Nazwa przedmiotu:
Komputerowe wspomaganie projektowania elementów liniowych infrastruktury kolejowej i drogowej
Koordynator przedmiotu:
dr hab. inż. Jacek Kukulski, profesor uczelni, Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Sterowania Ruchem i Infrastruktury Transportu
Status przedmiotu:
Fakultatywny dowolnego wyboru
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Transport
Grupa przedmiotów:
Obieralne
Kod przedmiotu:
TR.SMOB12
Semestr nominalny:
8 / rok ak. 2019/2020
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
60 godz., w tym: praca na wykładach 18 godz., zapoznanie się ze wskazaną literaturą 13 godz., przygotowanie się do egzaminu 14 godz., udział w egzaminie 2 godz., indywidualne doskonalenie obsługi oprogramowania do projektowania 10 godz., konsultacje 3 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,0 pkt ECTS (23 godz., w tym: praca na wykładach 18 godz., udział w egzaminie 2 godz., konsultacje 3 godz.)
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0,5 pkt ECTS (Indywidualne doskonalenie obsługi oprogramowania do projektowania 10 godz.)
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Podstawy projektowania infrastruktury drogowej lub kolejowej
Limit liczby studentów:
wykład: brak
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z możliwościami projektowania elementów infrastruktury kolejowej i drogowej z wykorzystaniem programu komputerowego Power InRoads i InRail. Wykłady w formie multimedialnej z licznymi pokazami możliwości ww programów komputerowych.
Treści kształcenia:
Treści wykładów: 1. Elementy infrastruktury liniowej w transporcie kolejowym i drogowym. 2. Podstawy projektowania infrastruktury liniowej w transporcie kolejowym i drogowym. 3. Programy wspomagające projektowanie. 4. Bentley Power Inroads, Power Inrail – informacje ogólne, wymagania sprzętowe, uruchomienie programu. 5. AutoCad Civil 3D – informacje ogólne. 6. Ogólne zasady pracy z programem Power Inroads, Power Inrail. 7. Struktura projektu w Power Inroads, ustawienia. 8. Numeryczny Model Terenu – informacje ogólne; 9. Metody tworzenia NMT; 10. Geometria w planie i w przekroju podłużnym. 11. Przekrój podłużny. 12 Opisanie profilu podłużnego. 13. Definiowanie drogi i utworzenie modelu jej powierzchni; - definiowanie przekroju drogi. - definiowanie przechyłki i rampy przechyłkowej. - tworzenie przekrojów poprzecznych drogi dla punktów charakterystycznych; - obliczanie robót ziemnych.
Metody oceny:
Wykład - egzamin w formie pisemnej 5 pytań otwartych
Egzamin:
tak
Literatura:
1. Drogi kolejowe, pr. zbiorowa pod red. J. Sysaka, PWN, Warszawa 1989. 2. Id-1 Warunki techniczne utrzymania nawierzchni na liniach kolejowych - PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., Warszawa 2005 (ze zmianami z dnia 30.04.2015). 3. Towpik K.: Infrastruktura transportu kolejowego, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2015. 4. Linie Kolejowe - T.Basiewicz, M. Jacyna, L. Rudziński (Wydawnictwo Politechniki Warszawskiej 2003) 5. Towpik K., Gołaszewski A., Kukulski J.: Infrastruktura Transportu Samochodowego’’ Warszawa 2006r. WPW. 5. InRoads 2004 Edition – Tadeusz Zieliński, Program do komputerowego wspomagania projektowania dróg. 6. Techniczne Specyfikacje Interoperacyjności (ang. Technical Specifications for Interoperability TSI): Rozporządzenie Komisji Europejskiej nr 1299/2014 z dnia 18 listopada 2014 r., dotyczące technicznych specyfikacji interoperacyjności podsystemu „Infrastruktura” systemu kolei w Unii Europejskiej.
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:
Przedmiot z uchwalonego przez Radę Wydziału wykazu dodatkowych przedmiotów obieralnych na bieżący rok akademicki. O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego przedmiotu z kierunkowymi efektami w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka W01
Posiada wiedzę teoretyczną dotyczącą elementów liniowych infrastruktury drogowej i kolejowej oraz zasad jej projektowania. Posiada wiedzę teoretyczną dotyczącą istniejącego oprogramowania wspomagającego projektowanie infrastruktury.
Weryfikacja: wykład - egzamin część pisemna (2 pytanie opisowe) - zalicza 50 % poprawnych odpowiedzi
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_W12, Tr1A_W09
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_WG
Charakterystyka W02
Posiada wiedzę teoretyczną dotyczącą tworzenia geometrii w planie i w profilu drogi samochodowej, linii kolejowej, tworzenia profilu podłużnego, opisywania profilu z wykorzystaniem programów Power InRoads/InRail
Weryfikacja: wykład - egzamin część pisemna - jedno lub dwa pytania (zalicza 50 % poprawnych odpowiedzi)
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_W12, Tr1A_W09
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_WG
Charakterystyka W03
Zna ogólne zasady pracy z programem Power InRoads/Inrail; zna strukturę projektu w programach. Posiada wiedzę teoretyczną dotyczącą numerycznego modelu terenu, zasad tworzenia, modyfikacji.
Weryfikacja: wykład - egzamin część pisemna - 2 pytania (zalicza 50 % poprawnych odpowiedzi)
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_W12, Tr1A_W09
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_WG