- Nazwa przedmiotu:
- Technologie autonomizacji
- Koordynator przedmiotu:
- dr hab. inż. Andrzej Czerepicki, prof. uczelni, Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Systemów Informatycznych i Mechatronicznych w Transporcie
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Transport
- Grupa przedmiotów:
- Specjalnościowe
- Kod przedmiotu:
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2019/2020
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 82 godz. (w tym: praca na wykładach 30 godz., praca na ćwiczeniach laboratoryjnych 15 godz., studiowanie literatury przedmiotu 10 godz., konsultacje 3 godz., zapoznanie się ze stosowanym oprogramowaniem 7 godz., przygotowanie się do zaliczenia wykładów 10 godz., sporządzenie sprawozdań z laboratorium 7 godz.)
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 2,0 pkt. ECTS (48 godz., w tym: praca na wykładach 30 godz., praca na ćwiczeniach laboratoryjnych 15 godz., konsultacje 3 godz.)
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1,0 pkt. ECTS (33 godz., w tym: praca na ćwiczeniach laboratoryjnych 15 godz., konsultacje w zakresie ćwiczeń laboratoryjnych 3 godz., zapoznanie się ze stosowanym oprogramowaniem 5 godz., wykonanie sprawozdań 10 godz.)
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium15h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Podstawowe informacje z zakresu: informatyki, systemów pomiarowych
- Limit liczby studentów:
- Wykład: brak; laboratorium: maks. 12 osób w grupie
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest nabycie przez studentów wiedzy dotyczącej technologii, narzędzi, sprzętu oraz oprogramowania stosowanych w pojazdach autonomicznych oraz zautomatyzowanych
- Treści kształcenia:
- Wykład: Wprowadzenie do problematyki pojazdów autonomicznych i technologii autonomizacji. Sensoryka pojazdów autonomicznych. Kamery 2D i 3D. Radary. Czujniki ultradźwiękowe. Lidary. Metody pozycjonowania pojazdów. Technologia SLAM. Mapy cyfrowe dla pojazdów autonomicznych. Struktury neurorozmyte. Programowa emulacja czujników. Sprzętowe wspomaganie przetwarzania danych w pojazdach autonomicznych. Procesory GPU oraz podstawy równoległego przetwarzania danych. Zarządzanie flotą pojazdów autonomicznych.
Laboratorium: Podstawy pomiarów odległości. Pozyskanie i przetwarzanie danych pomiarowych z lidaru. Pozyskanie i przetwarzanie danych pomiarowych z kamery RGB-D. Podstawy termowizji w aspekcie autonomiczności pojazdu. Sterowanie rozmyte. Programowanie równoległe z wykorzystaniem procesorów GPU.
- Metody oceny:
- Wykład: ocena jest wystawiana na podstawie liczby punktów uzyskanych przez studenta na egzaminie. Egzamin jest przeprowadzany w formie testu komputerowego zamkniętego składającego się z 15 pytań z zakresu zagadnień omawianych na wykładach. Pytania obejmują każdy z efektów kształcenia w zakresie wiedzy. W celu zaliczenia wykładów należy uzyskać pozytywną (> 50% poprawnych odpowiedzi) ocenę dla każdego z efektów.
Laboratorium: ocena sprawozdań z laboratoriów oraz kolokwium pisemne zawierające po 3 pytania z zakresu każdego z efektów kształcenia w zakresie umiejętności. W celu zaliczenia laboratorium należy uzyskać pozytywną ocenę dla każdego z efektów.
Ocena zintegrowana - średnia z ocen z wykładu oraz laboratorium. Minimalne wymagania niezbędne do zaliczenia przedmiotu obejmują oceny co najmniej dostateczne z egzaminu pisemnego i ćwiczeń laboratoryjnych.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- Literatura podstawowa:
1. Eco-Mobilność tom 1 monografia pod redakcją W.Choromańskiego WKŁ 2016
2. Hugh Durrant-Whyte, Fellow, IEEE, and Tim Bailey, Simultaneous Localisation and Mapping (SLAM):Part I and II The Essential Algorithms
3. Dang R., et al: Coordinated cruise control system with lane change assistance. IEEE Transaction on Intelligent Transportation System,vol.16, no 5,pp. 2373-2383, 2015
4. Strony internetowe: Google, NVIDIA, Univ.Stanford, Univ.Columbia, Univ.NYU, Tom Tom
- Witryna www przedmiotu:
- http://epw.pw.edu.pl
- Uwagi:
- O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego modułu zajęć z kierunkowymi efektami kształcenia w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka W01
- Student zna rodzaje, najważniejsze charakterystyki oraz obszary zastosowań poszczególnych sensorów stosowanych w pojazdach autonomicznych
Weryfikacja: Egzamin pisemny w formie testu komputerowego (5 pytań). Wymagana jest poprawna odpowiedź na co najmniej 50% z liczby pytań odnoszących się do danego efektu.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr2A_W07
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_WG, I.P7S_WK
- Charakterystyka W02
- Student posiada wiedzę z zakresu technologii softwarowych stosowanych w pojazdach autonomicznych oraz zautomatyzowanych
Weryfikacja: Egzamin pisemny w formie testu komputerowego (5 pytań). Wymagana jest poprawna odpowiedź na co najmniej 50% z liczby pytań odnoszących się do danego efektu.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr2A_W04
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_WG
- Charakterystyka W03
- Student ma wiedzę w zakresie stosowanych strategii autonomizacji
Weryfikacja: Egzamin pisemny w formie testu komputerowego (5 pytań). Wymagana jest poprawna odpowiedź na co najmniej 50% z liczby pytań odnoszących się do danego efektu.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr2A_W07
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_WG, I.P7S_WK
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka U01
- Student posiada umiejętność skonfigurowania i zaprogramowania wybranych układów sensorycznych stosowanych w pojazdach autonomicznych w celu pozyskania danych pomiarowych
Weryfikacja: Zaliczenie ćwiczenia laboratoryjnego. Warunkiem zaliczenia jest poprawne wykonanie ćwiczenia pod względem merytorycznym, wykonanie sprawozdania oraz poprawna odpowiedź na co najmniej 50% z liczby pytań kontrolnych odnoszących się do danego efektu.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr2A_U09
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_UW, III.P7S_UW.1.o
- Charakterystyka U02
- Student posiada umiejętność zaprogramowania algorytmu lub dobrania odpowiedniego oprogramowania w celu przetwarzania, analizy oraz wizualizacji danych pomiarowych pozyskanych z układów sprzętowych pojazdu autonomicznego
Weryfikacja: Zaliczenie ćwiczenia laboratoryjnego. Warunkiem zaliczenia jest poprawne wykonanie ćwiczenia pod względem merytorycznym, wykonanie sprawozdania oraz poprawna odpowiedź na co najmniej 50% z liczby pytań kontrolnych odnoszących się do danego efektu.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr2A_U18
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_UW, III.P7S_UW.4.o
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Charakterystyka K01
- Student umie dokonać oceny krytycznej rozwiązań stosowanych w transporcie autonomicznym
Weryfikacja: referat problemowy
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr2A_K01
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_KK