Nazwa przedmiotu:
Materiały eksploatacyjne I
Koordynator przedmiotu:
dr hab. inż. Andrzej Wolff, ad., Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Eksploatacji i Utrzymania Pojazdów
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Transport
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
TR.SMS110
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2019/2020
Liczba punktów ECTS:
1
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
28 godz., w tym: praca na wykładach 15 godz., studiowanie literatury w zakresie wykładu 5 godz., przygotowanie się do zaliczenia wykładu 7 godz., konsultacje 1 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,0 pkt ECTS (16 godz., w tym: praca na wykładach 15 godz., konsultacje 1 godz.)
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0 pkt. ECTS
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
brak
Limit liczby studentów:
brak
Cel przedmiotu:
Zapoznanie z materiałami stosowanymi w eksploatacji pojazdów samochodowych
Treści kształcenia:
Treść wykładu: Charakterystyka materiałów eksploatacyjnych i ich rola w eksploatacji technicznych środków transportu. Podział materiałów eksploatacyjnych ze względu na przeznaczenie i własności. Metody otrzymywania paliw, olejów i smarów. Wymagania stawiane paliwom do silników o zapłonie iskrowym i samoczynnym. Wpływ własności paliw na przebieg procesu spalania. Zanieczyszczenia, filtracja paliwa. Sposoby podwyższania własności paliw. Trujące własności paliw i gazów spalinowych - sposoby obniżania toksyczności. Paliwa alternatywne. Ogólne wymagania stawiane olejom silnikowym. Własności olejów silnikowych (lepkość, smarność) i ich zależność od temperatury i ciśnienia. Zmiany własności olejów w czasie eksploatacji (zanieczyszczenia, nagary, laki, szlamy), filtracja oleju. Metody oceny własności olejów i zasady doboru oleju zastępczego. Oleje przekładniowe - warunki pracy i stawiane wymagania. Smary stałe. Rodzaje smarów i ich podział ze względu na własności i zakres stosowania. Płyny hamulcowe, płyny do amortyzatorów. Materiały służące do ochrony przed korozją i do konserwacji. Ciecze do układów chłodzenia. Materiały filtracyjne. Środki do mycia i pielęgnacji pojazdów. Utylizacja materiałów eksploatacyjnych.
Metody oceny:
Organizowane są 2 kolokwia. Każde z nich ma formę pisemną stanowiącą albo test składający się z kilkunastu pytań zamkniętych, albo sprawdzian obejmujący kilka pytań otwartych (zwykle 2-3). Wymagane jest udzielenie odpowiedzi na poziomie, co najmniej 51%. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnej oceny z każdego z obu kolokwiów. Wówczas ocena końcowa jest średnią arytmetyczną uzyskanych ocen.
Egzamin:
nie
Literatura:
1. K. Baczewski, T. Kałdoński: Paliwa do silników o zapłonie iskrowym, WKŁ, Warszawa 2005; 2. K. Baczewski, T. Kałdoński: Paliwa do silników o zapłonie samoczynnym. WKŁ, Warszawa 2008; 3. A. Podniało: Paliwa, oleje i smary w eksploatacji, WNT, Warszawa 2002; 4. Z. Szlachta: Zasilanie silników wysokoprężnych paliwami rzepakowymi, WKŁ, Warszawa 2002; 5. W. Zwierzycki: Płyny eksploatacyjne do środków transportu drogowego. Charakterystyka funkcjonalna i ekologiczna, Wyd. Politechniki Poznańskiej, Poznań 2006.
Witryna www przedmiotu:
www.wt.pw.edu.pl
Uwagi:
O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego przedmiotu z kierunkowymi efektami uczenia się w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka W01
Ma wiedzę teoretyczną o materiałach stosowanych w pojazdach samochodowych oraz o możliwości stosowania zamienników różnych materiałów.
Weryfikacja: 2 kolokwia w formie testu (kilkanaście pytań zamkniętych), albo sprawdzianu (2-3 pytania otwarte). Wymagane jest udzielenie odpowiedzi na poziomie co najmniej 51%.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr2A_W06, Tr2A_W08, Tr2A_W10
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P7S_WG, I.P7S_WK
Charakterystyka W02
Ma wiedzę o procesach zachodzących w paliwach, olejach, smarach
Weryfikacja: 2 kolokwia w formie testu (kilkanaście pytań zamkniętych), albo sprawdzianu (2-3 pytania otwarte). Wymagane jest udzielenie odpowiedzi na poziomie co najmniej 51%.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr2A_W06, Tr2A_W09
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P7S_WG, III.P7S_WG.o
Charakterystyka W03
Zna trendy rozwojowe materiałów eksploatacyjnych
Weryfikacja: 2 kolokwia w formie testu (kilkanaście pytań zamkniętych), albo sprawdzianu (2-3 pytania otwarte). Wymagane jest udzielenie odpowiedzi na poziomie co najmniej 51%.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr2A_W07
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P7S_WG, I.P7S_WK
Charakterystyka W04
Zna możliwości utylizacji materiałów eksploatacyjnych
Weryfikacja: 2 kolokwia w formie testu (kilkanaście pytań zamkniętych), albo sprawdzianu (2-3 pytania otwarte). Wymagane jest udzielenie odpowiedzi na poziomie co najmniej 51%.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr2A_W09, Tr2A_W10, Tr2A_W06
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P7S_WG, III.P7S_WG.o, I.P7S_WK

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka U01
Posiada umiejętności doboru odpowiedniego materiału eksploatacyjnego
Weryfikacja: 2 kolokwia w formie testu (kilkanaście pytań zamkniętych), albo sprawdzianu (2-3 pytania otwarte). Wymagane jest udzielenie odpowiedzi na poziomie co najmniej 51%.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr2A_U01, Tr2A_U10, Tr2A_U18
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P7S_UW, III.P7S_UW.2.o, III.P7S_UW.4.o