Nazwa przedmiotu:
Elektroniczna aparatura medyczna
Koordynator przedmiotu:
Michał Dziewiecki
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Elektronika
Grupa przedmiotów:
Przedmioty techniczne
Kod przedmiotu:
EAME
Semestr nominalny:
6 / rok ak. 2019/2020
Liczba punktów ECTS:
5
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
wykład 20h laboratorium 24h projekt 16h konsultacje do wykładu 10h konsultacje do projektu 10h przygotowanie do laboratorium 12h przygotowanie do egzaminu 10h razem 102h - 5ECTS
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
wykład 20h laboratorium 24h projekt 16h konsultacje do wykładu 10h konsultacje do projektu 10h razem 80h - 4ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
laboratorium 24h projekt 16h konsultacje do projektu 10h przygotowanie do laboratorium 12h razem 62 - 3ECTS
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium30h
  • Projekt15h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
zaliczenie przedmiotów: Fizyka ogólna (FOG) i układy elektroniczne (ELIU)
Limit liczby studentów:
36
Cel przedmiotu:
- Zapoznanie studentów z mechanizmami powstawania i przewodzenia biopotencjałów i elektrostymulacji tkanek - Zapoznanie studentów z technicznymi podstawami przetwarzania sygnałów biologicznych (biopotencjałów) - Zapoznanie studentów z fizycznymi i technicznymi podstawami rentgenowskiej, ultrasonograficznej i izotopowej diagnostyki obrazowej - Zapoznanie studentów z normami na aparaturę elektromedyczną w zakresie bezpieczeństwa i w zakresie kompatybilności elektromagnetycznej oraz z aspektami praktycznego stosowania tych norm - Przygotowanie studentów do projektowania aparatury eklektromedycznej zgodnie z obowiązującymi normami i do testowania aparatury w zakresie spełniania tych norm Celem laboratorium jest zapoznanie studentów studentów z wybranymi podstawowymi urządzeniami elektronicznymi stosowanymi w medycynie. Szczególny nacisk położony jest na zagadnienia związane z rejestracją sygnałów bioelektrycznych.
Treści kształcenia:
Treść wykładu Wstęp; zastosowania elektroniki w medycynie, aparatura do badań in vitro i in vivo, aparatura diagnostyczna i terapeutyczna, pętle diagnostyczno-terapeutyczne, nazewnictwo (2h). Odbiór i przetwarzanie sygnałów bioelektrycznych; powstawanie potencjałów czynnościowych i elektrody. Stopnie wejściowe i ich szumy, zabezpieczenie wejść. Przenikanie zakłóceń do toru pomiarowego, sposoby zwiększania odporności na zakłócenia. Rozwiązania układowe wzmacniaczy, metody rejestracji i prezentacji sygnałów bioelektrycznych, specyfika aparatury do intensywnego nadzoru. Zagadnienia bezpieczeństwa, klasy ochronności, normy, techniki poprawy bezpieczeństwa: bariery izolacyjne, ekwipotencjalizacja, sieć symetryczna (12h). Stymulacja elektryczna tkanek; podstawy stymulacji, reobaza i chronaksja, impuls dodatni i ujemny, defibrylacja i kardiowersja, typowa aparatura. Stymulacja protezująca - długoczasowa: minimalizacja elektrochemicznej destrukcji tkanek, rozwiązania układowe stymulatorów, metody programowania parametrów impulsu w stymulatorach implantowanych (6h). Diagnostyka rentgenowska; generacja promieniowania X, lampa rentgenowska, jej zasilanie i sterowanie. Metody obrazowania, czynniki techniczne warunkujące jakość zobrazowania, korekcje dawki, nowoczesny aparat rentgenowski, rozwiązania układowe. Zarys zagadnień bezpieczeństwa i ochrony przed promieniowaniem 10h).
Metody oceny:
egzamin pisemny z wagą 0,3, laboratorium z wagą 0,4, projekt z wagą 0,3
Egzamin:
tak
Literatura:
1) DAVID PRUTCHI, MICHAEL NORRIS DESIGN AND DEVELOPMENT OF MEDICAL ELECTRONIC INSTRUMENTATION 2) Keller J i inni, Elektronika medyczna, WKŁ, Warszawa 1974. 3) J. G. Webster, E. P. Jacobson, Medicine and clinical engineering, Prentice Hall, 1977. 4) J. G. Webster, Medical instrumentation - application and design, Houghton Miffin, Boston 1978. 5) Problemy Biocybernetyki i Inżynierii Biomedycznej, t.2 Biopomiary, WKiŁ, Warszawa, 1990.
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka w1
ma podstawową wiedzę w zakresie oddziaływania prądu elektrycznego z organizmem ludzkim
Weryfikacja: egzamin
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_W02, K_W11
Powiązane charakterystyki obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka U01
potrafi przeprowadzić badanie podstawowych parametrów biomedycznych przy użyciu aparatury medycznej takiej jak: reograf,spirometr, aparat rentgenowski
Weryfikacja: sprawozdanie z laboratoriów
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_U12, K_U21
Powiązane charakterystyki obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Charakterystyka Wpisz opis
Świadomość odpowiedzialności związanej z projektowaniem i eksploatacją aparatury, od której zależy ludzkie zdrowie i życie
Weryfikacja: Egzamin
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_K02
Powiązane charakterystyki obszarowe:

Profil praktyczny - umiejętności

Charakterystyka Wpisz opis
Student nabywa umiejętności projektowania aparatury zgodnie z obowiazującymi normami
Weryfikacja: Egzamin
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka Wpisz opis
Student nabywa umiejętności testowania aparatury na spełnianie obowiazujących norm
Weryfikacja: Egzamin
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe: