Nazwa przedmiotu:
Systemy transportu miejskiego
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Krzysztof Firląg, Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej Zakład Sterowania Ruchem i Infrastruktury Transportu
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Transport
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
TR.SMP112
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2019/2020
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
90 godz., w tym: praca na wykładach 30 godz., zapoznanie się ze wskazana literaturą 10 godz., przygotowanie się do egzaminu 6 godz., konsultacje 3 godz. (w tym konsultacje w zakresie projektu 2 godz.), praca na ćwiczeniach projektowych 15 godz., wykonanie projektu poza godzinami zajęć 25 godz., obrona pracy projektowej 1 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
2,0 pkt ECTS (49 godz., w tym: praca na wykładach 30 godz., konsultacje 3 godz., praca na ćwiczeniach projektowych 15 godz., obrona pracy projektowej 1 godz.)
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1,5 pkt ECTS (43 godz., w tym: konsultacje w zakresie projektu 2 godz., praca na ćwiczeniach projektowych 15 godz., wykonanie projektu poza godzinami zajęć 25 godz., obrona pracy projektowej 1 godz.)
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt15h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Modelowanie procesów transportowych I wykład
Limit liczby studentów:
wykład: brak, projekt: 15
Cel przedmiotu:
Zapoznanie z: systemami transportu miejskiego, mobilnością mieszkańców, liniami i sieciami transportu miejskiego, zintegrowanymi systemami przewozów pasażerów - Park and Ride, rozkładami jazdy, systemami sterowania w miejskiej komunikacji zbiorowej, przepustowością układów komunikacji zbiorowej, kryteriami i miernikami oceny komunikacji zbiorowej, ekonomiką komunikacji zbiorowej.
Treści kształcenia:
Treść wykładu: Klasyfikacja systemów transportu miejskiego, ważniejsze dane techniczne, rozwój historyczny i perspektywy rozwoju transportu miejskiego. Charakterystyka techniczno - eksploatacyjna: Potrzeby przewozowe: Mobilność mieszkańców miast, źródła i cele podróży, strumienie pasażerów i ich charakterystyka w czasie i przestrzeni. Linie i sieci transportu miejskiego wyznaczanie i optymalizacja tras linii komunikacji zbiorowej, zintegrowane systemy przewozów pasażerów - Park and Ride. Rozkłady jazdy: Klasyfikacja i właściwości rozkładów jazdy, koordynacja między rozkładami jazdy. Plan prac taboru. Ruch pojazdów komunikacji zbiorowej: Czas postoju na przystankach, zakłócenia powodowane przez innych uczestników ruchu, wpływ urządzeń srd, kumulacja opóźnień, odchylenia od rozkładu jazdy. Systemy sterowania i zarządzania w miejskiej komunikacji zbiorowej: Obiekt sterowania i przesłanki dla systemu sterowania, koncepcja systemu sterowania, hierarchiczny system sterowania komunikacją zbiorową, nowoczesne systemy nadzoru sterowania, przykłady współczesnych systemów krajowych i zagranicznych. Przepustowość układów komunikacji zbiorowej: Kryteria i mierniki oceny komunikacji zbiorowej. Ekonomika komunikacji zbiorowej: Koszty przewozów i eksploatacji, inwestycje, systemy taryfowe, rodzaje biletów oraz kasowniki i ich systemy. Treść projektu: Zadania projektowe z zakresu synchronizacji sieci transportu miejskiego oraz projektowania podsystemu ITS wspomagającego transport miejski.
Metody oceny:
Wykład: egzamin pisemny, 6 pytań otwartych po 3 punkty, wymagane jest uzyskanie przynajmniej 10 punktów. Projekt: ocena wykonanych podprojektów uwzględniająca następujące czynniki: systematyczność wykonywania projektu, jakość merytoryczną wykonania projektu, jakość edytorską wykonania projektu i ustną obronę projektów sprawdzającą posiadaną wiedzę.
Egzamin:
tak
Literatura:
1. Madej B., Pruciak K., Madej R.: Publiczny transport miejski. ATiP 2017 2. Gaca S., Suchorzewski W., Tracz M.: "Inżynieria ruchu drogowego", WKiŁ 2011 3. Rudnicki A.: Jakość komunikacji miejskiej, wyd: Zeszyty Naukowo-Techniczne Oddz. SITK w Krakowie, Seria Monografie Nr 5 (zeszyt 71) ISSN 1231-9155Warszawa, 2004 4. Miesięczniki: „Transport Miejski i Regionalny”, „Przegląd Komunikacyjny”.
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:
O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego przedmiotu z efektami uczenia się w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka W01
Posiada uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną dotyczącą kształtowania systemów transportu miejskiego.
Weryfikacja: Egzamin pisemny, treść efektu weryfikowana w pytaniach.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr2A_W06
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P7S_WG
Charakterystyka W02
Ma szczegółową wiedzę dotyczącą systemów sterowania i zarządzania w miejskiej komunikacji zbiorowej.
Weryfikacja: Egzamin pisemny, treść efektu weryfikowana w pytaniach.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr2A_W07
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P7S_WG, I.P7S_WK
Charakterystyka W03
Zna zasady oceny ekonomicznej efektywności systemów i inwestycji w transporcie miejskim.
Weryfikacja: Egzamin pisemny, treść efektu weryfikowana w pytaniach.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr2A_W10
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P7S_WK
Charakterystyka W04
Zna zasady projektowania systemów transportu miejskiego oraz formę prezentacji opracowań.
Weryfikacja: Ocena efektu w zadaniu projektowym uwzględnia następujące czynniki: systematyczność wykonywania projektu, jakość merytoryczną wykonania projektu, jakość edytorską wykonania projektu, ustną obronę projektu sprawdzającą posiadaną wiedzę.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr2A_W05
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P7S_WG

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka U01
Potrafi pozyskiwać informacje ze źródeł dotyczących wybranych zagadnień.
Weryfikacja: Ocena efektu w zadaniu projektowym uwzględnia następujące czynniki: systematyczność wykonywania projektu, jakość merytoryczną wykonania projektu, jakość edytorską wykonania projektu, ustną obronę projektu sprawdzającą posiadaną wiedzę.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr2A_U01
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P7S_UW
Charakterystyka U02
Potrafi oceniać i porównywać efektywność rozwiązań systemów transportu miejskiego.
Weryfikacja: Ocena efektu w zadaniu projektowym uwzględnia następujące czynniki: systematyczność wykonywania projektu, jakość merytoryczną wykonania projektu, jakość edytorską wykonania projektu, ustną obronę projektu sprawdzającą posiadaną wiedzę.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr2A_U15
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P7S_UW, III.P7S_UW.3.o

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Charakterystyka K01
Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy.
Weryfikacja: Ocena efektu w zadaniu projektowym uwzględnia następujące czynniki: systematyczność wykonywania projektu, jakość merytoryczną wykonania projektu, jakość edytorską wykonania projektu, ustną obronę projektu sprawdzającą posiadaną wiedzę.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr2A_K04
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P7S_KO
Charakterystyka K02
Ma świadomość przekazywania społeczeństwu uwarunkowań związanych z funkcjonowaniem systemów transportu miejskiego.
Weryfikacja: Ocena efektu w zadaniu projektowym uwzględnia następujące czynniki: systematyczność wykonywania projektu, jakość merytoryczną wykonania projektu, jakość edytorską wykonania projektu, ustną obronę projektu sprawdzającą posiadaną wiedzę.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr2A_K03
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P7S_KO