- Nazwa przedmiotu:
- Pomiary i prognozowanie ruchu i przewozów
- Koordynator przedmiotu:
- dr hab. inż. Mariusz Izdebski, prof. uczelni, Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Inżynierii Systemów Transportowych i Logistyki
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Transport
- Grupa przedmiotów:
- Specjalnościowe
- Kod przedmiotu:
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2019/2020
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 60 godz., w tym: praca na wykładach 15 godz., praca na ćwiczeniach audytoryjnych 15 godz., studiowanie literatury przedmiotu 15 godz., konsultacje 3 godz., przygotowanie się do egzaminu 12 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,5 pkt ECTS (33 godz., w tym: praca na wykładach 15 godz., praca na ćwiczeniach audytoryjnych 15 godz., konsultacje 3 godz.)
- Język prowadzenia zajęć:
- angielski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Podstawowa wiedza dotycząca pojęć i zagadnień statystycznych np. wartość oczekiwana, funkcja regresji.
- Limit liczby studentów:
- 30
- Cel przedmiotu:
- Poznanie metod oraz modeli prognostycznych wykorzystywanych w transporcie oraz nabycie wiedzy i umiejętności potrzebnych do wyznaczenia prognoz ruchu.
- Treści kształcenia:
- Wykład:
Zasady przygotowania danych bazowych do prognoz. Ustalenie czynników istotnie wpływających na wielkość prognozowanych danych.
Pojęcie prognozy, Klasyfikacja metod prognozowania, Jakość prognoz. Błędy prognozy ex ante i ex post.Szeregi czasowe- definicja Modele szeregów czasowych: model teoretyczny naiwny wraz z zastosowaniem w transporcie-przykład, model teoretyczny średniej ruchomej z zastosowaniem w transporcie-przykład, model teoretyczny wygładzania wykładniczego z zastosowaniem w transporcie-przykład, model teoretyczny szeregów czasowych z trendem z zastosowaniem w transporcie-przykład, model teoretyczny wygładzania wykładniczego Holta z zastosowaniem w transporcie-przykład, model teoretyczny Browna z zastosowaniem w transporcie-przykład. Błędy prognoz.
Ćwiczenia: metody prognostyczne poznane na wykładzie.
- Metody oceny:
- Wykład: egzamin pisemny. Ćwiczenia: kolokwium . 51% odpowiedzi zalicza egzamin jak i ćwiczenia.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- 1) Juan de Dios Ortúzar, Luis G. Willumsen Modelling Transport, 4th Edition, 2011
2) Anurag Pande, Brian Wolshon. Traffic Engineering Handbook: Institute of Transportation Engineers, Seventh Edition, 2016.
3) David E. Boyce , Huw C.W.L. Williams Forecasting Urban Travel Past, Present and Future, 2016.
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
- O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego przedmiotu z efektami uczenia się w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka W01
- Zna metody i narzędzia do ustalania prognoz w różnych obszarach transportowych.
Weryfikacja: egzamin,51 % odpowiedzi zalicza egzamin
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr2A_W08, Tr2A_W05
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_WG
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka U01
- Potrafi zastosować poznane metody prognostyczne w różnych obszarach transportowych.
Weryfikacja: kolokwium, 51 % odpowiedzi zalicza kolokwium
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr2A_U09, Tr2A_U11
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_UW, III.P7S_UW.1.o