Nazwa przedmiotu:
Bezpieczeństwo pojazdów i ruchu drogowego
Koordynator przedmiotu:
dr hab. inż. Marek Guzek, prof. uczelni, Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Eksploatacji i Utrzymania Pojazdów
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Transport
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
TR.NIS719
Semestr nominalny:
7 / rok ak. 2019/2020
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
80 godz., w tym: praca na wykładach 18 godz., zapoznanie się ze wskazana literaturą 31 godz., przygotowanie się do kolokwiów 29 godz., konsultacje 2 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,0 pkt ECTS (20 godz., w tym: praca na wykładach 18 godz., konsultacje 2 godz.)
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład18h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Teoria ruchu pojazdów samochodowych, Pojazdy samochodowe I
Limit liczby studentów:
wykład bez limitu
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest zaznajomienie studenta z przyczynami i skutkami wypadków w ruchu drogowym oraz problematyką bezpieczeństwa czynnego, biernego, powypadkowego i ekologicznego samochodów. Omówiona zostanie budowa i zasady działania systemów zwiększających bezpieczeństwo pojazdów w ruchu drogowym.
Treści kształcenia:
Treść wykładu: Podstawowe pojęcia, określenia i definicje. Bezpieczeństwo czynne, bierne, powypadkowe pojazdu samochodowego. Przyczyny i skutki wypadków drogowych. Dane statystyczne, skutki społeczno-ekonomiczne. Bezpieczeństwo czynne samochodu. Czynniki determinujące poziom bezpieczeństwa czynnego. Metody badań: doświadczalne, symulacyjne. Wykorzystanie symulatorów jazdy samochodem. Analiza przykładowych sytuacji przedwypadkowych. Bezpieczeństwo bierne samochodu. Czynniki determinujące poziom bezpieczeństwa biernego. Ochrona kierowcy i pasażerów. Metody badań: doświadczalne, symulacyjne. Przykłady zastosowań. Bezpieczeństwo powypadkowe. Zakres niezbędnych czynności ograniczających skutki wypadku. Praktyczne metody badań sytuacji wypadkowych. Krótka charakterystyka celów, metod i zakresu pracy osób zajmujących się analizą i rekonstrukcją wypadków drogowych.
Metody oceny:
Zaliczenie w formie 2 sprawdzianów pisemnych i (uzupełniająco) odpowiedzi ustnej. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnych ocen z obu sprawdzianów. Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią arytmetyczną ocen sprawdzianów.
Egzamin:
nie
Literatura:
1) Wicher J. Pojazdy samochodowe. Bezpieczeństwo samochodów i ruchu drogowego. Wydanie 3 rozszerzone, WKŁ, 2012. 2) Rokosch U. Poduszki gazowe i napinacze pasów. WKŁ, 2008 3) Wypadki drogowe w Polsce w (...)r., Komenda Główna Policji, coroczne raporty (patrz również http://www.kgp.gov.pl/ ). 4) Zieliński A. Konstrukcja nadwozi samochodów osobowych i pochodnych. Wydanie 3, uaktualnione, WKŁ, 2003. 5) Układy bezpieczeństwa i komfortu jazdy. Informator techniczny Bosch, WKŁ, 2013
Witryna www przedmiotu:
www.wt.pw.edu.pl
Uwagi:
O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego przedmiotu z efektami uczenia się w treściach kształcenia, mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka W01
Zna podstawowe pojęcia i definicje dotycząca bezpieczeństwa pojazdów oraz podstawową wiedzę na temat stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce i na świecie
Weryfikacja: sprawdzian pisemny 1; warunkiem minimalnym osiągnięcia efektu jest uzyskanie wskaźnika jakościowego oceny powyżej 50% za pytania w zakresie tematycznym tego efektu
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_W09
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_WG
Charakterystyka W02
Zna czynniki kształtujące bezpieczeństwo czynne samochodu; zna budowę i zasady działania głównych środków podwyższających bezpieczeńtwo czynne samochodu
Weryfikacja: sprawdzian pisemny 1; warunkiem minimalnym osiągnięcia efektu jest uzyskanie wskaźnika jakościowego oceny powyżej 50% za pytania w zakresie tematycznym tego efektu
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_W09
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_WG
Charakterystyka W03
Zna czynniki kształtujące bezpieczeństwo bierne oraz powypadkowe samochodu; zna budowę i zasady działania głównych środków kształtujących bezpieczeństwo bierne samochodu
Weryfikacja: sprawdzian pisemny 2; warunkiem minimalnym osiągnięcia efektu jest uzyskanie wskaźnika jakościowego oceny powyżej 50% za pytania w zakresie tematycznym tego efektu
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_W09
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_WG
Charakterystyka W04
Posiada podstawową wiedzę na temat doświadczalnych i teoretycznych metod badań i oceny bezpieczeństwa pojazdów samochodowych oraz analizy sytuacji wypadkowych
Weryfikacja: sprawdzian pisemny 2; warunkiem minimalnym osiągnięcia efektu jest uzyskanie wskaźnika jakościowego oceny powyżej 50% za pytania w zakresie tematycznym tego efektu
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_W12, Tr1A_W09
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_WG

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka U01
Posiada umiejętność pozyskiwania i interpretacji informacji z literatury z dziedziny bezpieczeństwa pojazdów
Weryfikacja: sprawdziany pisemne 1 i 2; warunkiem minimalnym osiągnięcia efektu jest uzyskanie wskaźnika jakościowego oceny powyżej 50% za pytania obejmującym tematycznie ten efekt
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_U01
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_UW