Nazwa przedmiotu:
Sztuka myślenia i uczenia się
Koordynator przedmiotu:
Bartłomiej Skowron
Status przedmiotu:
Fakultatywny ograniczonego wyboru
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Elektronika
Grupa przedmiotów:
przedmioty ekonomiczno-społeczne
Kod przedmiotu:
SZMU
Semestr nominalny:
5 / rok ak. 2017/2018
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia30h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Przedmiot nie wymaga wstępnego wprowadzenia
Limit liczby studentów:
30
Cel przedmiotu:
Kurs Sztuka myślenia i uczenia się ma na celu zapoznać studentów z praktycznymi wskazówkami odnośnie myślenia logicznego, myślenia twórczego, metod wynalazczości oraz metod uefektywniających uczenie się.
Treści kształcenia:
Ludzki umysł. Podstawowe funkcje i sprawności. Podstawowe metafory umysłu. Twórcze myślenie. Podstawowe pojęcia związane z problematyką twórczości (heurystyki, giętkość, oryginalność, płynność, niezwykłość). Uwarunkowania twórczości (społeczne, indywidualne, sytuacyjne). Warunki twórczości. Rozwijanie twórczych zdolności. Twórcze myślenie II. Bariery blokujące twórczość (rutyna, sztywność, automatyzacja myślenia, fiksacja funkcjonalna, fragmentaryczność spojrzenia. Techniki ułatwiające znajdowanie nowych pomysłów i idei. Rozwiązywanie problemów. Techniki twórczego rozwiązywanie problemów. Grupowe rozwiązywanie problemów ? korzyści i ograniczenia płynące z twórczości grupowej. Techniki burzy mózgów. Inwentyka w inżynierii. Matematyczne wspomaganie procesów twórczych (metoda Molesa, metoda morfologiczna Zwicky`ego, metoda superpozycji). Inwentyka w inżynierii. Metody intuicyjne wspomagania procesów twórczych (kruszenie, gra słów, superpozycje, analogia, psychodrama, identyfikacja z obiektem. Porządne myślenie I. Podstawowe typy rozumowań, błędy w rozumowaniach. Porządne myślenie II. Sztuka dyskusji. Maksymy P. Grice`a: ilości, jakości, odniesienia i sposobu. Porządne myślenie III. Argumentacja: siła argumentów, błędy argumentacyjne, chwyty argumentacyjne. Erystyka. Uczenie się I. Style uczenia się. Praktyczne metody zwiększające sprawność i skuteczność uczenia się (mapy myśli, mnemotechniki). Uczenie się II. Strukturalizowanie wiedzy (np. konspektowanie), wizualizowanie wiedzy, rysowanie wiedzy, techniki szybkiego czytania. Techniki zapamiętywania. Sztuka myślenia a sztuka życia. Rozumowania moralne. Rodzaje uzasadnień przekonań moralnych
Metody oceny:
Zaliczenie przedmiotu wymaga: obecność na zajęciach, aktywnego uczestnictwa w zajęciach (dyskusje problemowe), przygotowanie prezentacji multimedialnej w 2 osobowym zespole, zaliczenie pisemne w formie testowej. 3.0 Uzyskał co najmniej 50% maksymalnej łącznej liczby punktów ze zaliczenia pisemnego, prezentacji, oraz wykazał się obecnością oraz aktywnością na zajęciach. 3.5 Uzyskał co najmniej 60% maksymalnej łącznej liczby punktów ze zaliczenia pisemnego, prezentacji, oraz wykazał się obecnością oraz aktywnością na zajęciach. 4.0 Uzyskał co najmniej 70% maksymalnej łącznej liczby punktów ze zaliczenia pisemnego, prezentacji oraz wykazał się obecnością oraz aktywnością na zajęciach. 4.5 Uzyskał co najmniej 80% maksymalnej łącznej liczby punktów ze zaliczenia pisemnego, prezentacji oraz wykazał się obecnością oraz aktywnością na zajęciach. 5.0 Uzyskał co najmniej 90% maksymalnej łącznej liczby punktów ze zaliczenia pisemnego, prezentacji oraz wykazał się obecnością oraz aktywnością na zajęciach.
Egzamin:
nie
Literatura:
E.de Bono "Umysł kreatywny", Emka, Warszawa 2011. Chybicka, A. Psychologia twórczości grupowej. Jak moderować zespoły twórcze i zadaniowe? Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2006. Hugh MacLeods "Homo creativus. 40 sposobów podkręcania umysłu", Helion, 2011. Kaufman, A., Fustier, M., Drevet., Inventyka. Metody poszukiwania twórczych rozwiązań, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa 1975. Nęcka E. Psychologia twórczości. GWP, Gdańsk 2000. Szmidt K. Trening kreatywności. Helion, Gliwice 2008. Josh Waitzkin "W poszukiwaniu doskonałości. Sztuka uczenia się", Helion, 2009.
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka SZMU_W01
Student ma podstawową wiedzę dotyczącą uwarunkowań procesów myślenia
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne w formie testowej. Przygotowanie prezentacji multimedialnej, udział w dyskusjach.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka SZMU_W02
Ma wiedzę dotyczącą różnych form inteligencji człowieka.
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne w formie testowej. Przygotowanie prezentacji multimedialnej, udział w dyskusjach.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka SZMU_W03
Zna podstawowe etapy procesu twórczego i wybrane metody ich usprawniania.
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne w formie testowej. Przygotowanie prezentacji multimedialnej, udział w dyskusjach.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka SZMU_U01
Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania na rzecz głoszonych tez, oraz rozumie ich krytykę
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne w formie testowej. Przygotowanie prezentacji multimedialnej, udział w dyskusjach.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka SZMU_U02
Potrafi samodzielnie lub we współpracy przygotować i wygłosić prezentację na temat związany z usprawnianiem praktyki uczenia się.
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne w formie testowej. Przygotowanie prezentacji multimedialnej, udział w dyskusjach.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka SZMU_U03
Umie samodzielnie wyszukiwać, selekcjonować i interpretować informacje.
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne w formie testowej. Przygotowanie prezentacji multimedialnej, udział w dyskusjach.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Charakterystyka SZMU_K01
Ma świadomość konieczności ciągłego usprawniania swojego myślenia oraz doskonalenia technik uczenia się.
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne w formie testowej. Przygotowanie prezentacji multimedialnej, udział w dyskusjach.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka SZMU_K02
Ma świadomość wagi jaką w życiu studenta ma umiejętność krytycznego myślenia.
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne w formie testowej. Przygotowanie prezentacji multimedialnej, udział w dyskusjach.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka SZMU_K03
Potrafi myśleć w sposób kreatywny
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne w formie testowej. Przygotowanie prezentacji multimedialnej, udział w dyskusjach.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe: