężnych, WKŁ, Warszawa 2002;
3) Kasedorf J., Woisetschläger E.: Układy wtryskowe benzyny. Sprawdzanie i regulacja, WKŁ, Warszawa 2000;
4) Lozia Z. (red.): Diagnostyka samochodowa. Laboratorium. Ofic. Wydawn. Politechniki Warszawskiej. Warszawa 2015;
5) Merkisz J., Mazurek St.: Pokładowe systemy diagnostyczne pojazdów samochodowych, WKŁ, Warszawa 2002;
6) Niziński St. (red.): Diagnostyka samochodów osobowych i ciężarowych. Dom Wydawniczy Bellona. Warszawa 1999;
7) Orzełowski S.: Naprawa i obsługa pojazdów samochodowych. WKŁ, Warszawa 2004;
8) Trzeciak K.: Diagnostyka samochodów osobowych. WKŁ. Warszawa 1996;
9) Uzdowski M., Abramek K., Garczyński K.: Eksploatacja techniczna i naprawa. WKŁ. Warszawa 2003.
10) Sitek K., Syta S.: Badania stanowiskowe i diagnostyka, WKŁ, Warszawa 2011.
- Witryna www przedmiotu:
- www.wt.pw.edu.pl
- Uwagi:
- O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego przedmiotu z efektami
uczenia się w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane
z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka W01
- Ma wiedzę o procesach fizycznych towarzyszących pracy pojazdu samochodowego jako całości, jego układów, zespołów i podzespołów. Ma wiedzę teoretyczną z technologii wytwarzania i napraw układów, zespołów i podzespołów samochodu.
Weryfikacja: Sprawdziany zaliczeniowe z poszczególnych tematów, w ramach każdego ćwiczenia jedno z dwóch pytań otwartych, albo jego część dotycząca procesów fizycznych towarzyszących pracy pojazdu samochodowego jako całości, jego układów, zespołów i podzespołów oraz technologii wytwarzania i napraw układów, zespołów i podzespołów samochodu, wymagane jest uzyskanie 50% maksymalnej liczby punktów.
Sprawozdania z poszczególnych tematów, w ramach każdego ćwiczenia fragmenty sprawozdania dotyczące procesów fizycznych towarzyszących pracy pojazdu samochodowego jako całości, jego układów, zespołów i podzespołów oraz technologii wytwarzania i napraw układów, zespołów i podzespołów samochodu, wymagane jest uzyskanie 50% maksymalnej liczby punktów.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_W09
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_WG
- Charakterystyka W02
- Zna podstawowe pojęcia związane z diagnozowaniem i naprawą obiektów technicznych, a w szczególności pojazdów samochodowych. Ma szczegółową wiedzę o parametrach diagnostycznych dotyczących funkcjonowania pojazdu samochodowego jako całości, jego układów, zespołów i podzespołów.
Weryfikacja: Sprawdziany zaliczeniowe z poszczególnych tematów, w ramach każdego ćwiczenia jedno z dwóch pytań otwartych, albo jego część dotycząca podstawowych pojęć związanych z diagnozowaniem i naprawą obiektów technicznych, a w szczególności pojazdów samochodowych oraz parametrów diagnostycznych określających stan pojazdu samochodowego jako całości, jego układów, zespołów i podzespołów, wymagane jest uzyskanie 50% maksymalnej liczby punktów.
Sprawozdania z poszczególnych tematów, w ramach każdego ćwiczenia fragmenty sprawozdania dotyczące podstawowych pojęć związanych z diagnozowaniem i naprawą obiektów technicznych, a w szczególności pojazdów samochodowych oraz parametrów diagnostycznych określających stan pojazdu samochodowego jako całości, jego układów, zespołów i podzespołów, wymagane jest uzyskanie 50% maksymalnej liczby punktów.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_W09
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_WG
- Charakterystyka W03
- Zna kryteria i metody oceny stanu technicznego pojazdu samochodowego jako całości, jego układów, zespołów i podzespołów (m.in. silnika, układu napędowego, kierowniczego, hamulcowego, zawieszenia, jezdnego).
Weryfikacja: Sprawdziany zaliczeniowe z poszczególnych tematów, w ramach każdego ćwiczenia jedno z dwóch pytań otwartych, albo jego część dotycząca kryteriów i metod oceny stanu technicznego pojazdu samochodowego jako całości, jego układów, zespołów i podzespołów, wymagane jest uzyskanie 50% maksymalnej liczby punktów.
