Nazwa przedmiotu:
Pomiary i prognozowanie ruchu i przewozów
Koordynator przedmiotu:
dr hab. inż. Mariusz Izdebski, prof. uczelni, Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Inżynierii Systemów Transportowych i Logistyki
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Transport
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2019/2020
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
60 godz., w tym: praca na wykładach 15 godz., praca na ćwiczeniach audytoryjnych 15 godz., studiowanie literatury przedmiotu 15 godz., konsultacje 3 godz., przygotowanie się do egzaminu 12 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,5 pkt ECTS (33 godz., w tym: praca na wykładach 15 godz., praca na ćwiczeniach audytoryjnych 15 godz., konsultacje 3 godz.)
Język prowadzenia zajęć:
angielski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Podstawowa wiedza dotycząca pojęć i zagadnień statystycznych np. wartość oczekiwana, funkcja regresji.
Limit liczby studentów:
30
Cel przedmiotu:
Poznanie metod oraz modeli prognostycznych wykorzystywanych w transporcie oraz nabycie wiedzy i umiejętności potrzebnych do wyznaczenia prognoz ruchu.
Treści kształcenia:
Wykład: Zasady przygotowania danych bazowych do prognoz. Ustalenie czynników istotnie wpływających na wielkość prognozowanych danych. Pojęcie prognozy, Klasyfikacja metod prognozowania, Jakość prognoz. Błędy prognozy ex ante i ex post.Szeregi czasowe- definicja Modele szeregów czasowych: model teoretyczny naiwny wraz z zastosowaniem w transporcie-przykład, model teoretyczny średniej ruchomej z zastosowaniem w transporcie-przykład, model teoretyczny wygładzania wykładniczego z zastosowaniem w transporcie-przykład, model teoretyczny szeregów czasowych z trendem z zastosowaniem w transporcie-przykład, model teoretyczny wygładzania wykładniczego Holta z zastosowaniem w transporcie-przykład, model teoretyczny Browna z zastosowaniem w transporcie-przykład. Błędy prognoz. Ćwiczenia: metody prognostyczne poznane na wykładzie.
Metody oceny:
Wykład: egzamin pisemny. Ćwiczenia: kolokwium . 51% odpowiedzi zalicza egzamin jak i ćwiczenia.
Egzamin:
tak
Literatura:
1) Juan de Dios Ortúzar, Luis G. Willumsen Modelling Transport, 4th Edition, 2011 2) Anurag Pande, Brian Wolshon. Traffic Engineering Handbook: Institute of Transportation Engineers, Seventh Edition, 2016. 3) David E. Boyce , Huw C.W.L. Williams Forecasting Urban Travel Past, Present and Future, 2016.
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:
O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego przedmiotu z efektami uczenia się w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka W01
Zna metody i narzędzia do ustalania prognoz w różnych obszarach transportowych.
Weryfikacja: egzamin,51 % odpowiedzi zalicza egzamin
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr2A_W08, Tr2A_W05
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P7S_WG

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka U01
Potrafi zastosować poznane metody prognostyczne w różnych obszarach transportowych.
Weryfikacja: kolokwium, 51 % odpowiedzi zalicza kolokwium
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr2A_U09, Tr2A_U11
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P7S_UW, III.P7S_UW.1.o