- Nazwa przedmiotu:
- Kształtowanie przestrzeni na obszarach wiejskich
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Anna Bielska
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Gospodarka Przestrzenna
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- GP.NMK109
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2019/2020
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1) Liczba godzin kontaktowych - 36 godzin, w tym:
a) udział w wykładach: 8 x 1 godz. = 8 godz.,
b) udział w zajęciach projektowych: 8 x 2 godz. = 16 godz.,
c) udział w konsultacjach związanych z realizacją projektu: 5 x 2 godz. = 10 godz.,
d) obecność na egzaminie: 2 godz.
2) Praca własna studenta - 64 godzin, w tym:
a) przygotowanie do zajęć projektowych: 8 x 2 godz. = 16 godz.,
b) dokończenie (w domu) sprawozdań z zajęć projektowych: 8 x 2 godz. = 16 godz.,
c) realizacja zadań projektowych: 17 godz.,
d) przygotowanie do egzaminu: 15 godz.
Łącznie nakład pracy studenta wynosi 100 godzin, co odpowiada 4 pkt. ECTS.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,5 punktu ECTS - liczba godzin kontaktowych - 36 godzin, w tym:
a) udział w wykładach: 8 x 1 godz. = 8 godz.,
b) udział w zajęciach projektowych: 8 x 2 godz. = 16 godz.,
c) udział w konsultacjach związanych z realizacją projektu: 5 x 2 godz. = 10 godz.
d) udział w egzaminie: 2 godz.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 3 punkty ECTS - 75 godziny, w tym:
a) udział w zajęciach projektowych: 8 x 2 godz. = 16 godz.,
b) przygotowanie do zajęć projektowych: 8 x 2 godz. = 16 godz.,
c) dokończenie (w domu) sprawozdań z zajęć projektowych: 8 x 2 godz. = 16 godz.,
d) udział w konsultacjach związanych z realizacją projektu: 5 x 2 godz. = 10 godz.,
e) realizacja zadań projektowych: 17 godz.
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład8h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt16h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- posiadanie wiedzy z zakresu: rozwoju obszarów wiejskich w szczególności czynników czynników decydujących o kierunkach rozwoju; rozumienie istoty procesu scalenia i wymiany gruntów; powiadanie wiedzy i umiejętności dotyczących możliwości zagospodarowania gruntów w zależności od czynników środowiskowych i lokalizacji; posiadanie umiejętności wykonywania prostych analiz przestrzennych z wykorzystaniem oprogramowania GiS.
- Limit liczby studentów:
- 30 - studentów na wykładzie, 30 - studentów na ćwiczeniach
- Cel przedmiotu:
- Zdobycie wiedzy z zakresu kształtowania przestrzeni na obszarach wiejskich poprzez prace urządzeniowo- rolne, a w szczególności regulację granicy rolno-leśnej. Zapoznanie studenta z procesem scalenia i podziału nieruchomości oraz gospodarką gruntami leśnymi.
- Treści kształcenia:
- Wykład: Prace urządzeniowo – rolne jako element kształtowania przestrzeni na obszarach wiejskich w Polsce i w wybranych krajach Unii Europejskiej. Rola miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego na obszarze poddanym pracom urządzeniowo-rolnym. Gospodarka gruntami leśnymi w szczególności plan urządzania lasu i uproszczony plan urządzania lasu, regulacja granicy rolno-leśnej. Podział nieruchomości rolnych. Rozgraniczanie nieruchomości. Proces scalenia i podziału nieruchomości jako element kształtowania przestrzeni przeznaczonej pod budownictwo mieszkaniowe również na obszarach wiejskich.
Projekt: Analiza władania i użytkowania gruntami na podstawie materiałów uzyskanych z PODGiK oraz warunków geologicznych. Opracowanie mapy użytkowania oraz studiów prezentujących strukturę własnościową i parametry techniczne działek i gospodarstw. Opracowanie koncepcji projektu scalenia gruntów (podział funkcjonalno-przestrzenny) dla wybranego obrębu z uwzględnieniem dostępnych danych a w szczególności: studium uwarunkowań i zagospodarowania przestrzennego gminy oraz analiz wykonanych w ramach przedmiotu Zagrożenia i ochrona powierzchni ziemi.
- Metody oceny:
- Zaliczenie wykładów: zaliczenie egzaminu. Do zaliczenia egzaminu wymagane jest uzyskanie minimum 55% punktów.
Maksymalna liczba punktów jaką można uzyskać z egzaminu to 30. Oceny są wystawiane zgodnie z przyjętą skalą:
29-30 - 5
26-28,5 - 4,5
23-25,5 - 4
20-22,5 - 3,5
17-19,5 - 3
0-16,5 - 2
Zaliczenie ćwiczeń projektowych: poprawne wykonanie poszczególnych analiz, uzyskanie pozytywnej oceny z prezentacji i obrony założeń do projektu scalenia gruntów (podziału funkcjonalno-przestrzennego) wybranego obrębu.
Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią z ocen z wykładu i ćwiczeń projektowych.
Oceny wpisywane są według zasady: 5,0 – pięć (4,75 – 5,0); 4,5 – cztery i pół (4,26-4,74), 4,0 –cztery (3,76-4,25), 3,5-trzy i pół (3,26-3,75), 3,0-trzy (3,0-3,25).
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- Bielska A., Kupidura A.: Kształtowanie przestrzeni na obszarach wiejskich, 2013, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, ISBN 978-83-7814-073-3, 174 s.;
Bielska A., Kupidura A., Rogoziński R.: Analiza uwarunkowań środowiskowych w planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym gminy Cegłów, 2013, Oficyna Wydawnicza Politechniki
Warszawskiej
Bielska Anna., Barcikowska P., Witkowska M.: Scalanie i podział nieruchomości jako proces wspomagający planowanie przestrzenne na przykładzie wybranych obszarów,
w: Infrastruktura i Ekologia Terenów Wiejskich - Infrastructure and Ecology of Rural Areas, Stowarzyszenie Infrastruktura i Ekologia Terenów Wiejskich w Krakowie, nr 2(3), 2013, ss. 17-26
Akińcza M., Malina R., 2007: Geodezyjne urządzanie terenów rolnych – wykłady i ćwiczenia. Skrypt UP we Wrocławiu, nr 516, ss. 216.
Hopfer A., Urban A., 1984: Geodezyjne urządzanie terenów rolnych, PWN;
Sobolewska-Mikulska K., Pułecka A., 2007: Scalenia i wymiany gruntów w Rozwoju Obszarów Wiejskich, preskrypt Wydawnictwa PW.
Ustawa z dnia 26 marca 1982 r. o scalaniu i wymianie gruntów (t.j. Dz.U.z 2003r., Nr 178, poz. 1749 z późn. zm.);
Ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (t.j. Dz. U. z 2014 r. poz. 518, 659, 805, 822, 906, 1200. z późn. zm.)
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 4 maja 2005 r. w sprawie scalania i podziału nieruchomości (Dz.U. 2005 nr 86 poz. 736)
Rozporządzenie Ministrów Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej z dnia 14 kwietnia 1999 r. w sprawie rozgraniczania nieruchomości (Dz.U. 1999
nr 45 poz. 453)
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt GP.NMK109_W1
- zna metody realizacji procesu scalenia gruntów, granicy rolno-leśnej, scalenia i podziału nieruchomości
Weryfikacja: zaliczenie egzaminu
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W02
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W07
- Efekt GP.NMK109_W2
- ma wiedzę na temat procedury podziału nieruchomości rolnej, rozgraniczenia nieruchomości
Weryfikacja: zaliczenie egzaminu
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W02
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W07
- Efekt GP.NMK109_W3
- zna zakres i rolę planu urządzania lasu oraz
uproszczonego planu urządzania lasu
Weryfikacja: zaliczenie egzaminu
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W02
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W07
- Efekt GP.NMK109_W4
- ma wiedzę dotyczącą wykorzystania technologii
GiS w zakresie prac urządzeniowo-rolnych
Weryfikacja: zaliczenie egzaminu
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W04
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W02, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W06, T2A_W07
- Efekt GP.NMK109_W5
- zna i rozumie uwarunkowania społeczne, ekonomiczne i prawne w zakresie prac urządzeniowo-rolnych w Polsce
Weryfikacja: zaliczenie egzaminu
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W08
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W04, T2A_W08
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt GP.NMK109_U1
- potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie w zakresie
kształtowanie przestrzeni na obszarach wiejskich ze szczególnym uwzględnieniem prac urządzeniowo-rolnych
Weryfikacja: ocena analiz, prezentacji i obrony projektu scalenia (funkcjonalno-przestrzennego) dla wybranego obrębu
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U01
- Efekt GP.NMK109_U2
- potrafi pracować w przewidzianym czasie wykonać analizy, uwzględnić otrzymane dane i opracować projekt tak aby był zgodny z
projektami sąsiednich obrębów będących częścią zwartego obszaru
Weryfikacja: ocena analiz, prezentacji i obrony projektu scalenia (funkcjonalno-przestrzennego) dla wybranego obrębu
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U02
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U02, T2A_U03
- Efekt GP.NMK109_U3
- potrafi merytorycznie uzasadnić autorskie rozwiązania zaproponowane w projekcje
Weryfikacja: ocena analiz, prezentacji i obrony projektu scalenia (funkcjonalno-przestrzennego) dla wybranego obrębu
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U03
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_U06, S2A_U07
- Efekt GP.NMK109_U4
- potrafi analizować zapisy w dokumentach planistycznych i uzasadnić ich wprowadzenie lub konieczność modyfikacji w projekcie
Weryfikacja: ocena prezentacji i obrony projektu scalenia (funkcjonalno-przestrzennego) dla wybranego obrębu
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U09
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_U03
- Efekt GP.NMK109_U5
- potrafi wykonać niezbędne analizy i opracować koncepcję założeń do projektu scalenia gruntów dla wybranego obrębu wykorzystując technologię
GiS
Weryfikacja: ocena analiz, prezentacji i obrony projektu scalenia (funkcjonalno-przestrzennego) dla wybranego obrębu
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U11_SR, K_U11_UR
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U15, T2A_U07, T2A_U10
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt GP.NMK109_K1
- ma wyrobioną świadomość zawodową społecznej odpowiedzialności przy ocenie i w podejmowaniu decyzji w zakresie prac urządzeniowo-rolnych
Weryfikacja: ocena obrony projektu scalenia (funkcjonalnoprzestrzennego)
dla wybranego obrębu
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K02
- Efekt GP.NMK109_K2
- potrafi współpracować i pracować w grupie projektantów o różnej specjalności i podejmować wspólne decyzje projektowe w zakresie
kształtowania przestrzeni na obszarach wiejskich
Weryfikacja: ocena prezentacji i obrony projektu scalenia (funkcjonalno-przestrzennego) dla wybranego obrębu
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K02
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K03
- Efekt GP.NMK109_K3
- potrafi przewidywać wielokierunkowe skutki wynikające z wprowadzonych projektów z zakresu prac urzadzeniowo-rolnych
Weryfikacja: ocena prezentacji i obrony projektu scalenia (funkcjonalno-przestrzennego) dla wybranego obrębu
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K03
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_K05