- Nazwa przedmiotu:
- Inżynieria ruchu lotniczego
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Anna Kwasiborska, adiunkt, Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Inżynierii Transportu Lotniczego
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Transport
- Grupa przedmiotów:
- Specjalnościowe
- Kod przedmiotu:
- TR.SMP109
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2019/2020
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 90 godz., w tym: praca na zajęciach laboratoryjnych 30 godz., studiowanie literatury przedmiotu w zakresie zajęć laboratoryjnych 10 godz., wykonanie ćwiczeń laboratoryjnych poza godzinami zajęć 45 godz., zaliczanie prac projektowych 2 godz., konsultacje 3 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,5 pkt. ECTS (35 godz., w tym: praca na zajęciach laboratoryjnych 30 godz., zaliczanie prac projektowych 2 godz., konsultacje 3 godz.)
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 3 pkt. ECTS (77 godz., w tym: praca na zajęciach laboratoryjnych 30 godz., wykonanie prac projektowych poza godzinami zajęć 45 godz., zaliczanie prac projektowych 2 godz.)
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium30h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- brak
- Limit liczby studentów:
- brak
- Cel przedmiotu:
- Poznanie zasad organizacji i zarządzania ruchem lotniczym
- Treści kształcenia:
- System zarządzania bezpieczeństwem. Badanie zdarzenia/incydentu lotniczego z wykorzystaniem RAT. Łączność radiotelefoniczna w ruchu lotniczym. Analiza poziomu emisji hałasu lotniczego. Badanie porównawcze tras lotów i ocena efektywności. Przygotowanie Planu Lotu. Identyfikacja przebiegów czasowych parametrów lotu i sterowania samolotem w wybranych fazach lotu na podstawie danych z rejestratora. Analiza parametrów lotu. Predykcja trajektorii 4D planowanych operacji lotniczych. Wyznaczanie lokalizacji posadowienia urządzeń nawigacyjnych, komunikacyjnych i dozorowania (CNS). Operacyjny plan przydziału stanowisk postojowych w porcie lotniczym. Projekt parametrów koordynacyjnych portu lotniczego. Analiza trajektorii podejścia do lądowania.
- Metody oceny:
- Ocena podsumowująca: punktacja za wykonanie sprawozdań. W trakcie całego semestru można łącznie zdobyć 100 punktów. Wymagane jest uzyskanie 51 punktów w semestrze.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Malarski M.: Inżynieria ruchu lotniczego. OW PW Warszawa 2006.
Skorupski J.: Współczesne problemy inżynierii ruchu lotniczego - modele i metody, OW PW, Warszawa 2014.
Markiewicz M.T.: Podstawowe zagadnienia zarządzania ruchem lotniczym, AON, warszawa 2010.
Markiewicz M.T.: Lotnictwo w jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej, AON, Warszawa 2015.
- Witryna www przedmiotu:
- http://www2.wt.pw.edu.pl/~akw/index.html
- Uwagi:
- O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego modułu zajęć z kierunkowymi efektami kształcenia w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka W01
- 1. posiada wiedzę w zakresie współczesnych systemów informacji lotniczej, systemów identyfikowania i rozwiązywania sytuacji konfliktowych w ruchu lotniczym, 2. posiada wiedzę w zakresie planowania cyklu eksploatacyjnego samolotów lotnictwa komunikacyjnego.
Weryfikacja: sprawdzian
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr2A_W06, Tr2A_W07, Tr2A_W08
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_WG, I.P7S_WK
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka U01
- 1. umie wyróżnić podstawowe zasady i efekty biznesowe pracy przewoźnika lotniczego, 2. potrafi zaplanować cykl eksploatacyjny samolotu komunikacyjnego. 3. potrafi definiować elementy systemu informacji lotniczej
Weryfikacja: sprawdzian + praca projektowo-pomiarowa
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr2A_U04, Tr2A_U22, Tr2A_U01
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_UU, I.P7S_UW, III.P7S_UW.2.o