Nazwa przedmiotu:
Warsztaty projektowe - Projekt środowiska technicznego zarządzania projektem
Koordynator przedmiotu:
dr Waszkiewicz Małgorzata
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Inżynieria Zarządzania
Grupa przedmiotów:
Specjalność: Inżynieria cyfrowa
Kod przedmiotu:
-
Semestr nominalny:
7 / rok ak. 2020/2021
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
2 ECTS: 30h projekt + 5h konsultacje w ramach przedmiotu oraz indywidualne/zespołowe + 13h przygotowanie projektu + 10h studia literaturowe + 2h obrona projektu = 60h
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,23 ECTS: 30h projekt + 5h konsultacje w ramach przedmiotu oraz indywidualne/zespołowe + 2h obrona projektu = 37h
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2 ECTS: 30h projekt + 5h konsultacje w ramach przedmiotu oraz indywidualne/zespołowe + 13h przygotowanie projektu + 10h studia literaturowe + 2h obrona projektu = 60h
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt30h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Wiedza, umiejętności i kompetencje z zakresu przedmiotów pierwszego stopnia studiów na kierunku Zarządzanie i Inżynieria Produkcji: Podstawy organizacji i zarządzania; Podstawy zarządzania projektami; Informacyjne systemy wspomagania zarządzania oraz Warsztaty projektowe – projekt systemu informatycznego
Limit liczby studentów:
- od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (projekt)
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest, aby po jego zakończeniu student: - opracował projekt środowiska technicznego zarządzania projektem przy wykorzystaniu wiedzy zdobytej w okresie studiów; - posiadał uporządkowaną i pogłębioną wiedzę z zakresu zadania projektowego, - potrafił precyzyjnie określić problem praktyczny oraz założenia i kryteria rozwiązania problemu i jego oceny; - potrafił pokazać powiązanie wyników projektu z praktyką; - potrafił pozyskiwać informacje z literatury, dokonywać ich interpretacji, wyciągać wnioski i formułować opinie; - potrafił dobrać i zastosować właściwe metodyki, metody, technik (w tym technik komputerowych) i narzędzia do zarządzania projektami; - wykazał się umiejętnością analizy krytycznej na etapach formułowania założeń, określania celów i planowania projektu oraz oceny użyteczności zaproponowanego rozwiązania; - wykazał się umiejętnością prowadzenia logicznego toku wywodów; - wykazał się umiejętnością stosowania właściwej terminologii, posługiwania się poprawnym stylistycznie i gramatycznie językiem, w którym przygotowany jest projekt.
Treści kształcenia:
D. Projekt: Zadanie projektowe jest wykonywane przez studenta/zespół studentów pod opieką merytoryczną prowadzącego zajęcia, z wykorzystaniem poznanych we wcześniejszym toku studiów metod i narzędzi dotyczących zarządzania projektami. Temat zadania projektowego jest ustalany przez studenta/zespół studentów w porozumieniu z prowadzącym zajęcia z zakresu przygotowania środowiska technicznego zarządzania projektem, w tym student/zespół studentów może opracować projekt według jednej z wybranych przez siebie ścieżek: a) opracowania projektu (zebranie wiedzy nt. projektu, zebranie dokumentacji projektowej, ustalenie celów projektu w porozumieniu z właścicielami projektu, wybranie metodyki zarządzania projektami, ustalenie struktury zespołu projektowego, przygotowanie planu projektu, określenie niezbędnych zasobów do realizacji planu, charakterystyka ryzyk w projekcie). Następnie student/zespół studentów wybiera narzędzie informatyczne, w którym zarządzany będzie projekt, przedstawia specyfikację wybranego narzędzia oraz dokonuje analizy korzyści, jakie przynosi jego zastosowanie. Ostatnim krokiem jest optymalizacja projektu poprzez możliwości, jakie dostarcza wybrane środowisko techniczne zarządzania