- Nazwa przedmiotu:
- Coaching i mentoring w systemach HR (ZZL)
- Koordynator przedmiotu:
- mgr inż. Jerzy R. Bogdański, st. wykładowca, Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Eksploatacji i Utrzymania Pojazdów
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Transport
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2019/2020
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 60 godz., w tym: praca na wykładach 30 godz., studiowanie literatury przedmiotu 18 godz., konsultacje 2 godz., przygotowanie się do kolokwiów 10 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,5 pkt. ECTS (32 godz., w tym: praca na wykładach 30 godz., konsultacje 2 godz.)
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Limit liczby studentów:
- brak
- Cel przedmiotu:
- Przekazanie Studentom wiedzy odnośnie szeroko rozumi9anego coachingu i mentoringu w systemach zarządzania HR
- Treści kształcenia:
- Coaching i mentoring definicje i przykłady. Czym jest, a czym nie powinien być coaching i mentoring, dzie- dziny pokrewne, zagadnienia wspólne i rozłączne. Relacja, jako podstawa coachingu i mentoringu – zasady budowania. Proces i cel – rodzaje i sposoby wyznaczania, kryteria osiągania celów, efekty coa-hingu i mentoringu. Nawyk – rzeczy do zrobienia – ważne i pilne – macierz Eisenhowera.
Coaching i mentoring – metody i ich rozwój. Kontrakt i kodeks etyczny w procesie zmian. Kompetencje mentora i coacha – możliwości
i zagrożenia. Komunikacja wewnętrzna w coachingu
oraz mentoringu – zasady budowania skutecznych komunikatów, zasady budowania właściwych pytań. Styl prowokatywny. Osobowość i postawa, sposób myślenia i przekonania. Narzędzia coachingu.
Lider i kierownik – atrybuty władzy i przywództwa, menedżer – kierownik ds. zaangażowania, autorytet, autorytet jako wzór do naśladowania – aspekt mentoringu. Przywództwo sytuacyjne – elementy.
- Metody oceny:
- Wykład: kolokwium pisemne zawierające około pięciu do dziesięciu pytań otwartych (testowych) jednokrotnego lub wielokrotnego wyboru, w tym pytania problemowe; możliwe uzupełniające zaliczenie ustne.
Ze względu na sformułowania zadań w arkuszu sprawdzianu, ocena przeprowadzana jest w sposób 0/1(bobrze/źle) – do uzyskania zaliczenia wymagana jest pozytywna odpowiedź na co najmniej trzy/pięć pytan. zaliczenie pisemne/ustne
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. Coaching, Rogers Jenny, wyd. GWP,
2. Coaching i Mentoring w praktyce, Bennewicz Maciej, wyd. Kali Fo Design,
3. Coaching, czyli wspieranie, rozwoju pracowników, Kreyenberg Jutta, wyd. Publio,
4. Moc coachingu. Poznaj narzędzia rozwijające umie- jętności i kompetencje osobiste, Wilczyńska Maja i inni, wyd. One Press,
5. Motywacja i osobowość, Maslow Abraham, wyd. PWN,
6. Sztuka zadawania pytań w coachingu, Stoltzfus Tony, wyd. Aetos Media,
7. Psychologia coachingu, Hussain Zhaini i inni, wyd. PWN,
8. Coaching grupowy, Bloch Michał, wyd. Słowa i Myśli,
9. Nawyk coachingu, Bungay Stanier Michael, wyd. Galaktyka
10. Coaching kadry kierowniczej, Dembkowski Sabine i inni wyd. PWN,
11. Sztuka coachingu - zbiór narzędzi i wskazówek, Bird Jenny i inni, wyd. Galaktyka,
12. Psychologia szefa 2, Coaching narzędziowy, Gut Jerzy,
- Witryna www przedmiotu:
- www.wt.pw.edu.pl
- Uwagi:
- O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego przedmiotu z kierunkowymi efektami uczenia się w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.
Efekty uczenia się