- Nazwa przedmiotu:
- Sztuka myślenia i uczenia się
- Koordynator przedmiotu:
- dr Sebastian Bakuła
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny ograniczonego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Elektronika
- Grupa przedmiotów:
- Przedmioty ekonomiczno-społeczne
- Kod przedmiotu:
- SZMU
- Semestr nominalny:
- 5 / rok ak. 2018/2019
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia30h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Przedmiot nie wymaga wstępnego wprowadzenia.
- Limit liczby studentów:
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest dostarczenie wiedzy dotyczącej problematyki racjonalnego i twórczego myślenia. Program prezentuje praktyczne zasady, metody, techniki usprawniania różnych form inteligencji człowieka. Zwraca także uwagę na przeszkody i błędy myślenia. Zajęcia prezentują również założenia dotyczące sposobów efektywnego uczenia się, notowania, selekcjonowania i interpretowania informacji.
- Treści kształcenia:
- 1. Problemy percepcji.
2. Czym jest ludzka inteligencja 1.
3 Czym jest ludzka inteligencja 2.
4. Czy myślenie jest procesem algorytmicznym?
5. Techniki twórczego myślenia.
6. Metody szybkiego i efektywnego czytania.
7. Techniki notowania 1.
8. Techniki notowania 2.
9. Ergonomia myślenia.
10. Metody efektywnego uczenia się. 1
11. Metody efektywnego uczenia się.2
12. Jak działa ludzka pamięć?
13. Mnemotechniki.
14. Rodzaje i metody wykrywania błędów w myśleniu.
15. Definicje myślenia.
- Metody oceny:
- Zaliczenie przedmiotu wymaga: obecność na zajęciach, aktywnego uczestnictwa w zajęciach (dyskusje problemowe), przygotowanie prezentacji multimedialnej w 2 osobowym zespole, zaliczenie pisemne w formie testowej.
3.0 Uzyskał co najmniej 50% maksymalnej łącznej liczby punktów ze zaliczenia pisemnego, prezentacji, oraz wykazał się obecnością oraz aktywnością na zajęciach.
3.5 Uzyskał co najmniej 60% maksymalnej łącznej liczby punktów ze zaliczenia pisemnego, prezentacji, oraz wykazał się obecnością oraz aktywnością na zajęciach.
4.0 Uzyskał co najmniej 70% maksymalnej łącznej liczby punktów ze zaliczenia pisemnego, prezentacji oraz wykazał się obecnością oraz aktywnością na zajęciach.
4.5 Uzyskał co najmniej 80% maksymalnej łącznej liczby punktów ze zaliczenia pisemnego, prezentacji oraz wykazał się obecnością oraz aktywnością na zajęciach.
5.0 Uzyskał co najmniej 90% maksymalnej łącznej liczby punktów ze zaliczenia pisemnego, prezentacji oraz wykazał się obecnością oraz aktywnością na zajęciach.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- Gardner M., Inteligencja: wielorakie perspektywy, Warszawa 2001
Lorayne H., Superpamięć dla uczących się, tłum. M. Siurawski, wyd. Ravi, Łódź1996
Nęcka E., Inteligencja: geneza, struktura, funkcje, Gdańsk 2005
Michelmann R., Michelmann W. U., Techniki szybkiego czytania, tłum. M. Dutkiewicz, Warszawa 2005.
Rutkowski L., Metody i techniki sztucznej inteligencji, Warszawa 2005
Spitzer M., Jak uczy się mózg, Warszawa 2007
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się