Nazwa przedmiotu:
Sterowanie ruchem kolejowym II
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Andrzej Kochan, ad., Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej Zakład Sterowania Ruchem i Infrastruktury Transportu
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Transport
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
TR.NIP723
Semestr nominalny:
7 / rok ak. 2019/2020
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
60 godz., w tym: godziny wykładu 18 godz., zapoznanie się ze wskazaną literaturą 17 godz., przygotowanie do egzaminu 12 godz., konsultacje 1 godz., egzamin 2 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,0 pkt ECTS (21 godz., tym: godziny wykładu 18 godz., konsultacje 1 godz., egzamin 2 godz.)
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Efekty kształcenia nabyte w wyniku realizacji przedmiotów: podstawy inżynierii ruchu, systemy łączności w transporcie,sterowanie ruchem kolejowym I.
Limit liczby studentów:
brak
Cel przedmiotu:
Nabycie wiedzy ogólnej o funkcjach, wymaganiach i zarysie techniki sterowania ruchem kolejowym na poziomie aktualnym i przyszłościowym – ciąg dalszy przedmiotu sterowanie ruchem kolejowym I
Treści kształcenia:
Treść wykładu: Nastawnice komputerowe jako systemy bezpieczne (ogólna prezentacja systemów różnych producentów krajowych i zagranicznych). Samoczynna blokada liniowa: przekaźnikowa i komputerowa. Przekaźnikowe blokady liniowe półsamoczynne. Sygnalizacja na skrzyżowaniach drogowo-kolejowych (ogólna prezentacja systemów różnych producentów krajowych i zagranicznych). Sterowanie radiowe na liniach małoobciążonych. Zdalne sterowanie przebiegami. Hierarchiczne ujęcie sterowania i kierowania ruchem. Przekazywanie informacji o pociągu i kontrola dyspozytorska, powiązanie z otoczeniem. Urządzenia srk na linii METRA (przekazywanie numerów pociągów, systemy ograniczenia szybkości). Przekazywanie informacji w relacji tor-pojazd. Zunifikowany system sterowania pociągiem (ETCS, GSM-R). Automatyzacja rozrządu wagonów na stacjach rozrządowych.
Metody oceny:
egzamin pisemny.
Egzamin:
tak
Literatura:
Literatura: Dąbrowa-Bajon M., Podstawy sterowania ruchem kolejowym, Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa 2014 – wydanie III poprawione. Bergiel K., Karbowiak H.: Automatyzacja prowadzenia pociągu. EMI PRESS, Łódź 2005. Dyduch J., Kornaszewski M.: Systemy sterowania ruchem kolejowym. Wydawnictwo Politechniki Radomskiej, Radom 2003. Materiały dostępne w Internecie w zakresie treści prezentowanych na wykładzie.
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:
O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego modułu zajęć z kierunkowymi efektami kształcenia w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka W01
Zna ogólną wiedzę teoretyczną o działaniu stacyjnych przekaźnikowych i elektronicznych (komputerowych) urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Zna ogólną wiedzę teoretyczną o działaniu liniowych przekaźnikowych i elektronicznych (komputerowych) urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Zna ogólną wiedzę teoretyczną o działaniu stacyjnych przekaźnikowych i elektronicznych (komputerowych) urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Zna ogólną wiedzę teoretyczną o działaniu liniowych przekaźnikowych i elektronicznych (komputerowych) urządzeń sterowania ruchem kolejowym.Zna ogólną wiedzę teoretyczną o działaniu i zasadach zapewniania bezpieczeństwa ruchu pojazdów na przejazdach kolejowym w poziomie szyn. Zna ogólną wiedzę o zasadach i potrzebie przekazywania informacji w relacji tor-pojazd niezbędną do pracy systemów ATO i ATP na lokomotywie.
Weryfikacja: egz. pisemny - ocena odpowiedzi na otwarte pytania obejmujące treści omawiane na wykładzie.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_W08
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_WG
Charakterystyka W02
Zna potrzebę budowy stacji rozrządowej i ogólne zasady działania zainstalowanych tam systemów automatycznego rozrządu wagonów.
Weryfikacja: egz. pisemny - ocena odpowiedzi na otwarte pytania obejmujące treści omawiane na wykładzie.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_W12, Tr1A_W08
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_WG
Charakterystyka W03
Zna zadania dyspozytora w zakresie kierowania i sterowania ruchem kolejowym oraz pociągów metra.
Weryfikacja: egz. pisemny - ocena odpowiedzi na otwarte pytania obejmujące treści omawiane na wykładzie.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_W07
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_WG

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka U01
Jest wstępnie przygotowany do analizy schematów automatyki kolejowej zamieszczonych w projektach technicznych wykonawczych
Weryfikacja: egz. pisemny - ocena odpowiedzi na otwarte pytania obejmujące treści omawiane na wykładzie.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_U18, Tr1A_U03
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_UW, III.P6S_UW.3.o, I.P6S_UK
Charakterystyka U02
Jest przygotowany teoretycznie stosować odpowiednie metody do zaprojektowania wybranego systemu srk dla wybranej stacji kolejowej
Weryfikacja: egz. pisemny - ocena odpowiedzi na otwarte pytania obejmujące treści omawiane na wykładzie.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_U18, Tr1A_U03
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_UW, III.P6S_UW.3.o, I.P6S_UK

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Charakterystyka K01
Uzupełnia i aktualizuje swoją wiedzę z zakresu sterowania ruchem kolejowym.
Weryfikacja: egz. pisemny - ocena odpowiedzi na otwarte pytania obejmujące treści omawiane na wykładzie.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_K01
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_KK