Nazwa przedmiotu:
Zwierzęta w prawie i społeczeństwie
Koordynator przedmiotu:
dr Michał Pręgowski
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Administracja
Grupa przedmiotów:
Obieralne
Kod przedmiotu:
A12_ZWP
Semestr nominalny:
6 / rok ak. 2017/2018
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Udział w ćwiczeniach 30h Praca własna studenta 45h Ogółem 75h
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,2 p. ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1,2 p. ECTS
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia30h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Brak
Limit liczby studentów:
grupa obieralna
Cel przedmiotu:
Celem zajęć jest przybliżenie statusu zwierzęcia w polskim prawie, jak również społecznych postaw wobec zwierząt w kulturze zachodniej, wraz z psychologicznymi uwarunkowaniami tych postaw. Zajęcia wyjaśniają dlaczego zwierzęta są przedmiotem zainteresowania administracji publicznej, omawiają związane z ochroną zwierząt zadania administracji publicznej, a zarazem wskazują powody, dla których organizacje pozarządowe w wielu przypadkach wyręczają organy władzy samorządowej. Przedmiot przedstawia wielowymiarowość relacji ludzie-zwierzęta, ze szczególnym uwzględnieniem wszędobylskości zwierząt w dziedzinach takich jak nauka, etyka, religia, a także w codziennych praktykach społecznych (bycie: symbolem, pożywieniem, towarzyszem, szkodnikiem, chronionym gatunkiem itd.) Zajęcia mają charakter ćwiczeniowo-konwersatoryjny z elementami wykładu; studenci (a) czytają i omawiają przetłumaczone na język polski lub wydane w Polsce prace naukowe, popularnonaukowe i literackie dotyczące relacji ludzie-zwierzęta, jak również (b) aktywnie słuchają wątków wykładowych, podczas których referowane będą najnowsze prace naukowe dostępne jedynie w języku obcym. Dyskutowane materiały ilustrują jak na zwierzęta patrzono kiedyś i dziś, a także jak patrzą na nie prawo, nauki społeczne, filozofia i etologia.
Treści kształcenia:
Zwierzęta w prawie i społeczeństwie: wprowadzenie Teoretyczne podstawy relacji ludzie-zwierzęta. Hipoteza biofilii, teoria przywiązania, teoria wsparcia społecznego Funkcje zwierząt w kulturze i religii. Społeczna konstrukcja zwierzęcia. Klasyfikowanie i nazywanie zwierząt. Paradoksy ludzkiego postępowania wobec zwierząt. Status zwierzęcia w wybranych aktach prawnych III RP. Przestępstwa i wykroczenia godzące w zwierzęta i ich ściganie w Polsce Praca zwierząt w służbach mundurowych jako zagadnienie prawno-administracyjne. Jak to jest być nietoperzem? Przyjmując perspektywę zwierzęcia. Zwierzęta jako pożywienie. Etyczny wymiar hodowli przemysłowej. Dysonans poznawczy i mechanizmy obronne w skali jednostkowej i ogólnospołecznej. Zmiany stosunku do zwierząt na przestrzeni lat. Społeczności pierwotne a zwierzęta. Polowanie. Zwierzęta towarzyszące we współczesnej Polsce. Dobrostan zwierząt a przepisy ustawy o ochronie zwierząt i praktyka społeczna. Bezdomność zwierząt jako problem prawno-administracyjny i społeczny.
Metody oceny:
Dyskusja, referaty, kolokwium końcowe
Egzamin:
nie
Literatura:
1. Beck, A. (2014). The biology of the human-animal bond. "Animal Frontiers" vol. 4 nr 3, s. 32-36. 2. Biuro Ochrony Zwierząt Fundacji dla zwierząt ARGOS (2016). Raport o problemie bezdomnych zwierząt, http://www.boz.org.pl/raport/2016.pdf 3. Centrum Badania Opinii Społecznej (2018). Postawy wobec zwierząt. Komunikat z badań, https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2018/K_112_18.PDF 4. Fundacja Czarna Owca Pana Kota i Stowarzyszenie Ochrony Zwierząt Ekostraż (2016). Jak Polacy znęcają się nad zwierzętami? Raport z monitoringu sądów, prokuratur i policji - wersja rozszerzona, http://czarnaowca.org/wp-content/uploads/2016/03/CzarnaOwca-NMP-RAPORT-1.pdf 5. Fundacja Czarna Owca Pana Kota i Stowarzyszenie Ochrony Zwierząt Ekostraż (2018). Jak pracują zwierzęta w służbach mundurowych? Raport z monitoringu, https://czarnaowca.org/wp-content/uploads/Jak-Pracuja-Zwierzeta.pdf 6. Fundacja Czarna Owca Pana Kota i Stowarzyszenie Ochrony Zwierząt Ekostraż (2018). Osadzeni za zwierzęta. Monitoring wykonywania kar, https://czarnaowca.org/wp-content/uploads/CzarnaOwca-%E2%80%93-Osadzeni-za-zwierzeta.pdf 7. Gardocka, T., Gruszczyńska, A. (red.) (2012), Status zwierzęcia. Zagadnienia filozoficzne i prawne. Toruń: Adam Marszałk. 8. Kafka, F. (2014). Przemiana. Wydawnictwo Masterlab [e-book]. 9. LeGuin, U. (1993), Dziewczyny Buffalo i inne zwierzęce obecności. Warszawa: Alkazar. 10. Mamzer, H. (2018). Dobrostan zwierząt. Różne perspektywy. Gdańsk: WN Katedra. 11. Pręgowski, M.P., Włodarczyk, J. (red.) (2014). Pies też człowiek? Relacje psów i ludzi we współczesnej Polsce. WN Katedra. 12. Serpell, J. (1999). W towarzystwie zwierząt. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy. 13. Singer, P. (red.) (2011). W obronie zwierząt. Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca. 14. Ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 o ochronie zwierząt (tekst jednolity z 2018 r.). 15. Wypych, T. (2013). Hyclostwo. "Inwestycje Sektora Publicznego", wyd. IV-VI/2013.
Witryna www przedmiotu:
do uzupełnienia
Uwagi:
do uzupełnienia

