- Nazwa przedmiotu:
- Metody prognozowania w transporcie
- Koordynator przedmiotu:
- dr hab. inż. Mariusz Izdebski, prof. uczelni, Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Inżynierii Systemów Transportowych i Logistyki
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Transport
- Grupa przedmiotów:
- Specjalnościowe
- Kod przedmiotu:
- TR.SMS243
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2019/2020
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 60 godzin, w tym: praca na zajęciach: 30 godz., studiowanie literatury przedmiotu: 15 godz., konsultacje: 3 godz., udział w egzaminach: 2 godz., przygotowanie do egzaminu: około 10 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,5 pkt. ECTS (35 godzin, w tym: praca na zajęciach: 30 godz., konsultacje: 3 godz., udział w egzaminach: 2 godz.)
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- brak
- Limit liczby studentów:
- brak
- Cel przedmiotu:
- Zdobycie przez studenta wiedzy i umiejętności niezbędnych do konstruowania prognoz i wnioskowania na ich pods
- Treści kształcenia:
- Zasady przygotowania danych bazowych do prognoz. Ustalenie czynników istotnie wpływających na wielkość prognozowanych danych.
Pojęcie prognozy, Klasyfikacja metod prognozowania, Jakość prognoz. Błędy prognozy ex ante i ex post.Szeregi czasowe- definicja Modele szeregów czasowych: model teoretyczny naiwny wraz z zastosowaniem w transporcie-przykład, model teoretyczny średniej ruchomej z zastosowaniem w transporcie-przykład, model teoretyczny wygładzania wykładniczego z zastosowaniem w transporcie-przykład, model teoretyczny szeregów czasowych z trendem z zastosowaniem w transporcie-przykład, model teoretyczny wygładzania wykładniczego Holta z zastosowaniem w transporcie-przykład, model teoretyczny Browna z zastosowaniem w transporcie-przykład. Błędy prognoz
- Metody oceny:
- Egzamin pisemny z pytaniami otwartymi, 51% odpowiedzi poprawnych zalicza przedmiot.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- 1) Dittmann P.: Prognozowanie w przedsiębiorstwie Metody i ich zastosowanie. Oficyna Ekonomiczna 2016
2) 2016-09-13 Public Transport JASPERS revision_PL_clean+acc /Niebieska Księga, Nowa edycja (2015) Sektor Transportu Publicznego w miastach, aglomeracjach, regionach
3) Ortúzar J., Willumsen L.: Modelling transport, 4th Edition, 2011.
4) Żurowska J.: Prognozy przewozów pasażerów publicznym transportem miejskim na podstawie ekstrapolacji nieliniowych funkcji trendu. Transport Miejski i Regionalny, 2006, t. 3 str. 28-33
5) Żurowska J., Prognozowanie przewozów. Modele, metody, przykłady, Podręcznik dla studentów wyższych szkół technicznych, Politechnika Krakowska, Kraków 2005.
6) Radzikowska B. (red.): Metody prognozowania. Zbiór zadań, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław 2001
- Witryna www przedmiotu:
- www.wt.pw.edu.pl
- Uwagi:
- O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego przedmiotu z efektami uczenia się w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka W01
- Posiada wiedzę teoretyczną z zakresu prognozowania w odniesieniu do zagadnień transportowych
Weryfikacja: Wykład – Egzamin pisemny, 51 % odpowiedzi zalicza egzamin
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr2A_W05, Tr2A_W08
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_WG
- Charakterystyka W02
- Zna metody i narzędzia do ustalania prognoz w różnych obszarach transportowych.
Weryfikacja: Wykład – Egzamin pisemny, 51 % odpowiedzi zalicza egzamin
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr2A_W05, Tr2A_W08
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_WG
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka U01
- Potrafi wykonać prognozę w odniesieniu do obiektów transportowych, potrafi podejmować decyzje oceny projektów z wykorzystaniem prognoz
Weryfikacja: Wykład – Egzamin pisemny, 51 % odpowiedzi zalicza egzamin
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr2A_U09, Tr2A_U11
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_UW, III.P7S_UW.1.o