projektem; b) opracowania projektu (zebranie wiedzy nt. projektu, zebranie dokumentacji projektowej, ustalenie celów projektu w porozumieniu z właścicielami projektu, wybranie metodyki zarządzania projektami, ustalenie struktury zespołu projektowego, przygotowanie planu projektu, określenie niezbędnych zasobów do realizacji planu, charakterystyka ryzyk w projekcie). Następnie student/zespół studentów przygotowuje specyfikację środowiska technicznego zarządzania projektem, wraz z opisem jego podstawowych funkcji i uzasadnieniem ich wyboru. Następnie student/zespół studentów pokazuje korzyści, jakie daje zastosowanie środowiska technicznego do zarządzania projektem. Raport z zadania projektowego powinien zawierać co najmniej: (1) Temat, cel i założenia projektu oraz zakres budżet i czas trwania projektu (P1); (2) Analizę bibliograficzno-dokumentacyjną w zakresie stanu wyjściowego rozwiązywanego problemu (opis projektu) (P2); (3) Uzasadnienie wyboru metodyki zarządzania projektami (P3);(4) Ustalenie struktury zespołu projektowego (P4); (5) Przygotowanie planu projektu (podział projektu na etapy/grupy projektów, przypisanie działań/produktów, diagramy sieciowe i wykresy Gantta, przypisanie zasobów do projektu, budżet projektu) (P5-6); (6) Stworzenie projektu środowiska technicznego zarządzania projektem (w jednym w wymienionych wcześniej wariantów) wraz z opracowanymi modelami, wykonanymi symulacjami, analizą uzyskanych wyników, w tym propozycjami usprawnień; projekty rozwiązań technicznych; analizę ekonomiczną przedstawionych propozycji i projektów technicznych (P7-P12); (7) Sposoby optymalizacji/rozwoju opracowanego projektu (P13); (8) Podsumowanie, wnioski końcowe i wskazanie ew. kierunków dalszych prac oraz bibliografię (P14). Prezentacja na obronę projektu (P15) powinna zawierać syntetyczne informacje o temacie, celach, założeniach dotyczących rozwiązywanego problemu, uzyskanych wynikach oraz sformułowanych wnioskach.
Metody oceny:
D. Projekt: Ocena formatywna: podczas konsultacji projektowych weryfikowane jest wykonanie kolejnych etapów zadania projektowego, w tym: - wyniki merytoryczne, - systematyczność i terminowość pracy studenta /zespołu studentów, - samodzielność i racjonalność przyjmowanych rozwiązań projektowych. Systematycznie kolejne etapy rozwiązania projektu są omawiane ze studentem, a ocenie poddany jest postęp w realizacji projektu. Podczas zajęć kończących projekt ocenie będzie poddana finalna prezentacja wyników projektu. Ocena sumatywna: oceniana jest wartość merytoryczna, w tym użyteczność projektu, a także poprawność redakcyjna raportu z realizacji projektu; sposób prezentacji wyników projektu; umiejętność uzasadnienia wyboru zaproponowanego rozwiązania. Do zaliczenia wymagane jest uzyskanie oceny co najmniej 3. E. Końcowa ocena z przedmiotu: Końcowa ocena z przedmiotu jest oceną za projekt dostarczony w formie elektronicznej i papierowej oraz zaprezentowany w prezentacji finalnej.
Egzamin:
nie
Literatura:
Obowiązkowa: 1. Bukłaha, E., Trocki, M., 2017. Metodyki i standardy zarządzania projektami. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne. 2. Wysocki, R. K., 2018. Efektywne zarządzanie projektami. Gliwice: Wydawnictwo HELION. 3. Trocki, M., 2013. Nowoczesne zarządzanie projektami. Warszawa: PWE. 4. Phillips, J., 2001. Zarządzanie projektami IT. Gliwice: Wydawnictwo HELION. 5. Project Management Institute, 2013. A guide to the Project Management Body of Knowledge (PMBOK guide). Newtown Square: Project Management Institute. Uzupełniająca: 1. Kisielnicki, J., 2011. Zarządzanie projektami, Ludzie – procedury – wyniki. Warszawa: Wolters Kluwer business. 2. Frame, J.D., 2001. Zarządzanie projektami w organizacjach. Warszawa: WIG-Press. 3. Pawlak, M., 2006. Zarządzanie projektami. Warszawa: PWN.