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka W_01
Student ma podstawową wiedzę w zakresie polskich przepisów prawnych dotyczących zwierzą
Weryfikacja: Dyskusja, referaty, kolokwium końcowe
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_W02, K_W04, K_W01
Powiązane charakterystyki obszarowe: II.S.P6S_WG.1, II.S.P6S_WG.2, II.S.P6S_WG.3, II.H.P6S_WG/K.o, I.P6S_WG, II.X.P6S_WG.2, II.H.P6S_WG.1.o
Charakterystyka W_02
Student rozumie interdyscyplinarne zróżnicowanie zagadnień związanych z miejscem zwierząt w świecie społecznym człowieka, w tym relacji i interakcji między człowiekiem a innymi gatunkami.
Weryfikacja: Dyskusja, referaty, kolokwium końcowe
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_W04, K_W06
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_WG, II.X.P6S_WG.2, II.S.P6S_WG.2, II.H.P6S_WG.1.o, II.S.P6S_WG.1, II.H.P6S_WG.3

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka U_01
Student umie przeanalizować w podstawowy sposób problemy prawno-społeczno-ekonomiczne związane z obecnością zwierząt w ludzkim życiu, w tym z wykorzystaniem narzędzi ICT.
Weryfikacja: Dyskusja, referaty, kolokwium końcowe
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_U03
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_UW, II.T.P6S_UW.2, II.S.P6S_UW.1, II.S.P6S_UW.2.o, II.S.P6S_UW.3.o, II.H.P6S_UW.1
Charakterystyka U_02
Student umie praktycznie stosować wiedzę do rozwiązywania związanych z zajęciami prostych problemów społecznych, ekonomicznych, prawnych.
Weryfikacja: Dyskusja, referaty, kolokwium końcowe
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_U01, K_U04
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_UW, II.S.P6S_UW.1, II.S.P6S_UW.2.o, II.S.P6S_UW.3.o, II.H.P6S_UW.1

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Charakterystyka K_01
Student identyfikuje dylematy związane z wykonywaniem zawodów związanych pośrednio lub bezpośrednio z innymi gatunkami istot żywych.
Weryfikacja: Dyskusja, referaty, kolokwium końcowe
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_K03, K_K05
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_KR, I.P6S_KO