Nazwa przedmiotu:
Sztuka myślenia i uczenia się
Koordynator przedmiotu:
dr Sebastian Bakuła
Status przedmiotu:
Fakultatywny ograniczonego wyboru
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Elektronika
Grupa przedmiotów:
Przedmioty ekonomiczno-społeczne
Kod przedmiotu:
SZMU
Semestr nominalny:
5 / rok ak. 2019/2020
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia30h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Przedmiot nie wymaga wstępnego wprowadzenia.
Limit liczby studentów:
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest dostarczenie wiedzy dotyczącej problematyki racjonalnego i twórczego myślenia. Program prezentuje praktyczne zasady, metody, techniki usprawniania różnych form inteligencji człowieka. Zwraca także uwagę na przeszkody i błędy myślenia. Zajęcia prezentują również założenia dotyczące sposobów efektywnego uczenia się, notowania, selekcjonowania i interpretowania informacji.
Treści kształcenia:
1. Problemy percepcji. 2. Czym jest ludzka inteligencja 1. 3 Czym jest ludzka inteligencja 2. 4. Czy myślenie jest procesem algorytmicznym? 5. Techniki twórczego myślenia. 6. Metody szybkiego i efektywnego czytania. 7. Techniki notowania 1. 8. Techniki notowania 2. 9. Ergonomia myślenia. 10. Metody efektywnego uczenia się. 1 11. Metody efektywnego uczenia się.2 12. Jak działa ludzka pamięć? 13. Mnemotechniki. 14. Rodzaje i metody wykrywania błędów w myśleniu. 15. Definicje myślenia.
Metody oceny:
Zaliczenie przedmiotu wymaga: obecność na zajęciach, aktywnego uczestnictwa w zajęciach (dyskusje problemowe), przygotowanie prezentacji multimedialnej w 2 osobowym zespole, zaliczenie pisemne w formie testowej. 3.0 Uzyskał co najmniej 50% maksymalnej łącznej liczby punktów ze zaliczenia pisemnego, prezentacji, oraz wykazał się obecnością oraz aktywnością na zajęciach. 3.5 Uzyskał co najmniej 60% maksymalnej łącznej liczby punktów ze zaliczenia pisemnego, prezentacji, oraz wykazał się obecnością oraz aktywnością na zajęciach. 4.0 Uzyskał co najmniej 70% maksymalnej łącznej liczby punktów ze zaliczenia pisemnego, prezentacji oraz wykazał się obecnością oraz aktywnością na zajęciach. 4.5 Uzyskał co najmniej 80% maksymalnej łącznej liczby punktów ze zaliczenia pisemnego, prezentacji oraz wykazał się obecnością oraz aktywnością na zajęciach. 5.0 Uzyskał co najmniej 90% maksymalnej łącznej liczby punktów ze zaliczenia pisemnego, prezentacji oraz wykazał się obecnością oraz aktywnością na zajęciach.
Egzamin:
tak
Literatura:
Gardner M., Inteligencja: wielorakie perspektywy, Warszawa 2001 Lorayne H., Superpamięć dla uczących się, tłum. M. Siurawski, wyd. Ravi, Łódź1996 Nęcka E., Inteligencja: geneza, struktura, funkcje, Gdańsk 2005 Michelmann R., Michelmann W. U., Techniki szybkiego czytania, tłum. M. Dutkiewicz, Warszawa 2005. Rutkowski L., Metody i techniki sztucznej inteligencji, Warszawa 2005 Spitzer M., Jak uczy się mózg, Warszawa 2007
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:

Efekty uczenia się