Witryna www przedmiotu:
www.olaf.wz.pw.edu.pl
Uwagi:
Projekt jest przygotowywany przez studenta/zespół studentów etapowo, co oznacza, że systematyczność jest istotnym elementem, ujętym w procesie oceny. Obrona projektu w formie prezentacji odbywa się w terminie ostatnich konsultacji, prezentacja musi zawierać istotne elementy: stronę tytułową, wprowadzenie, problem badawczy, cel projektu, opis rozwiązania, wartość ekonomiczną projektu, możliwości rozwoju/optymalizacji, wnioski, bibliografię. Wszystkie elementy graficzne umieszczone w prezentacji muszą być zatytułowane i odniesione do źródła. Raport powinien zawierać ok. 30 stron. Raport, prezentacja oraz inne materiały (modele symulacyjne, arkusze kalkulacyjne, itp.) są przekazywane prowadzącym zajęcia w wersji elektronicznej. Raport powinien być przekazany również w formie papierowej w celach archiwizacji.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt I1_W01
Student zna i rozumie teorie oraz ogólną metodologię badań w zakresie zarządzania, ze szczególnym uwzględnieniem metodyk, funkcji i narzędzi zarządzania projektami
Weryfikacja: Projekt środowiska technicznego zarządzania projektem – indywidualne/zespołowe konsultacje z prowadzącym; prezentacja i obrona projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt I1_W13
Student zna i rozumie cechy człowieka jako twórcy i uczestnika kultury organizacyjnej, w tym zna swoją rolę w zespole projektowym
Weryfikacja: Projekt środowiska technicznego zarządzania projektem – indywidualne/zespołowe konsultacje z prowadzącym; prezentacja i obrona projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt I1_U01
Student potrafi identyfikować i interpretować podstawowe zjawiska i procesy społeczne z wykorzystaniem wiedzy z zakresu zarządzania, ze szczególnym uwzględnieniem uwarunkowań zarządzania projektami
Weryfikacja: Projekt środowiska technicznego zarządzania projektem – indywidualne/zespołowe konsultacje z prowadzącym; prezentacja i obrona projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt I1_U06
Student potrafi analizować i prognozować procesy i zjawiska społeczne z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi wykorzystywanych w naukach o zarządzaniu, w tym również narzędzi IT wspierających zarządzanie projektami
Weryfikacja: Projekt środowiska technicznego zarządzania projektem – indywidualne/zespołowe konsultacje z prowadzącym; prezentacja i obrona projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt I1_U12
Student potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Weryfikacja: Projekt środowiska technicznego zarządzania projektem – indywidualne/zespołowe konsultacje z prowadzącym; prezentacja i obrona projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt I1_U15
Student potrafi projektować nowe rozwiązania, jak również doskonalić istniejące, zgodnie z przyjętymi założeniami ich realizacji i wdrożenia
Weryfikacja: Projekt środowiska technicznego zarządzania projektem – indywidualne/zespołowe konsultacje z prowadzącym; prezentacja i obrona projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt I1_K01
Student jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy z zakresu zarządzania projektami
Weryfikacja: Projekt środowiska technicznego zarządzania projektem – indywidualne/zespołowe konsultacje z prowadzącym
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt I1_K05
Student jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, w tym przestrzegania zasad etyki zawodowej i wymagania tego od innych oraz dbałości o dorobek i tradycje zawodów związanych z zarządzaniem projektami
Weryfikacja: Projekt środowiska technicznego zarządzania projektem – indywidualne/zespołowe konsultacje z prowadzącym; prezentacja i obrona projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: