- Nazwa przedmiotu:
- Zarządzanie eksploatacją obiektów latających
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Kamila Kustroń
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Lotnictwo i Kosmonautyka
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- ML.NK496
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2019/2020
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1. Liczba godzin kontaktowych - 47 godzin, w tym:
a) wykład - 30 godz.; b) ćwiczenia - 15 godz.; c) konsultacje - 2 godz.
2. Praca własna - 55 godzin, w tym:
a) przygotowanie projektu systemu zarządzania ciągłą zdatnością do lotu dla
wybranych samolotów nim 10 egzemplarzy dwu typów dla założonej siatki połączeń i profilu firmy - 20 godz.;
b) przygotowanie prezentacji dotyczącej wypadków i incydentów lotniczych dla wybranych
do analizy dwu typów samolotów na podstawie opracowanych raportów komisji badania
wypadków lotniczych - 10 godz.;
c) studiowanie literatury - 25 godz. RAZEM: 102 godzin = 4 punkty ECTS
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 2 punkty ECTS - liczba godzin kontaktowych - 47 godzin, w tym: a) wykład - 30 godz.; b) ćwiczenia - 15 godz.; c) konsultacje - 2 godz
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1 punkt ECTS - 30 godzin, w tym:
a) przygotowanie projektu systemu zarządzania ciągłą zdatnością do lotu dla wybranych
samolotów nim 10 egzemplarzy dwu typów dla założonej siatki połączeń i profilu firmy - 20 godz.;
b) przygotowanie prezentacji dotyczącej wypadków i incydentów lotniczych dla wybranych
do analizy dwu typów samolotów na podstawie opracowanych raportów komisji badania
wypadków lotniczych - 10 godz.;
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- -
- Limit liczby studentów:
- -
- Cel przedmiotu:
- Głównym celem jest przedstawienie uwarunkowań prawnych i organizacyjnych w zakresie lotnictwa cywilnego z położeniem nacisku na efektywność systemów zarządzania ciągłą zdatnością do lotu, znajomość prawnych wymogów (EASA, FAA) oraz system zarządzania bezpieczeństwem, sposoby minimalizacji ryzyka powstawania uszkodzeń eksploatacyjnych i rozwój metodyk prewencyjnych zgodnie z filozofią ciągłego doskonalenia.
- Treści kształcenia:
- W ramach 15 wykładów scharakteryzowane zostaną systemy i procesy eksploatacji statków powietrznych oraz systemy komputerowe
wspomagania eksploatacji. Zostaną przedstawione modele systemów eksploatacji z
uwypukleniem zagadnień organizacji i sterowania Lotniczych Systemów Transportowych, Lotniczych Systemów Wojskowych i innych. Omówione zostaną podstawy oceny efektywności eksploatacji i symulacji procesów eksploatacyjnych. Przedstawiona zostanie
charakterystyka systemów eksploatacji statków powietrznych w aspektach bezpieczeństwa lotów i logistyki. Omówione zostaną przepisy wykonawcze Part M i Part 145. Przedstawione zostaną metody sztucznej inteligencji we
wspomaganiu procesu eksploatacji.
- Metody oceny:
- 100% oceny wystawionej na podstawie projektu systemu zarządzania ciągłą zdatnością do lotu floty dla nowopowstającej linii lotniczej dla założonej misji i założonym składzie floty zgodnie z wymogami przepisu Part M przy ubieganiu się o certyfikat operatora lotniczego i prezentacji projektu.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Lewitowicz J., Podstawy eksploatacji statków powietrznych. T.1-5. Wydawnictwo Instytutu
Technicznego Wojsk Lotniczych, Warszawa.
Dodatkowa literatura: materiały na stronach:
http://www.easa.eu.int/, http://www.ulc.gov.pl/ ,
http://www.ntsb.gov/, http:// www.ndt.net/ .
- Witryna www przedmiotu:
- http://meil.pw.edu.pl/zsis/ZSiS/Dydaktyka/Prowad zone-przedmioty/ZEOL
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt ML.NK496_W1
- Zna procedury i wymogi zarządzania ciągłą
zdatnością do lotu.
Weryfikacja: Projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
LiK2_W06, LiK2_W13, LiK2_W15, LiK2_W19, LiK2_W20, LiK2_W21, LiK2_W22
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W02, T2A_W03, T2A_W05, T2A_W06, T2A_W07, T2A_W08, T2A_W09
- Efekt ML.NK496_W2
- Zna działania Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego
w zakresie kształtowania jakości produktów
lotniczych i systemów eksploatacji.
Weryfikacja: Projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
LiK2_W06, LiK2_W22
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W02, T2A_W09
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt ML.NK496_U1
- Potrafi opracować dokumentację zarządzania
ciągłą zdatnością do lotu w aspekcie wymogów
prawnych.
Weryfikacja: Projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
LiK2_U17
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U17
- Efekt ML.NK496_U2
- Zna zasady bezpieczeństwa pracy w jednostkach
eksploatujących sprzęt lotniczy.
Weryfikacja: Udział w szkoleniu
Powiązane efekty kierunkowe:
LiK2_U13
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U13
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt ML.NK496_K1
- Potrafi pracować w zespole w zakresie
poszukiwania informacji i realizacji celu.
Weryfikacja: Projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
LiK2_K03, LiK2_K06
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K03, T2A_K06