Sprawozdania z poszczególnych tematów, w ramach każdego ćwiczenia fragmenty sprawozdania dotyczące kryteriów i metod oceny stanu technicznego pojazdu samochodowego jako całości, jego układów, zespołów i podzespołów, wymagane jest uzyskanie 50% maksymalnej liczby punktów.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_W09
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_WG
- Charakterystyka W04
- Ma wiedzę o budowie i zasadzie działania stanowisk badawczych i urządzeń pomiarowych stosowanych przy diagnozowaniu pojazdów. Zna budowę i zasadę działania urządzeń pomiarowych i naprawczych układów, zespołów i podzespołów pojazdu.
Weryfikacja: Sprawdziany zaliczeniowe z poszczególnych tematów, w ramach każdego ćwiczenia jedno z dwóch pytań otwartych, albo jego część dotycząca budowy i zasady działania stanowisk badawczych i urządzeń pomiarowych stosowanych przy diagnozowaniu pojazdów oraz budowy i zasady działania urządzeń pomiarowych i naprawczych układów, zespołów i podzespołów pojazdu, wymagane jest uzyskanie 50% maksymalnej liczby punktów.
Sprawozdania z poszczególnych tematów, w ramach każdego ćwiczenia fragmenty sprawozdania dotyczące budowy i zasady działania stanowisk badawczych i urządzeń pomiarowych stosowanych przy diagnozowaniu pojazdów oraz budowy i zasady działania urządzeń pomiarowych i naprawczych układów, zespołów i podzespołów pojazdu, wymagane jest uzyskanie 50% maksymalnej liczby punktów.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_W09, Tr1A_W03
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_WG
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka U01
- Potrafi pozyskać informacje z literatury dotyczące diagnozowania i technologii napraw pojazdów samochodowych.
Weryfikacja: Sprawdziany zaliczeniowe z poszczególnych tematów, w ramach każdego ćwiczenia jedno z dwóch pytań otwartych, albo jego część dotycząca interpretacji danych literaturowych na temat diagnozowania i technologii napraw pojazdów samochodowych, wymagane jest uzyskanie 50% maksymalnej liczby punktów.
Sprawozdania z poszczególnych tematów, w ramach każdego ćwiczenia fragmenty sprawozdania dotyczące interpretacji danych literaturowych na temat diagnozowania i technologii napraw pojazdów samochodowych, wymagane jest uzyskanie 50% maksymalnej liczby punktów.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_U01
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_UW
- Charakterystyka U02
- Potrafi przeprowadzać pomiary dotyczące diagnozowania samochodów, oceny zużycia części i realizacji napraw, a także interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski.
Weryfikacja: Sprawdziany zaliczeniowe z poszczególnych tematów, w ramach każdego ćwiczenia jedno z dwóch pytań otwartych, albo jego część dotycząca umiejętności przeprowadzania pomiarów podczas diagnozowania samochodów, oceny zużycia części i realizacji napraw, a także interpretowania uzyskanych wyników oraz wyciągania wniosków, wymagane jest uzyskanie 50% maksymalnej liczby punktów.
Sprawozdania z poszczególnych tematów, w ramach każdego ćwiczenia fragmenty sprawozdania dotyczące umiejętności przeprowadzania pomiarów podczas diagnozowania samochodów, oceny zużycia części i realizacji napraw, a także interpretowania uzyskanych wyników oraz wyciągania wniosków, wymagane jest uzyskanie 50% maksymalnej liczby punktów.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_U09
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_UW, III.P6S_UW.1.o
- Charakterystyka U03
- Potrafi wykorzystać poznane metody oceny stanu technicznego pojazdu do lokalizowania jego niesprawności oraz poznane metody oceny zużycia części do realizacji napraw układów, zespołów i podzespołów pojazdu.
Weryfikacja: Sprawdziany zaliczeniowe z poszczególnych tematów, w ramach każdego ćwiczenia jedno z dwóch pytań otwartych, albo jego część dotycząca umiejętności wykorzystywania poznanych metod oceny stanu technicznego pojazdu do lokalizowania jego niesprawności oraz poznanych metod oceny zużycia części do realizacji napraw układów, zespołów i podzespołów pojazdu, wymagane jest uzyskanie 50% maksymalnej liczby punktów.
Sprawozdania z poszczególnych tematów, w ramach każdego ćwiczenia fragmenty sprawozdania dotyczące umiejętności wykorzystywania poznanych metod oceny stanu technicznego pojazdu do lokalizowania jego niesprawności oraz poznanych metod oceny zużycia części do realizacji napraw układów, zespołów i podzespołów pojazdu, wymagane jest uzyskanie 50% maksymalnej liczby punktów.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_U11, Tr1A_U09, Tr1A_U18, Tr1A_U17
Powiązane charakterystyki obszarowe:
III.P6S_UW.2.o, I.P6S_UW, III.P6S_UW.1.o, III.P6S_UW.3.o