Nazwa przedmiotu:
Inwentyka biznesowa
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Jurczak Jolanta
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Inżynieria Zarządzania
Grupa przedmiotów:
Specjalność: Przedsiębiorczość technologiczna
Kod przedmiotu:
-
Semestr nominalny:
4 / rok ak. 2020/2021
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
3 ECTS: 15h wykład + 15h projekt + 10h przygotowanie do projektu + 5h konsultacje + 15h przygotowanie do prac kontrolnych + 15h przygotowanie do egzaminu/zaliczenia = 75h
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,4 ECTS: 15h wykład + 15h projekt +5h konsultacje = 35h
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2,40 ECTS: 15h projekt + 10h przygotowanie do projektu + 5h konsultacje + 15h przygotowanie do prac kontrolnych + 15h przygotowanie do egzami-nu/zaliczenia = 60h
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt15h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Student powinien znać ogólne zasady funkcjonowania podmiotu gospodarczego ze względu na odwoływanie się w czasie treści wykładów do przykładów kreatywnego rozwiązywania problemów w poszukiwaniu pomysłów biznesowych.
Limit liczby studentów:
- od 25 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład) - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (projekt)
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest prezentacja sposobów rozwiązywania problemów o dowolnej złożoności wg określonej metodyki z wykorzystaniem własnej kreatywności.
Treści kształcenia:
A. Wykład: 2h - Istota, rola i obszary inwentyki w kreowaniu nowatorskich rozwiązań. Próby porządkowania i intensyfikacji procesów twórczych. Typowe błędy w próbach nauczania twórczości. 1h - Metoda prób i błędów (MPiB) - powszechność i krytyczna ocena MPiB 2h - Teoria Rozwoju Osobowości Twórczej TROT. Inżynieria twórczego myślenia. 2h - Metody i techniki heurystyczne w poszukiwaniu twórczych rozwiązań problemów 2h - Psychologiczne metody pobudzania twórczości innowacyjnej 2h - Metodyka Design Thinking - etapy procesu, metody i techniki Design Thinking wykorzystywane w budowaniu innowacyjnych rozwiązań. 3h - TRIZ – zasady, strategie i poziomy twórczego rozwiązywani zadań, warunki skutecznego twórczego myślenia. Metodyka TRIZ - podstawy i struktura, technika i menedżment TRIZ. 1h - Zasady innowacyjne w zarządzaniu. Podsumowanie i zaliczenie przedmiotu. D. Projekt: 1h - Wprowadzenie do pracy projektowej – omówienie zasad i struktury projektu zaliczeniowego. 2h - Trening wyobraźni i płynności skojarzeniowej. Lewo i prawopółkulowe myślenie. Zastosowanie TROT – przykłady praktyczne. 2h – Zastosowanie brainstorming A. Osborne, analizy morfologicznej i synektyki w poszukiwaniu twórczych rozwiązań problemów 2h - Przykłady zastosowania technik NLP w rozwiązywaniu problemów. 2h - Rozwiązywanie problemów z zastosowaniem Design Thinking – przykłady praktyczne. 2h – Zastosowanie TRIZ – przykłady praktyczne. 4h - Przygotowanie i omówienie projektu zastosowania wybranej metody inwentyki biznesowej w praktyce działania. Zaliczenie.
Metody oceny:
A. Wykład: 1. Ocena formatywna: Egzamin w formie pisemnej (test wiedzy - pytania otwarte i zamknięte). 2. Ocena sumatywna : Test wiedzy - kolokwium pisemne, zaliczające:  51%-65% – ocena dostateczna,  66%-80% – ocena dostateczna plus,  81%-86% – ocena dobra,  87%-94% – ocena dobra plus, - 95%-100% – ocena bardzo dobra. D. Projekt: 1.. Ocena formatywna: Studenci zdobywają w trakcie zajęć punkty, które decydują o ocenie końcowej. Punkty uzyskują za wyrażanie wskazanych kompetencji społecznych i projekt grupowy. 2. Ocena sumatywna: Przygotowanie projektu grupowego:  przygotowanie - ocena dostateczna,  przygotowanie oraz znajomość literatury źródłowej - ocena dostateczna plus,  przygotowanie, znajomość literatury źródłowej oraz umiejętność analizy i syntezy treści źródłowych - ocena dobra,  przygotowanie, znajomość literatury źródłowej, umiejętność analizy i syntezy treści źródłowych, poprawność wnioskowania - ocena dobra plus,  przygotowanie, znajomość literatury źródłowej, umiejętność analizy i syntezy treści źródłowych, poprawność wnioskowania, kreatywność i pomysłowość proponowanych rozwiązań - ocena bardzo dobra. E. Końcowa ocena z przedmiotu: 60% oceny podsumowującej stanowi ocena z testu wiedzy, 40% - stanowi ocena z projektu grupowego
Egzamin:
tak
Literatura:
Obowiązkowa: 1. Biela, A., 2015. Trening kreatywności. Jak pobudzić twórcze myślenie. Warszawa: Wydawnictwo Edgar. 2. Michalska-Dominiak, B., Grocholiński, P., 2019. Poradnik design thinking, czyli jak wykorzystać myślenie projektowe w biznesie, Warszawa: Onepress. 3. Praca zbiorowa, 2019. Współczesna Teoria Rozwiązywania Innowacyjnych Zadań, Warszawa: Novismo Sp. z o.o. Uzupełniająca: 1. De Bono, E., 2008. Myślenie lateralne: idee na przekór schematom. Gliwice: Wydawnictwo Helion. 2. Fiell, P., Fiell, Ch., 2015. Design, Warszawa: Wydawnictwo Arkady. 3. Sloane, P., 2005. Twórcze myślenie w zarządzaniu. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. 4. Ujwary-Gil, A., 2005. Inwentyka czyli kreatywność w biznesie. Wybrane zagadnienia, Nowy Sącz: Wyższa Szkoła Biznesu - National-Louis University.
Witryna www przedmiotu:
www.olaf.wz.pw.edu.pl
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt I1_W01
Absolwent zna i rozumie teorie oraz ogólną metodologię badań w zakresie zarządzania, ze szczególnym uwzględnieniem systemów i procesów zarządzania
Weryfikacja: Egzamin/zaliczenie
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt I1_W13
Absolwent zna i rozumie cechy człowieka jako twórcy i uczestnika kultury organizacyjnej
Weryfikacja: Egzamin/zaliczenie
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt I1_U01
Absolwent potrafi identyfikować i interpretować podstawowe zjawiska i procesy społeczne z wykorzystaniem wiedzy z zakresu zarządzania, ze szczególnym uwzględnieniem uwarunkowań zarządzania przedsiębiorstwem produkcyjnym oraz zarządzania projektami
Weryfikacja: Egzamin/zaliczenie/ocena pracy zespołowej
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt I1_U15
Absolwent potrafi projektować nowe rozwiązania, jak również doskonalić istniejące, zgodnie z przyjętymi założeniami ich realizacji i wdrożenia
Weryfikacja: Egzamin/zaliczenie/ocena pracy zespołowej
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt I1_K01
Absolwent jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy
Weryfikacja: Egzamin/zaliczenie/ocena pracy zespołowej
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt I1_K02
Absolwent jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
Weryfikacja: Egzamin/zaliczenie/ocena pracy zespołowej
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: