- Nazwa przedmiotu:
- Postawy organizacji i zarządzania
- Koordynator przedmiotu:
- prof. dr hab. Grażyna Gierszewska
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Inżynieria Zarządzania
- Grupa przedmiotów:
- kierunkowe
- Kod przedmiotu:
- -
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2020/2021
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 2 ECTS:
20h wykład + 2h konsultacje + 14h studia literaturowe i przygotowanie eseju/pracy pisemnej na zadany temat +14h przygotowanie do egzaminu w tym studia literatury uzupełniającej = 50h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 0,88 ECTS:
20h wykład + 2h konsultacje = 22h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1,2 ECTS:
2h konsultacje + 14h studia literaturowe i przygotowanie eseju/pracy pisemnej na zadany temat +14h przygotowanie do egzaminu w tym studia literatury uzupełniającej = 30h
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład20h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- -
- Limit liczby studentów:
- - od 25 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład)
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest, aby po jego zaliczeniu student:
- znał i rozumiał rzeczowe, czynnościowe i atrybutowe znaczenie pojęcia „organizacja”,
- posiadał podstawową wiedzę z zakresu roli i pozycji menedżera w organizacji, poznał funkcje zarządzania oraz zadania podmiotów zarządzania,
- znał podstawowe metodyki organizatorskie wykorzystywane w zarządzaniu,
- znał pojęcie cyklu działania zorganizowanego, umiał przyporządkować podstawowe metody i techniki organizatorskie do poszczególnych faz tego cyklu, a także umiał praktycznie zastosować wybrane metody organizatorskie,
- posiadał wiedzę o współczesnych problemach zarządzania,
- umiał zaprezentować swoje zdanie dotyczące sposobu rozwiązania prostych problemów organizacji i zarządzania oraz przedstawić je na forum publicznym.
- Treści kształcenia:
- A. Wykład:
1. Organizacja – ujęcie prakseologiczne: rzeczowe, czynnościowe i atrybutowe znaczenie pojęcia „organizacja”. Rodzaje organizacji. Funkcje organizacji. Zarządzanie – definicje. Historyczna ewolucja naukowej organizacji i zarządzania: szkoła klasyczna, szkoła behawioralna, szkoła ilościowa, szkoła systemowa i ich przedstawiciele. Wpływ tych szkół na współczesne zarządzanie.
2. Funkcje zarządzania: (1) planowanie i podejmowanie decyzji, (2) organizowanie. Struktury organizacyjne. Organizacja formalna i nieformalna.
3. Funkcje zarządzania: (3) przewodzenie, motywowanie; (4) kontrola
4. Rola i kompetencje menedżera na poszczególnych szczeblach zarządzania. Funkcje organizacji a funkcje zarządzania. Działanie zorganizowane – cykl organizacyjny Le Chateliera, koło Deminga.
5. Podstawowe metodyki organizatorskie w zarządzaniu: badanie pracy, badania operacyjne, analiza wartości, inżynieria systemowa, metodyka IDEALS (Nadlera). Podejście diagnostyczne i prognostyczne do usprawniania organizacji – kaizen i reinżynieria.
6. Przegląd i klasyfikacja metod i technik organizatorskich - metody i techniki stosowane w poszczególnych etapach cyklu rozwiązywania problemów organizatorskich.
7. Ewolucja i dyfuzja metod organizowania procesów pracy. Współczesne kierunki w organizacji i zarządzaniu.
- Metody oceny:
- A. Wykład:
1. Ocena formatywna: ocena poprawności ćwiczeń wykonanych przez studentów w ramach wykładu, aktywny udział w interaktywnych formach prowadzenia wykładu.
2. Ocena sumatywna: napisanie eseju na zadany temat (opcjonalnie) oraz zdanie egzaminu w formie testu, pytań otwartych lub zadania problemowego.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- Obowiązkowa:
1. Griffin R. 2002, Podstawy zarządzania organizacjami, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
2. Górska E., Lewandowski J. 2016, Zarządzanie i organizacja środowiska pracy, Warszawa: OWPW
3. Kisielnicki J. 2014, Zarządzanie organizacją, Warszawa: PWE
4. Martyniak Z. 1996, Metody organizowania procesów pracy, Warszawa: PWE
5. Mikołajczyk Z. 2001, Techniki organizatorskie w rozwiązywaniu problemów zarządzania, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
6. Stoner J., Freeman E., Gilbert D. 2000, Kierowanie, Warszawa: PWE
Uzupełniająca:
1. Bieniok H. i zespół, 1997, Metody sprawnego zarządzania, Warszawa: Agencja Wydawnicza Placet
2. Kosieradzka A. (red.) 2013, Metody pobudzania kreatywności w organizacji i zarządzaniu, Warszawa: edu-Libri
3. Zimniewicz K. 2009, Współczesne metody i koncepcje zarządzania, Warszawa: PWE
- Witryna www przedmiotu:
- www.olaf.wz.pw.edu.pl
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt I1_W01
- Absolwent zna i rozumie teorie oraz ogólną metodologię badań w zakresie zarządzania, ze szczególnym uwzględnieniem systemów i procesów zarządzania
Weryfikacja: Esej (praca pisemna), egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I1_W10
- Absolwent zna i rozumie charakter, miejsce i znaczenie nauk społecznych w ogólnym systemie nauk oraz ich relacje do nauk technicznych oraz kompetencji inżynierskich
Weryfikacja: Esej (praca pisemna), egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt I1_U06
- Absolwent potrafi analizować i prognozować procesy i zjawiska społeczne z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi wykorzystywanych w naukach o zarządzaniu, w tym również narzędzi IT
Weryfikacja: Udział w debatach podczas zajęć, wykonanie ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I1_U17
- Absolwent potrafi brać udział w debacie – przedstawiać i oceniać różne opinie i stanowiska oraz dyskutować o nich
Weryfikacja: Udział w debatach podczas zajęć
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt I1_K01
- Absolwent jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy
Weryfikacja: Esej/praca pisemna, udział w debatach
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I1_K02
- Absolwent jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
Weryfikacja: Esej/ praca pisemna, udział w debatach, ćwiczenia
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: