Nazwa przedmiotu:
Ergonomia i systemy HMI
Koordynator przedmiotu:
prof. dr hab. inż. Iwona Grabarek, Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Systemów Informatycznych i Mechatronicznych w Transporcie
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Transport
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2019/2020
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
80 godz., w tym: praca na wykładach 30 godz., praca na ćwiczeniach laboratoryjnych 15 godz., studiowanie literatury przedmiotu 11 godz., konsultacje 3 godz. (w tym 2 godz. konsultacje w zakresie ćwiczeń laboratoryjnych), przygotowanie się do zaliczeń 10 godz., samodzielne przygotowanie sprawozdań 6 godz., zapoznanie się ze stosowanym oprogramowaniem 5 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
2,0 pkt, ECTS (48 godz., w tym: praca na wykładach 30 godz., praca na ćwiczeniach laboratoryjnych 15 godz., konsultacje 3 godz.,)
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1,0 pkt ECTS (28 godz., w tym: praca na ćwiczeniach laboratoryjnych 15 godz., konsultacje w zakresie ćwiczeń laboratoryjnych 2 godz., zapoznanie się ze stosowanym oprogramowaniem 5 godz., wykonanie sprawozdań poza godzinami zajęć 6 godz.)
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium15h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Student powinien posiadać wiedzę z zakresu ergonomii środków transportu i bezpieczeństwa pracy
Limit liczby studentów:
Wykład: brak; laboratorium: maks. 12 osób w grupie
Cel przedmiotu:
Nabycie wiedzy i umiejętności potrzebnych do oceny roli i funkcjonowania interfejsu (HMI) w pojazdach na poziomie L3 (tzw. warunkowej automatyzacji) i wyższym.
Treści kształcenia:
Wykład: Układ człowiek-maszyna w systemach transportowych; podstawowe definicje, ewolucja badań czynnika ludzkiego w systemach transportowych. Klasyfikacje poziomów automatyzacji w pojazdach. Poziomy automatyzacji a alokacja zadań. Rola i zadania człowieka w zakresie sterowania i użytkowania pojazdu na poziomach automatyzacji L3 (tzw. warunkowej automatyzacji) i wyższych. Uwarunkowania ergonomiczne systemów wspomagania kierowcy ADAS. Inteligentne systemy wspomagające pracę operatorów. Interfejs użytkownika – klasyfikacja, technologie, projektowanie. Zagadnienia przejęcia kontroli nad pojazdem przez kierowcę. Sprawność działania użytkownika (pozyskiwanie i przetwarzanie informacji, sprawność psychofizyczna, koordynacja wzrokowo-ruchowa, świadomość sytuacyjna, uwaga i roztargnienie a zachowanie kierowcy) w procesie przejmowania kontroli nad pojazdem. Metody badań współpracy człowieka z pojazdem. Laboratorium: ocena efektywności oddziaływania na kierowcę sygnałów o różnej modalności sensorycznej, generowanych przez samochód; ocena sprawności przejmowania funkcji sterowniczych przez kierowcę, ocena ergonomiczna różnego rodzaju interfejsów
Metody oceny:
Wykład: ocena formująca obejmuje 2 sprawdziany pisemne dotyczące wybranych zagadnień objętych wykładem, zawierające każdy 5 pytań. ocena podsumowująca: uwzględnia ocenę z kolokwium poprawkowego zawierającego 5 pytań otwartych Laboratorium: ocena formująca – 3 kolokwia pisemne zawierające po 3 pytania otwarte oraz 3 sprawozdania z wykonanych ćwiczeń - minimalne wymagania na zaliczenie to: zaliczenie wszystkich sprawozdań i co najmniej na ocenę dostateczną każdego kolokwium Ocena zintegrowana - obejmuje ocenę znajomości zagadnień objętych wykładem i ocenę końcową z ćwiczeń laboratoryjnych. Minimalne wymagania niezbędne do zaliczenia przedmiotu obejmują oceny co najmniej dostateczną z wykładu i ćwiczeń laboratoryjnych.
Egzamin:
nie
Literatura:
Literatura podstawowa: 1) Barfield W., Dingus T.A.; Human Factors in Intelligent Transportation Systems, Published by Psychology Press, 1998 2) Gkikas N.., Automotive Ergonomics. Driver-Vehicle Interaction., CRC Press, Taylor&Francis Group, 2013 3) Harvey C, Stanton N., Usability Evaluation for In-Vehicle Systems., CRC Press, Taylor&Francis Group, 2013 4) Human Factors and Ergonomics Methods /edited by Stanton N. at all/, CRS Press 2005 Literatura uzupełniająca: 1) Guide to Methodology in Ergonomics – Designing for Human Use /ed. By Stanton N., Young M.S., Harvey C./ CRS Press 2014 2) Handbook of Human Factors Testing and Evaluation, /ed. By Charlton S.G., O’Brien T.G./ Lawrence Erlbaum Associates, Publishers 2002 3) Regan M.A., Lee J.D., Victor T.W., Driver Distraction and Inattention – Advances in Research and Countermeasures, Vol. 1; ASHGATE, 2013 4) Regan M.A., Horberry T., Stevens A., Driver Acceptance of New Technology, ASHGATE 2014
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:
O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego przedmiotu z kierunkowymi efektami uczenia się w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka W01
Absolwent zna i rozumie rolę i zadania człowieka w inteligentnych systemach transportowych
Weryfikacja: Zaliczenie wybranych pytań ze sprawdzianu pisemnego na co najmniej ocenę dostateczną
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr2A_W05, Tr2A_W07
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P7S_WG, I.P7S_WK
Charakterystyka W02
Absolwent zna i rozumie zasady funkcjonowania systemów ADAS i uwarunkowania przejęcia kontroli nad pojazdem przez człowieka z wykorzystaniem HMI
Weryfikacja: Zaliczenie wybranych pytań ze sprawdzianu pisemnego na co najmniej ocenę dostateczną, czyli 3
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr2A_W05, Tr2A_W06
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P7S_WG
Charakterystyka W03
Absolwent zna i rozumie uwarunkowania sprawności kierowcy w autonomicznych pojazdach o różnym poziomie autonomizacji
Weryfikacja: Zaliczenie wybranych pytań ze sprawdzianu pisemnego na co najmniej ocenę dostateczną, czyli 3
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr2A_W08
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P7S_WG

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka U01
Absolwent potrafi dokonać analizy i oceny modalności sygnałów generowanych przez samochód
Weryfikacja: Zaliczenie ćwiczenia laboratoryjnego. Warunkiem zaliczenia jest poprawne wykonanie ćwiczenia pod względem merytorycznym, wykonanie sprawozdania oraz wykazanie się podstawową wiedzą niezbędną do jego wykonania.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr2A_U11, Tr2A_U19
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P7S_UW, III.P7S_UW.4.o
Charakterystyka U02
Absolwent potrafi dokonać analizy i oceny sprawności kierowcy w pojazdach o różnym poziomie autonomizacji
Weryfikacja: Zaliczenie ćwiczenia laboratoryjnego. Warunkiem zaliczenia jest poprawne wykonanie ćwiczenia pod względem merytorycznym, wykonanie sprawozdania oraz wykazanie się podstawową wiedzą niezbędną do jego wykonania.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr2A_U09
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P7S_UW, III.P7S_UW.1.o
Charakterystyka U03
Absolwent potrafi ocenić rodzaj i konstrukcję interfejsu (HMI) z punktu widzenia poziomu jakości ergonomicznej
Weryfikacja: Zaliczenie ćwiczenia laboratoryjnego. Warunkiem zaliczenia jest poprawne wykonanie ćwiczenia pod względem merytorycznym, wykonanie sprawozdania oraz wykazanie się podstawową wiedzą niezbędną do jego wykonania.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr2A_U10
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P7S_UW, III.P7S_UW.2.o

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Charakterystyka K01
Absolwent jest wrażliwy na pozatechniczne aspekty i skutki wdrażania systemów i pojazdów autonomicznych i ich wpływu na środowisko i człowieka, i ważność związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Weryfikacja: Zaliczenie wybranych pytań ze sprawdzianu pisemnego na co najmniej ocenę dostateczną, czyli 3
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr2A_K05
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P7S_KR