- Nazwa przedmiotu:
- Drogowe układy komunikacyjne I
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Tomasz Krukowicz, Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Sterowania Ruchem i Infrastruktury Transportu
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Transport
- Grupa przedmiotów:
- Specjalnościowe
- Kod przedmiotu:
- TR.NIP509
- Semestr nominalny:
- 5 / rok ak. 2019/2020
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 60 godz., w tym: praca na wykładach 18 godz., zapoznanie się ze wskazaną literaturą 25 godz., przygotowanie się do kolokwiów 14 godz., konsultacje 3 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,0 pkt ECTS (21 godz., w tym: praca na wykładach 18 godz., konsultacje 3 godz.)
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Infrastruktura Transportu I
- Limit liczby studentów:
- brak
- Cel przedmiotu:
- Zapoznanie z zasadami: polityki komunikacyjnej, planowania systemów transportu kraju i miast, klasyfikacji i charakterystyk środków transportu, wpływu transportu drogowego na środowisko, ocen ekonomicznej efektywności systemów i inwestycji w transporcie miejskim, doboru metod oceny ekonomicznej rozwiązań
- Treści kształcenia:
- Treść wykładu:
Polityka komunikacyjna, planowanie i strategie. System transportu w miastach: Pomiary i badania ruchu. Modele i prognozy ruchu. Środki transportu. Klasyfikacja środków transportu, charakterystyka współczesnych form i środków transportu, zakres stosowania środków przewozowych, perspektywy postępu w technice i technologii transportu, ogólne zasady wyboru środków transportu dla warunków polskich. Akty prawne dotyczące transportu publicznego. Układanie rozkładów jazdy i taryfy przewozowe. Ocena efektywności rozwiązań. Rodzaje i zakres ocen ekonomicznej efektywności systemów i inwestycji w transporcie miejskim, dobór metod oceny ekonomicznej efektywności, metody oceny, wybrane metody oceny ekonomicznej efektywności rozwiązań, oddziaływanie transportu na środowisko: Charakter i klasyfikacja uciążliwości, metody obliczeń oddziaływania transportu na otoczenie. Projektowanie miast w oparciu o optymalną sieć komunikacji zbiorowej. Forma prezentacji opracowań.
- Metody oceny:
- Kolokwium pisemne podzielone na 2 części, konieczne uzyskanie powyżej 50% punktów z każdej części.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. Podoski J.: Transport w miastach. WKiŁ, Warszawa 1985
2. Kubalski J., Małek P., Mroczek K., Komunikacja autobusowa, WKiŁ, Warszawa 1968
3. Wyszomirski O., Transport Miejski: Ekonomika i organizacja. WUG, Gdańsk 2008
4. Gaca S., Suchorzewski W., Tracz M.: "Inżynieria ruchu drogowego", WKiŁ 2011
5. Rudnicki A.: Jakość komunikacji miejskiej, wyd: Zeszyty Naukowo-Techniczne Oddz. SITK w Krakowie, Seria Monografie Nr 5 (zeszyt 71) ISSN 1231-9155Warszawa, 2004
6. Miesięczniki: „Transport Miejski i Regionalny”, „Przegląd Komunikacyjny”
7. Ustawy dotyczące transportu zbiorowego i przewozów pasażerskich (Dz. U. 5 poz. 13 z 2011 r., Dz. U. 2017 poz. 459, Dz. U. 1984 nr 53 poz. 272, Dz. U. 2012 poz. 451)
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
- O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego przedmiotu z efektami uczenia się w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka W01
- Posiada wiedzę teoretyczną dotyczącą zasad polityki komunikacyjnej i planowania transportu publicznego. Zna zasady pomiarów i badania ruchu oraz budowy modeli i prognoz ruchu.
Zna środki transportu, zakres stosowania środków przewozowych i ogólne zasady wyboru środków transportu dla warunków polskich.
Weryfikacja: Kolokwium pisemne: 5 pytań, wymagane zdobycie powyżej 50% punktów.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_W09
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_WG
- Charakterystyka W02
- Zna zasady oceny ekonomicznej efektywności systemów i inwestycji w transporcie miejskim. Zna zasady konstrukcji rozkładu jazdy i wykresu ruchu dla linii komunikacyjnych.
Weryfikacja: Kolokwium pisemne: 5 pytań, wymagane zdobycie powyżej 50% punktów.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_W12
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_WG
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka U01
- Potrafi rozróżnić i przeanalizować zasady polityki komunikacyjnej i planowania miast oraz oceniać i porównywać oddziaływania transportu na otoczenie.
Weryfikacja: Kolokwium pisemne: 5 pytań, wymagane zdobycie powyżej 50% punktów.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_U18
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_UW, III.P6S_UW.3.o
- Charakterystyka U02
- Potrafi oceniać i porównywać efektywność rozwiązań i inwestycji w transporcie miejskim.
Weryfikacja: Kolokwium pisemne: 5 pytań, wymagane zdobycie powyżej 50% punktów.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_U20, Tr1A_U16
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_UW, III.P6S_UW.2.o
- Charakterystyka U03
- Potrafi ocenić i opracować rozkład jazdy pojazdów transportu zbiorowego oraz wykres ruchu brygad na linii komunikacyjnej.
Weryfikacja: Kolokwium pisemne: 5 pytań, wymagane zdobycie powyżej 50% punktów.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_U24
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_UW, III.P6S_UW.4.o