- Nazwa przedmiotu:
- Komputerowe wspomaganie planowania transportu
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Krzysztof Firląg, Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej Zakład Sterowania Ruchem i Infrastruktury Transportu
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Transport
- Grupa przedmiotów:
- Specjalnościowe
- Kod przedmiotu:
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2019/2020
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 80 godz., w tym: praca na wykładach 15 godz., praca na ćwiczeniach laboratoryjnych 30 godz., studiowanie literatury przedmiotu 6 godz., konsultacje 3 godz., przygotowanie się do zajęć 10 godz., wykonanie pracy projektowej poza godzinami zajęć 15 godz., obrona pracy projektowej 1 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 2,0 pkt ECTS (49 godz., w tym: praca na wykładach 15 godz., praca na ćwiczeniach laboratoryjnych 30 godz., konsultacje 3 godz., obrona pracy projektowej 1 godz.)
- Język prowadzenia zajęć:
- angielski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2,0 pkt ECTS (48 godz., w tym: praca na ćwiczeniach projektowych 30 godz., konsultacje w zakresie projektu 2 godz., wykonanie pracy projektowej poza godzinami zajęć 15 godz., obrona pracy projektowej 1 godz.)
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium30h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Umiejętność obsługi komputera. Znajomość podstawowych pojęć dotyczących inżynierii ruchu drogowego, oraz modelowania systemów transportowych.
- Limit liczby studentów:
- wykład: brak; laboratorium: 12 osób
- Cel przedmiotu:
- Nabycie wiedzy i umiejętności potrzebnych do stosowania narzędzi do komputerowego wspomagania planowania i projektowania rozwiązań transportowych. Poznanie i zastosowanie narzędzi wspomagania komputerowego do modelowania układów drogowych, analiz zjawisk zachodzących na skrzyżowaniach i sieciach drogowych.
- Treści kształcenia:
- Wykład:
Wprowadzenie do modelowania ruchu drogowego za pomocą dedykowanego oprogramowania komputerowego. Praktyczne informacje dotyczące pracy z porgramami z pakietu PTV Vision: Vissim, Viswalk, Visum.
Laboratorium:
Badanie modeli sieci drogowych - modelowanie i ocena jakości ruchu drogowego dla fragmentu sieci ulic przy zastosowaniu programu symulacyjnego. Badanie modelu ruchu skrzyżowania niesterowanego – zastosowanie aplikacji komputerowych do modelowania i analiz efektywności funkcjonowania skrzyżowań drogowych bez sygnalizacji świetlnej.
Badanie modelu skrzyżowania sterowanego - zastosowanie aplikacji komputerowej do modelowania i analiz efektywności funkcjonowania drogowych z sygnalizacją świetlną. Badanie modeli ciągów drogowych - zastosowanie aplikacji komputerowej do analiz wpływu prędkości na wskaźniki efektywności przepływu strumieni pojazdów przez skoordynowany ciąg komunikacyjny.
Badanie modelu sieci transportu publicznego - zastosowanie aplikacji komputerowej do modelowania napełnień pojazdów transportu zbiorowego oraz symulacji swobodnego ruchu pieszych w obrębie przystanków transportu zbiorowego.
- Metody oceny:
- Poprawne wykonanie zadań wykonywanych na każdych ćwiczeniach laboratoryjnych (50%); Dodatkowo wykonanie projektu końcowego (50%).
Do zaliczenia przedmiotu wymagane jest wykonanie wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych, zaliczenie wszystkich sprawozdań oraz poprawne wykonanie projektu końcowego.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Literatura podstawowa:
1)Traffic Engineering, Roess, R. P., Prassas, E. S. & McShane, W. R., Pearson, 2019
2) „PTV Vissim 9 User Manual”, PTV Planung Transport Verkehr AG
3)"PTV Visum 17 User Manual”, PTV Planung Transport Verkehr AG
4) Trafficware, Synchro Studio 7 User Guide, Sugar Land 2006
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
- O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego przedmiotu z efektami uczenia się w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka W01
- Absolwent zdobywa podstawową wiedzę dotyczącą nowoczesnych programów komputerowych służących do mikroskopowej i makroskopowej symulacji ruchu drogowego oraz wiedzę dotyczącą zasad modelowania potoków ruchu drogowego.
Weryfikacja: Poprawne wykonanie sprawozdań z zajęć
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr2A_W05
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_WG
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka U01
- Absolwent potrafi, korzystając z oprogramowania komputerowego, tworzyć proste, mikroskopowe modele ruchu drogowego, określać i analizować skutki wprowadzania organizacji ruchu i sygnalizacji świetlnej
Weryfikacja: Ocena prawidłowości wykonania modelu symulacyjnego i opracowanego sprawozdania,
ew. odpowiedź ustna.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr2A_U09
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_UW, III.P7S_UW.1.o
- Charakterystyka U02
- Potrafi zbudować i wykorzystać prosty model makroskopowy zgodnie z zadanymi wytycznymi.
Weryfikacja: poprawność wykonania projektu końcowego
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr2A_U20
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_UW, III.P7S_UW.4.o