- Nazwa przedmiotu:
- Ekologia
- Koordynator przedmiotu:
- prof. dr hab. inż. Leon Gradoń
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Inzynieria Chemiczna i Procesowa
- Grupa przedmiotów:
- obieralne
- Kod przedmiotu:
- 1070-IC000-MSP-OB107
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2019/2020
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1. Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim wynikające z planu studiów 30
2. Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim w ramach konsultacji, egzaminów, sprawdzianów etc. 9
3. Godziny pracy samodzielnej studenta w ramach przygotowania do zajęć oraz opracowania sprawozdań, projektów, prezentacji, raportów, prac domowych etc. 6
4. Godziny pracy samodzielnej studenta w ramach przygotowania do egzaminu, sprawdzianu, zaliczenia etc. 10
Sumaryczny nakład pracy studenta 55
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- -
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- -
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- brak
- Limit liczby studentów:
- -
- Cel przedmiotu:
- 1. Przedstawienie perspektywy ekologicznej jako wyznacznika do działań w celu zastosowania nowych technologii w rozwoju gospodarki z uwzględnieniem ochrony środowiska naturalnego.
2. Przedstawienie własności systemu ekologicznego, zaczynając od ekologii organizmów, przez ekologię populacji, do własności struktur biocenotycznych i sposobów ilościowego badania ich stabilności.
- Treści kształcenia:
- 1. Ekologia organizmów: określenie związków organizmu ze środowiskiem uporządkowanych przez zasady autoekologiczne mówiące o tym, że organizmy związane są z otoczeniem przez potrzeby życiowe, a wymagania organizmu wynikają z jego przystosowań morfofizjologicznych.
2. Ekologia populacji: definicje populacji stosowane przez dyscypliny biologiczne i pojęcia struktury ekologicznej populacji; dynamika liczebności populacji i wpływ czynników zewnętrznych na tę dynamikę; energetyka populacji.
3. Ekologia biocenoz: pleocen jako układ przyrodniczy, kryteria wyróżniania biocenoz i zasady biocenotyczne; struktury biocenoz i zasady analizy ich struktur; gospodarka energią i materią w biocenozach; przykłady i własności łańcuchów pokarmowych jako obiektów do badań ich stabilności dynamicznych.
4. Badania dynamiki układów: matematyczne modele układów dynamicznych i sposoby ich badania; typy równowag układu dynamicznego i sposoby badania ich stabilności.
5. Stabilność układu troficznego: przykłady układów dynamicznych odniesionych do systemów biologicznych, w tym do przypadków zasoby-konsument, napastnik-ofiara i bardziej złożonych struktur układu łańcuchów pokarmowych; przykłady rzeczywiste badania stabilności takich struktur.
6. Podsumowanie wykładu: odniesienie zagadnień ekologicznych do potrzeb poszukiwania nowego paradygmatu, nowej wizji rzeczywistości w kontekście często stosowanych w nauce pojęć należących do światopoglądu mechanistycznego. Różne koncepcje tego problemu, w tym model zaproponowany przez Jamesa Lovelocka.
- Metody oceny:
- 1. sprawdzian pisemny
2. dyskusja
3. seminarium
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. D. Trojan, Ekologia ogólna, PWN, 1977.
2. J. Lovelock, The ages of Gaia, Norton and Co., NY, 1995.
3. K. Swirieżew, Fale nieliniowe, struktury dyssypatywne i katastrofy w ekologii, Nauka, Moskwa, 1987 (rosyjski).
4. F. Capra, Punkt zwrotny, PWN, 1977.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
- Wykłady odbywają się w wymiarze 2 godzin tygodniowo przez 14 tygodni. Ostatnie spotkanie przeznaczone jest na sprawdzian.
W ciągu semestru studenci podzieleni są na zespoły i przygotowują krótkie prezentacje z zadanych zagadnień przedmiotowych.
Na ocenę końcową składa się jakość prezentacji (30%) oraz ocena ze sprawdzianu pisemnego obejmującego podstawowe
zagadnienia ekologii i modeli ilościowych ekologii (70%). Sprawdzian poprawkowy z drugiej części przeprowadzony będzie w
dodatkowym terminie.
Ocena końcowa jest ostateczną oceną z przedmiotu – jako zaliczenie.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka W1
- Ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki i fizyki przydatną do opisu procesów fizycznych i chemicznych oraz do zrozumienia zjawisk fizycznych w przyrodzie i technice (m.in. znajomość funkcjonowania systemów ekologicznych, analiza stabilności układów). Ma rozszerzoną wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej.
Weryfikacja: sprawdzian pisemny, dyskusja, seminarium
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K2_W01, K2_W02, K2_W11
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P7U_W, I.P7S_WG.o, I.P7S_WK
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka U1
- Potrafi pozyskiwać informacje z różnych źródeł; potrafi je interpretować oraz wyciągać wnioski. Nabywa umiejętność analizy zachowań systemów środowiskowych w interakcji z działalnością przemysłową człowieka. Potrafi rozwijać się i pogłębiać swoja wiedzę zgodnie z wymogami ekologii i ochrony środowiska.
Weryfikacja: dyskusja, seminarium
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K2_U12, K2_U01, K2_U03
Powiązane charakterystyki obszarowe:
III.P7S_UW.o, P7U_U, I.P7S_UW.o, I.P7S_UU
- Charakterystyka U2
- Posiada doświadczenie związane z pracą zespołową zgodnie z wymogami ekologii i ochrony środowiska.
Weryfikacja: dyskusja, seminarium
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K2_U08
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P7U_U, I.P7S_UO
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Charakterystyka KS1
- Nabywa umiejętność prezentacji wiedzy w sposób powszechnie zrozumiały.
Weryfikacja: dyskusja, seminarium
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K2_K04
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_K, I.P6S_KO, I.P6S_KR