Nazwa przedmiotu:
Systemy pomiarowe w motoryzacji
Koordynator przedmiotu:
prof. dr hab. inż. Włodzimierz Choromański, profesor, Wydział Transportu PW, Zakład Systemów Informatycznych i Mechatronicznych w Transporcie
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Transport
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
TR.SMS111
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2019/2020
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
85 godzin, w tym: praca na wykładach 15 godz., praca na ćwiczeniach laboratoryjnych 15 godz., przygotowanie się do zaliczenia wykładu 8 godz., konsultacje 3 godz. (w tym konsultacje w zakresie laboratoriów 2 godz.), studiowanie literatury przedmiotu 14 godz.- w tym 10 godzin przygotowania do wykonania ćwiczeń laboratoryjnych,, opracowanie sprawozdań 30 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,5 pkt. ECTS (33 godzin, w tym: praca na wykładach 15 godz., praca na ćwiczeniach laboratoryjnych 15 godz., konsultacje 3 godz.)
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2,0 pkt. ECTS (57 godzin, w tym: praca na ćwiczeniach laboratoryjnych 15 godz., konsultacje w zakresie laboratoriów 2 godz., przygotowanie do wykonania ćwiczeń 10 godz., opracowanie sprawozdań 30 godz.)
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium15h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
brak
Limit liczby studentów:
brak
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z systemami pomiarowymi i kontrolno-pomiarowymi służącymi do pomiaru i analizy wielkości mechanicznych metodami elektrycznymi typowymi dla problemów motoryzacji.
Treści kształcenia:
Treść wykładu: Podstawowe charakterystyki sygnałów w dziedzinie czasu i częstotliwości: widmowa gęstości mocy, cepstrum, funkcja autokorelacji RMS. Zastosowanie technik pomiarowych do wyznaczenia oddziaływania drgań na człowieka ( ISO 2631). Wykorzystanie systemów pomiarowych do eksperymentalnego wyznaczenia charakterystyk zawieszenia pojazdu w eksperymencie czynnym i biernym. Eksperymentalne wyznaczenie transmitancji widmowych, funkcji koherencji itd. Analiza sygnałów pomiarowych z wykorzystaniem zbiorów rozmytych. Treść ćwiczeń laboratoryjnych: Praktyczna umiejętność zastosowania technik omówionych w wykładzie. W ćwiczeniach zastosowane zostaną modele fizyczne wykonane w skali, rejestratory oraz analizatory pomiarowe w tym oprogramowanie DasyLAB. Modele bardziej złożone zostaną zbudowane w oparciu o oprogramowanie MBS (Adams, Working Model) – symulacyjne modele komputerowe. Analiza z wykorzystaniem zbiorów rozmytych w oparciu o oprogramowanie klasy MATLAB-Simulink.
Metody oceny:
Wykład: pisemne kolokwium - 5 pytań otwartych. Wymagana odpowiedź na co najmniej 60% Ćwiczenia laboratoryjne: 3 sprawozdania oraz pisemny sprawdzian po każdym ćwiczeniu (czyli 3) Wymagane jest zaliczenie wszystkich sprawozdań oraz pisemnych sprawdzianów na co najmniej 60%
Egzamin:
nie
Literatura:
1. W. Winiecki, Organizacja komputerowych systemów pomiarowych, OWPW, Warszawa 2006 2. D. Świsulski, Komputerowa technika pomiarowa. Oprogramowanie wirtualnych przyrządów pomiarowych w LabVIEW, Agenda Wydawnicza PAK-u, Warszawa 2005. 3. Z. Kulka, A. Libura, M. Nadachowski, Przetworniki analogowo-cyfrowe i cyfrowo-analogowe, WKiŁ, Warszawa 1987. 4. J.L. Kulikowski, Komputery w badaniach doświadczalnych, PWN, Warszawa 1993. 5. Bendat, Piersol, Analiza Sygnałów Losowych
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:
O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego modułu zajęć z kierunkowymi efektami kształcenia w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka W01
Ma wiedzę z zakresu zastosowań systemów pomiarowych w motoryzacji
Weryfikacja: odpowiedź na pytanie w pisemnym kolokwium
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr2A_W02
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P7S_WG
Charakterystyka W02
Ma wiedzę z zakresu analizy oddziaływania drgań na człowieka w technicznych środkach transportu
Weryfikacja: odpowiedź na pytanie w pisemnym kolokwium
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr2A_W05, Tr2A_W07
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P7S_WG, I.P7S_WK
Charakterystyka W03
Ma wiedzę z zakresu estymacji wybranych charakterystyk
Weryfikacja: odpowiedź na pytanie w pisemnym kolokwium
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr2A_W05, Tr2A_W07
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P7S_WG, I.P7S_WK
Charakterystyka W04
Ma wiedzę z zakresu zastosowań sztucznej inteligencji do analizy wyników w tym realizacji zadania diagnostyki
Weryfikacja: odpowiedź na pytanie w pisemnym kolokwium
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr2A_W05, Tr2A_W07
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P7S_WG, I.P7S_WK

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka U01
Student potrafi przeprowadzić syntezę toru pomiarowego z wykorzystaniem technik komputerowych
Weryfikacja: Wykonanie ćwiczeń, opracowanie sprawozdania
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr2A_U06, Tr2A_U08
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P7S_UW, III.P7S_UW.2.o
Charakterystyka U02
Student potrafi dokonać pomiaru oddziaływania drgań na człowieka
Weryfikacja: Wykonanie ćwiczeń, opracowanie sprawozdania
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr2A_U06, Tr2A_U08
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P7S_UW, III.P7S_UW.2.o
Charakterystyka U03
Potrafi zrealizować zadanie diagnostyki z wykorzystaniem sztucznej inteligencji
Weryfikacja: Wykonanie ćwiczeń, opracowanie sprawozdania
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr2A_U06, Tr2A_U08
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P7S_UW, III.P7S_UW.2.o

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Charakterystyka K01
Student potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Weryfikacja: Zaliczenie ćwiczeń praktycznych
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr2A_K01
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P7S_KK