- Nazwa przedmiotu:
- Dynamika ruchu rakiet i pojazdów kosmicznych
- Koordynator przedmiotu:
- Dr hab. inż. Elżbieta Jarzębowska, Dr hab. inż. Jan Kindracki
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Lotnictwo i Kosmonautyka
- Grupa przedmiotów:
- Specjalnościowe
- Kod przedmiotu:
- ML.NS759
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2019/2020
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 90 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1.5 punktu. ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2.4 pkt. ECTS – 60 godzin
1. Obecność na zajęciach ćwiczeniowych – 15h
2. Konsultacje w zakresie projektu z prowadzącym – 3h
3. Wybór koncepcji pracy urządzenia w pracy projektowej -7h
4. Analiza możliwych rozwiązań systemu – 5h
5. Obliczenie i wyznaczenie parametrów pracy urządzenia – 20h
6. Przygotowanie sprawozdanie z projektu – 10h
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt15h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Opanowane wiadomości z zakresu mechaniki ogółnej (semestr I i II), podstaw automatyki i sterowania, mechaniki lotu i (opcjonalnie) mechaniki analitycznej.
- Limit liczby studentów:
- 50
- Cel przedmiotu:
- Zapoznanie studenta z podstawami dynamiki obiektów latających, jakimi są rakiety i pojazdy kosmiczne, przedstawienie specyfiki tych obiektów i warunków ruchu w kosmosie. Nauczenie studenta budowy modelu dynamiki obiektu kosmicznego, jego analizy, podstawowych metod sterowania obiektami kosmicznymi.
- Treści kształcenia:
- Wykład:
Lot balistyczny rakiety, problem sterowania rakietą, wejście na orbitę, spotkania orbitalne, problem deorbitacji, maksymalne ciśnienie dynamiczne, drgania rakiety, wpływ warunków atmosferycznych na lot, wybór miejsca startu. Budowa modelu dynamiki i dynamicznego modelu sterowania dla pojazdów kosmicznych – zachowanie pędu i krętu pojazdu, kinematyczny i dynamiczny model sterowania, specyfika sterowania w kosmosie. Zapoznanie z podstawowymi metodami stabilizacji i kontroli satelity na orbicie okołoziemskiej, z podstawowymi równaniami pozwalającymi na opisywanie jego orientacji względem układu odniesienia. Równania Eulera. Określanie sił i momentów perturbujących sztucznego satelitę Ziemi na orbicie.
Ćwiczenia:
Zadania i problemy z zakresu układania równań ruchu obiektu kosmicznego, wyznaczania położenia, prędkości, orientacji w przestrzeni kosmicznej. Wyznaczanie rónań zachowania w przestrzeni kosmicznej, budowa prostych modeli sterowania takimi obiektami.
Projekt:
Wykonanie projektu na zadany temat
- Metody oceny:
- • Wykład i ćwiczenia: dwa kolokwia w trakcie semestru;
• Projekt: oddanie projektu oraz jego obrona
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- • Charles D. Brown “Dynamics fo Spacecraft Design”, AIAA 2002
• Vladimir A. Chobotov “Orbital Mechanics” Third Edition, AIAA 2002
• Peter H. Zipfel “Modelling and Simulation of Aerospace Vehicle Dynamics”, AIAA 2000
• Bong Wie “Space Vehicle Dynamics and Control”, AIAA 1998
• P. Fortescue, J.Stark, G. Swinerd „Spacecraft Systems Engineering”, Willey, 2003
• Ch.D. Brown „Elements of Spacecraft Design”, AIAA, 2002
• P. Hughes, „Spacecraft attitude dynamics”
• Weiland, C.: Computational Space Flight Mechanics, Springer, Berlin, 2010.
• Schaub, H., Junkins, J.L., Analytical Mechanics of Space Systems, 2002.
- Witryna www przedmiotu:
- http://www.itc.pw.edu.pl/Pracownicy/Naukowo-dydaktyczni/Oleszczak-Pawel/Dynamika-Lotu-Rakiet
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W1
- Student potrafi zdefiniować perturbacje ruchu orbitalnego, źródła zakłóceń oraz ich zasięg
Weryfikacja: Kolokwium 1
Powiązane efekty kierunkowe:
LiK2_W11, LiK2_W14
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W03, T2A_W04
- Efekt W2
- Student posiada wiedzę na temat układów współrzędnych stosowanych w astronautyce oraz transformacji pomiędzy nimi
Weryfikacja: Kolokwium 1
Powiązane efekty kierunkowe:
LiK2_W14
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W04
- Efekt W3
- Student ma wiedzę na temat zadań ogólnych i szczegółowych układu ACS satelity
Weryfikacja: Kolokwium 1
Powiązane efekty kierunkowe:
LiK2_W10
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W03
- Efekt W4
- Student ma wiedzę na temat zasad zachowania i modelu dynamiki statku kosmicznego
Weryfikacja: Kolokwium II
Powiązane efekty kierunkowe:
LiK2_W11
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W03
- Efekt W5
- Student ma wiedzę na temat podstaw sterowania statkiem kosmicznym i budowy dynamicznego modelu sterowania.
Weryfikacja: Kolokwium II
Powiązane efekty kierunkowe:
LiK2_W07, LiK2_W11
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W02, T2A_W03
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U1
- Student umie wyznaczyć zmiany parametrów orbity statku kosmicznego wskutek perturbacji
Weryfikacja: Projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
LiK2_U17, LiK2_U19
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U17, T2A_U19
- Efekt U2
- Student potrafi wyznaczyć wartości momentów zakłócających utrzymanie pozycji statku kosmicznego na orbicie
Weryfikacja: Kolokwium, Projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
LiK2_U10
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U10
- Efekt U3
- Student umie dobrać urządzenie stabilizujące pozycją statku kosmicznego na orbicie i wyznaczyć jego podstawowe parametry
Weryfikacja: Projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
LiK2_U01, LiK2_U12, LiK2_U17
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U01, T2A_U12, T2A_U17
- Efekt U4
- Student umie dobrać czujniki pomiarowe układu ACS w zależności od typu wykonywanej misji
Weryfikacja: Projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
LiK2_U01, LiK2_U18
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U01, T2A_U18
- Efekt U5
- Student potrafi sformułować zasady zachowania w przestrzeni kosmicznej i wyprowadzić równania modelu dynamiki statku kosmicznego
Weryfikacja: Kolokwium, projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
LiK2_U09
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U09
- Efekt U6
- Student potrafi sformułować algorytmy sterowania statkiem kosmicznym oparte o modele kinematyki i dynamiki
Weryfikacja: Kolokwium, projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
LiK2_U08
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U08
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K1
- Student rozumie i docenia znaczenie badań kosmicznych we współczesnym społeczeństwie
Weryfikacja: Obrona projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
LiK2_K07
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K07