Nazwa przedmiotu:
Marketing wyrobów przemysłowych
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Lamparska Agata
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Inżynieria Zarządzania
Grupa przedmiotów:
Specjalność: Przedsiębiorczość technologiczna
Kod przedmiotu:
-
Semestr nominalny:
5 / rok ak. 2020/2021
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
3 ECTS 15h wykład + 15h ćwiczenia + 5h przygotowanie do ćwiczeń +15h przygotowanie do zaliczenia +10h studiowanie literatury + 10h przygotowanie projektu końcowego + 5h konsultacje = 75h
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,4 ECTS 15h wykład + 15h ćwiczenia + 5h konsultacje = 35h
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2,4 ECTS 15h ćwiczenia + 5h przygotowanie do ćwiczeń +15h przygotowanie do zaliczenia +10h studiowanie literatury + 10h przygotowanie projektu końcowego + 5h konsultacje = 60h
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Podstawy marketingu
Limit liczby studentów:
- od 25 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład) - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia)
Cel przedmiotu:
Zaznajomienie studentów ze specyfiką marketingu wyrobów i usług przemysłowych
Treści kształcenia:
A. Wykład: 1. Podstawowe pojęcia związane z marketingiem wyrobów przemysłowych, kierunki rozwoju marketingu przemysłowego, cele i funkcje marketingowe 2. Charakterystyka rynku przemysłowego, jego segmentacja 3. Sprzedaż i zakup wyrobów i usług przemysłowych - marketing zakupów, odbiorcy wyrobów przemysłowych, funkcje giełd towarowych i aukcji, zamówienie publiczne, kontrakty 4. Produkty i usługi przemysłowe – klasyfikacja wg wybranych autorów, różnice w postrzeganiu wyrobu i usługi, produkt i jego wyposażenie, rynkowy cykl życia produktu przemysłowego 5. Kształtowanie cen – rodzaje, metody ustalania, cele decyzji cenowych, składniki procesu ustalania cen, upusty 6. Dystrybucja wyrobów i usług przemysłowych – rodzaje, uczestnicy procesu, funkcje ogniw dystrybucyjnych, czynniki wyboru kanału 7. Promocja wyrobów i usług przemysłowych - kształtowanie działań promocyjnych, public relations i sponsoring B. Ćwiczenia: Projekt planu marketingowego 1. Wybór, charakterystyka i analiza rynku dóbr przemysłowych z wykorzystaniem adekwatnych metod analizy strategicznej 2. Wybór i charakterystyka przedsiębiorstwa produkcyjnego w wybranym segmencie 3. Analiza portfela produktów wg wybranych kryteriów (cenowa, jakościowa itp.) 4. Projekt sieć dystrybucji 5. Dobór narzędzi marketingowych 6. Zmiany działań marketingowych zależnie od cyklu życia wyrobu i rynku 7. Harmonogram działań, analiza ekonomiczna
Metody oceny:
A. Wykład: 1. Ocena formatywna: interaktywna forma prowadzenia wykładu 2. Ocena sumatywna : egzamin pisemny, ocena w zakresie 2-5, do uzyskania zaliczenia wymagane jest uzyskanie oceny >=3. B. Ćwiczenia: 1. Ocena formatywna: na zajęciach (obecność obowiązkowa) weryfikowane jest wykonanie kolejnych ćwiczeń składających się na końcowy projekt 2. Ocena sumatywna: oceniana jest wartość merytoryczna, terminowość wykonania prac, redakcja końcowa, wynik rozmowy zaliczeniowej z prowadzącym zajęcia w zakresie zrealizowanego projektu: ocena z projektu w zakresie 2 – 5, do uzyskania zaliczenia wymagane jest uzyskanie oceny >=3. E. Końcowa ocena z przedmiotu: Przedmiot uznaje się za zaliczony gdy zaliczone są obie formy zajęć: 60% ćwiczenia, 40% wykład
Egzamin:
tak
Literatura:
Obowiązkowa: 1. Wojciechowski T. 2003 Marketing na rynku środków produkcji, Warszawa: PWE 2. Olczak A., Urbaniak M., 2006 Marketing B2B w praktyce gospodarczej, Warszawa: Difin 3. Gołębiowski T. (red.) 2003, Marketing na rynku instytucjonalnym, Warszawa: PWE 4. Musiał P. 2010 Elementy marketingu mix na rynku produktów przemysłowych Logistyka 4/210 www.czasopismologistyka.pl/artykuly-naukowe/send/196-artykuly-na-plycie-cd-2/1714-artykul Uzupełniająca: 1. Kotler Ph., Keller K. L.2012 Marketing, Poznań: Dom Wydawniczy Rebis 2. Daszowska M. red. 1993 Zarys marketingu usług Gdańsk: Wyd. Uniwersytetu Gdańskiego 3. Urbaniak M. 1999 Marketing Przemysłowy. Warszawa: INFOR
Witryna www przedmiotu:
www.olaf.wz.pw.edu.pl
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt I1_W01
teorie oraz ogólną metodologię badań w zakresie zarządzania, ze szczególnym uwzględnieniem marketingu
Weryfikacja: Kolokwium zaliczeniowe
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt I1_W11
podstawowe procesy zachodzące w cyklu życia systemów zarządzania oraz szczegółowo procesy marketingowe
Weryfikacja: Kolokwium zaliczeniowe
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt I1_U01
identyfikować i interpretować podstawowe zjawiska i procesy społeczne z wykorzystaniem wiedzy z zakresu zarządzania, ze szczególnym uwzględnieniem uwarunkowań zarządzania przedsiębiorstwem produkcyjnym oraz zarządzania projektami
Weryfikacja: projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt I1_U13
przy identyfikacji i formułowaniu specyfikacji zadań oraz ich rozwiązywaniu: dobierać i wykorzystywać właściwe metody i narzędzia wspomagające oraz dokonywać oceny opłacalności ekonomicznej wdrożenia tych rozwiązań
Weryfikacja: projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt I1_K01
krytycznej oceny posiadanej wiedzy
Weryfikacja: Kolokwium zaliczeniowe
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: