- Nazwa przedmiotu:
- Ergonomia i systemy HMI
- Koordynator przedmiotu:
- prof. dr hab. inż. Iwona Grabarek, Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Systemów Informatycznych i Mechatronicznych w Transporcie
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Transport
- Grupa przedmiotów:
- Specjalnościowe
- Kod przedmiotu:
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2019/2020
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 80 godz., w tym: praca na wykładach 30 godz., praca na ćwiczeniach laboratoryjnych 15 godz., studiowanie literatury przedmiotu 11 godz., konsultacje 3 godz. (w tym 2 godz. konsultacje w zakresie ćwiczeń laboratoryjnych), przygotowanie się do zaliczeń 10 godz., samodzielne przygotowanie sprawozdań 6 godz., zapoznanie się ze stosowanym oprogramowaniem 5 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 2,0 pkt, ECTS (48 godz., w tym: praca na wykładach 30 godz., praca na ćwiczeniach laboratoryjnych 15 godz., konsultacje 3 godz.,)
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1,0 pkt ECTS (28 godz., w tym: praca na ćwiczeniach laboratoryjnych 15 godz., konsultacje w zakresie ćwiczeń laboratoryjnych 2 godz., zapoznanie się ze stosowanym oprogramowaniem 5 godz., wykonanie sprawozdań poza godzinami zajęć 6 godz.)
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium15h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Student powinien posiadać wiedzę z zakresu ergonomii środków transportu i bezpieczeństwa pracy
- Limit liczby studentów:
- Wykład: brak; laboratorium: maks. 12 osób w grupie
- Cel przedmiotu:
- Nabycie wiedzy i umiejętności potrzebnych do oceny roli i funkcjonowania interfejsu (HMI) w pojazdach na poziomie L3 (tzw. warunkowej automatyzacji) i wyższym.
- Treści kształcenia:
- Wykład: Układ człowiek-maszyna w systemach transportowych; podstawowe definicje, ewolucja badań czynnika ludzkiego w systemach transportowych. Klasyfikacje poziomów automatyzacji w pojazdach. Poziomy automatyzacji a alokacja zadań. Rola i zadania człowieka w zakresie sterowania i użytkowania pojazdu na poziomach automatyzacji L3 (tzw. warunkowej automatyzacji) i wyższych. Uwarunkowania ergonomiczne systemów wspomagania kierowcy ADAS. Inteligentne systemy wspomagające pracę operatorów. Interfejs użytkownika – klasyfikacja, technologie, projektowanie. Zagadnienia przejęcia kontroli nad pojazdem przez kierowcę. Sprawność działania użytkownika (pozyskiwanie i przetwarzanie informacji, sprawność psychofizyczna, koordynacja wzrokowo-ruchowa, świadomość sytuacyjna, uwaga i roztargnienie a zachowanie kierowcy) w procesie przejmowania kontroli nad pojazdem. Metody badań współpracy człowieka z pojazdem.
Laboratorium: ocena efektywności oddziaływania na kierowcę sygnałów o różnej modalności sensorycznej, generowanych przez samochód; ocena sprawności przejmowania funkcji sterowniczych przez kierowcę, ocena ergonomiczna różnego rodzaju interfejsów
- Metody oceny:
- Wykład: ocena formująca obejmuje 2 sprawdziany pisemne dotyczące wybranych zagadnień objętych wykładem, zawierające każdy 5 pytań.
ocena podsumowująca: uwzględnia ocenę z kolokwium poprawkowego zawierającego 5 pytań otwartych
Laboratorium: ocena formująca – 3 kolokwia pisemne zawierające po 3 pytania otwarte oraz 3 sprawozdania z wykonanych ćwiczeń - minimalne wymagania na zaliczenie to: zaliczenie wszystkich sprawozdań i co najmniej na ocenę dostateczną każdego kolokwium
Ocena zintegrowana - obejmuje ocenę znajomości zagadnień objętych wykładem i ocenę końcową z ćwiczeń laboratoryjnych.
Minimalne wymagania niezbędne do zaliczenia przedmiotu obejmują oceny co najmniej dostateczną z wykładu i ćwiczeń laboratoryjnych.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Literatura podstawowa:
1) Barfield W., Dingus T.A.; Human Factors in Intelligent Transportation Systems, Published by Psychology Press, 1998
2) Gkikas N.., Automotive Ergonomics. Driver-Vehicle Interaction., CRC Press, Taylor&Francis Group, 2013
3) Harvey C, Stanton N., Usability Evaluation for In-Vehicle Systems., CRC Press, Taylor&Francis Group, 2013
4) Human Factors and Ergonomics Methods /edited by Stanton N. at all/, CRS Press 2005
Literatura uzupełniająca:
1) Guide to Methodology in Ergonomics – Designing for Human Use /ed. By Stanton N., Young M.S., Harvey C./ CRS Press 2014
2) Handbook of Human Factors Testing and Evaluation, /ed. By Charlton S.G., O’Brien T.G./ Lawrence Erlbaum Associates, Publishers 2002
3) Regan M.A., Lee J.D., Victor T.W., Driver Distraction and Inattention – Advances in Research and Countermeasures, Vol. 1; ASHGATE, 2013
4) Regan M.A., Horberry T., Stevens A., Driver Acceptance of New Technology, ASHGATE 2014
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
- O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego przedmiotu z kierunkowymi efektami uczenia się w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka W01
- Absolwent zna i rozumie rolę i zadania człowieka w inteligentnych systemach transportowych
Weryfikacja: Zaliczenie wybranych pytań ze sprawdzianu pisemnego na co najmniej ocenę dostateczną
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr2A_W05, Tr2A_W07
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_WG, I.P7S_WK
- Charakterystyka W02
- Absolwent zna i rozumie zasady funkcjonowania systemów ADAS i uwarunkowania przejęcia kontroli nad pojazdem przez człowieka z wykorzystaniem HMI
Weryfikacja: Zaliczenie wybranych pytań ze sprawdzianu pisemnego na co najmniej ocenę dostateczną, czyli 3
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr2A_W05, Tr2A_W06
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_WG
- Charakterystyka W03
- Absolwent zna i rozumie uwarunkowania sprawności kierowcy w autonomicznych pojazdach o różnym poziomie autonomizacji
Weryfikacja: Zaliczenie wybranych pytań ze sprawdzianu pisemnego na co najmniej ocenę dostateczną, czyli 3
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr2A_W08
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_WG
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka U01
- Absolwent potrafi dokonać analizy i oceny modalności sygnałów generowanych przez samochód
Weryfikacja: Zaliczenie ćwiczenia laboratoryjnego. Warunkiem zaliczenia jest poprawne wykonanie ćwiczenia pod względem merytorycznym, wykonanie sprawozdania oraz wykazanie się podstawową wiedzą niezbędną do jego wykonania.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr2A_U11, Tr2A_U19
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_UW, III.P7S_UW.4.o
- Charakterystyka U02
- Absolwent potrafi dokonać analizy i oceny sprawności kierowcy w pojazdach o różnym poziomie autonomizacji
Weryfikacja: Zaliczenie ćwiczenia laboratoryjnego. Warunkiem zaliczenia jest poprawne wykonanie ćwiczenia pod względem merytorycznym, wykonanie sprawozdania oraz wykazanie się podstawową wiedzą niezbędną do jego wykonania.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr2A_U09
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_UW, III.P7S_UW.1.o
- Charakterystyka U03
- Absolwent potrafi ocenić rodzaj i konstrukcję interfejsu (HMI) z punktu widzenia poziomu jakości ergonomicznej
Weryfikacja: Zaliczenie ćwiczenia laboratoryjnego. Warunkiem zaliczenia jest poprawne wykonanie ćwiczenia pod względem merytorycznym, wykonanie sprawozdania oraz wykazanie się podstawową wiedzą niezbędną do jego wykonania.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr2A_U10
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_UW, III.P7S_UW.2.o
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Charakterystyka K01
- Absolwent jest wrażliwy na pozatechniczne aspekty i skutki wdrażania systemów i pojazdów autonomicznych i ich wpływu na środowisko i człowieka, i ważność związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Weryfikacja: Zaliczenie wybranych pytań ze sprawdzianu pisemnego na co najmniej ocenę dostateczną, czyli 3
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr2A_K05
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_KR