- Nazwa przedmiotu:
- Elektroniczna aparatura medyczna
- Koordynator przedmiotu:
- Michał Dziewiecki
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Elektronika
- Grupa przedmiotów:
- Przedmioty techniczne
- Kod przedmiotu:
- EAME
- Semestr nominalny:
- 6 / rok ak. 2019/2020
- Liczba punktów ECTS:
- 5
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- wykład 20h
laboratorium 24h
projekt 16h
konsultacje do wykładu 10h
konsultacje do projektu 10h
przygotowanie do laboratorium 12h
przygotowanie do egzaminu 10h
razem 102h - 5ECTS
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- wykład 20h
laboratorium 24h
projekt 16h
konsultacje do wykładu 10h
konsultacje do projektu 10h
razem 80h - 4ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- laboratorium 24h
projekt 16h
konsultacje do projektu 10h
przygotowanie do laboratorium 12h
razem 62 - 3ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium30h
- Projekt15h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- zaliczenie przedmiotów: Fizyka ogólna (FOG) i układy elektroniczne (ELIU)
- Limit liczby studentów:
- 36
- Cel przedmiotu:
- - Zapoznanie studentów z mechanizmami powstawania i przewodzenia biopotencjałów i elektrostymulacji tkanek
- Zapoznanie studentów z technicznymi podstawami przetwarzania sygnałów biologicznych (biopotencjałów)
- Zapoznanie studentów z fizycznymi i technicznymi podstawami rentgenowskiej, ultrasonograficznej i izotopowej diagnostyki obrazowej
- Zapoznanie studentów z normami na aparaturę elektromedyczną w zakresie bezpieczeństwa i w zakresie kompatybilności elektromagnetycznej oraz z aspektami praktycznego stosowania tych norm
- Przygotowanie studentów do projektowania aparatury eklektromedycznej zgodnie z obowiązującymi normami i do testowania aparatury w zakresie spełniania tych norm
Celem laboratorium jest zapoznanie studentów studentów z wybranymi podstawowymi urządzeniami elektronicznymi stosowanymi w medycynie. Szczególny nacisk położony jest na zagadnienia związane z rejestracją sygnałów bioelektrycznych.
- Treści kształcenia:
- Treść wykładu
Wstęp; zastosowania elektroniki w medycynie, aparatura do badań in vitro i in vivo, aparatura diagnostyczna i terapeutyczna, pętle diagnostyczno-terapeutyczne, nazewnictwo (2h).
Odbiór i przetwarzanie sygnałów bioelektrycznych; powstawanie potencjałów czynnościowych i elektrody. Stopnie wejściowe i ich szumy, zabezpieczenie wejść. Przenikanie zakłóceń do toru pomiarowego, sposoby zwiększania odporności na zakłócenia. Rozwiązania układowe wzmacniaczy, metody rejestracji i prezentacji sygnałów bioelektrycznych, specyfika aparatury do intensywnego nadzoru. Zagadnienia bezpieczeństwa, klasy ochronności, normy, techniki poprawy bezpieczeństwa: bariery izolacyjne, ekwipotencjalizacja, sieć symetryczna (12h).
Stymulacja elektryczna tkanek; podstawy stymulacji, reobaza i chronaksja, impuls dodatni i ujemny, defibrylacja i kardiowersja, typowa aparatura. Stymulacja protezująca - długoczasowa: minimalizacja elektrochemicznej destrukcji tkanek, rozwiązania układowe stymulatorów, metody programowania parametrów impulsu w stymulatorach implantowanych (6h).
Diagnostyka rentgenowska; generacja promieniowania X, lampa rentgenowska, jej zasilanie i sterowanie. Metody obrazowania, czynniki techniczne warunkujące jakość zobrazowania, korekcje dawki, nowoczesny aparat rentgenowski, rozwiązania układowe. Zarys zagadnień bezpieczeństwa i ochrony przed promieniowaniem 10h).
- Metody oceny:
- egzamin pisemny z wagą 0,3, laboratorium z wagą 0,4, projekt z wagą 0,3
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- 1) DAVID PRUTCHI, MICHAEL NORRIS DESIGN AND DEVELOPMENT
OF MEDICAL ELECTRONIC INSTRUMENTATION
2) Keller J i inni, Elektronika medyczna, WKŁ, Warszawa 1974.
3) J. G. Webster, E. P. Jacobson, Medicine and clinical engineering, Prentice Hall, 1977.
4) J. G. Webster, Medical instrumentation - application and design, Houghton Miffin, Boston 1978.
5) Problemy Biocybernetyki i Inżynierii Biomedycznej, t.2 Biopomiary, WKiŁ, Warszawa, 1990.
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka w1
- ma podstawową wiedzę w zakresie oddziaływania prądu elektrycznego z organizmem ludzkim
Weryfikacja: egzamin
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_W02, K_W11
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka U01
- potrafi przeprowadzić badanie podstawowych parametrów biomedycznych przy użyciu aparatury medycznej takiej jak:
reograf,spirometr, aparat rentgenowski
Weryfikacja: sprawozdanie z laboratoriów
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_U12, K_U21
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Charakterystyka Wpisz opis
- Świadomość odpowiedzialności związanej z projektowaniem i eksploatacją aparatury, od której zależy ludzkie zdrowie i życie
Weryfikacja: Egzamin
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_K02
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Profil praktyczny - umiejętności
- Charakterystyka Wpisz opis
- Student nabywa umiejętności projektowania aparatury zgodnie z obowiazującymi normami
Weryfikacja: Egzamin
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka Wpisz opis
- Student nabywa umiejętności testowania aparatury na spełnianie obowiazujących norm
Weryfikacja: Egzamin
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe: