Nazwa przedmiotu:
Zarządzanie transportem miejskim i regionalnym
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Krzysztof Firląg, Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej Zakład Sterowania Ruchem i Infrastruktury Transportu
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Transport
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2019/2020
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
60 godz., w tym: praca na wykładach 15 godz., praca na ćwiczeniach projektowych 15 godz., studiowanie literatury przedmiotu 8 godz., konsultacje 3 godz. (w tym konsultacje w zakresie projektu 2 godz.), przygotowanie się do kolokwiów 6 godz., wykonanie pracy projektowej poza godzinami zajęć 12 godz., obrona pracy projektowej 1 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,5 pkt ECTS (34 godz., w tym: praca na wykładach 15 godz., praca na ćwiczeniach projektowych 15 godz., konsultacje 3 godz., obrona pracy projektowej 1 godz.)
Język prowadzenia zajęć:
angielski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1,0 pkt ECTS (30 godz., w tym: praca na ćwiczeniach projektowych 15 godz., konsultacje w zakresie projektu 2 godz., wykonanie pracy projektowej poza godzinami zajęć 12 godz., obrona pracy projektowej 1 godz.)
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt15h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Podstawowa wiedza na temat, układów komunikacyjnych miast, środków transportu miejskiego i sposobów ich wykorzystania. Podstawowa wiedza dotycząca modelowania systemów transportowych.
Limit liczby studentów:
wykład: brak; ćwiczenia projektowe: 15 osób
Cel przedmiotu:
Nabycie wiedzy i umiejętności potrzebnych do zarządzania transportem miejskim i regionalnym w szczególności zdobycie wiedzy dotyczącej mobilności mieszkańców, typów i sieci transportu miejskiego, zintegrowanych systemów przewozów pasażerów - Park and Ride, tworzenia rozkładów jazdy, systemów sterowania i zarządzania miejską komunikacją zbiorową, przepustowości układów komunikacji zbiorowej oraz ekonomiki komunikacji zbiorowej.
Treści kształcenia:
Wykład: Klasyfikacja systemów transportu miejskiego, ważniejsze dane techniczne, rozwój historyczny i perspektywy rozwoju transportu miejskiego. Charakterystyka techniczno - eksploatacyjna: Potrzeby przewozowe: Mobilność mieszkańców miast, źródła i cele podróży, strumienie pasażerów i ich charakterystyka w czasie i przestrzeni. Linie i sieci transportu miejskiego wyznaczanie i optymalizacja tras linii komunikacji zbiorowej, zintegrowane systemy przewozów pasażerów - Park and Ride. Rozkłady jazdy: Klasyfikacja i właściwości rozkładów jazdy, koordynacja między rozkładami jazdy. Plan prac taboru. Ruch pojazdów komunikacji zbiorowej: Czas postoju na przystankach, zakłócenia powodowane przez innych uczestników ruchu, wpływ urządzeń srd, kumulacja opóźnień, odchylenia od rozkładu jazdy. Systemy sterowania i zarządzania w miejskiej komunikacji zbiorowej: Obiekt sterowania i przesłanki dla systemu sterowania, koncepcja systemu sterowania, hierarchiczny system sterowania komunikacją zbiorową, nowoczesne systemy nadzoru sterowania, przykłady współczesnych systemów krajowych i zagranicznych. Przepustowość układów komunikacji zbiorowej: Kryteria i mierniki oceny komunikacji zbiorowej.
Metody oceny:
Obrona projektu z uwzględnieniem poprawności realizacji zadania projektowego (60%), wiedzy ogólnej w zakresie przedmiotu (30%), aktywności na zajęciach (10%) oraz systematyczności w procesie projektowania w trakcie semestru (10%). Do zaliczenia przedmiotu wymagane spełnienie 51% z powyższych wymagań.
Egzamin:
nie
Literatura:
1) Nielsen, G., Nelson, J.D., Mulley, C. Tegnér, G. Lind, G. & Lange, T. (2005) Public transport. Planning the networks. HiTrans Best Practice Guide 2. http://civitas.no/assets/hitrans2publictransportplanningthe-networks.pdf 2) David E. Boyce , Huw C.W.L. Williams Forecasting Urban Travel Past, Present and Future, 2016 3) Juan de Dios Ortúzar, Luis G. Willumsen Modelling Transport, 4th Edition, 2011
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:
O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego przedmiotu z efektami uczenia się w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka W01
Absolwent ma szczegółową wiedzę dotyczącą systemów sterowania i zarządzania w miejskiej komunikacji zbiorowej
Weryfikacja: Poprawne wykonanie projektu
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr2A_W05
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P7S_WG
Charakterystyka W02
Absolwent zna zasady projektowania systemów transportu miejskiego.
Weryfikacja: Poprawne wykonanie projektu
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr2A_W08
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P7S_WG

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka U01
Absolwent potrafi opracować projekt systemu transportu miejskiego.
Weryfikacja: Warunkiem zaliczenia jest poprawne wykonanie zadania projektowego pod względem merytorycznym oraz wykazanie się podstawową wiedzą niezbędną do jego wykonania.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr2A_U20
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P7S_UW, III.P7S_UW.4.o
Charakterystyka U02
Absolwent potrafi oceniać i porównywać efektywność rozwiązań systemów transportu miejskiego
Weryfikacja: Obrona pracy projektowej, weryfikacja poprawności toku myślenia i przyjętych założeń oraz formułowanych przez słuchacza wniosków.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr2A_U15
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P7S_UW, III.P7S_UW.3.o