- Nazwa przedmiotu:
- Systemy Business Intelligence
- Koordynator przedmiotu:
- dr hab. inż. Rostek Katarzyna prof. PW
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Inżynieria Zarządzania
- Grupa przedmiotów:
- Specjalność: Inżynieria cyfrowa
- Kod przedmiotu:
- -
- Semestr nominalny:
- 5 / rok ak. 2020/2021
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 2 ECTS:
15h ćwiczenia + 15h laboratorium + 5h przygotowanie do ćwiczeń + 10h przygotowanie do laboratorium +5h konsultacji = 50h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,4 ECTS
15h ćwiczenia + 15h laboratorium +5h konsultacji = 35h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2 ECTS:
15h ćwiczenia + 15h laboratorium + 5h przygotowanie do ćwiczeń + 10h przygotowanie do laboratorium +5h konsultacji = 50h
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium15h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Rachunek prawdopodobieństwa, Statystyka opisowa
- Limit liczby studentów:
- - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia) - od 25 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (laboratorium)
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest nabycie przez studenta umiejętności projektowania analiz oraz opracowywania ich wyników w formie czytelnej dla odbiorcy. Studenci nabywają również kompetencje w zakresie formułowania potrzeb w odniesieniu do tworzenia analiz oraz sposobu ich realizacji.
- Treści kształcenia:
- B. Ćwiczenia:
1-2h. Wyznaczenie zespołów projektowych. Dobór podmiotu projektu (organizacja, proces). Wprowadzenie do tematyki systemów i narzędzi klasy Business Intelligence.
3-4h. Opracowanie założeń projektowych. Opracowanie schematu procesu oraz wskaźników efektywności procesu.
5-6h. Zaprojektowanie repozytorium danych dla wyznaczania wskaźników efektywności procesu. Zdefiniowanie zasad realizacji procesu ETL dla przygotowanego repozytorium danych.
7-8h. Opracowanie zestawu analiz w warstwie przetwarzania danych systemu, realizujących przyjęte założenia projektowe.
9-10h. Opracowanie zestawu i formy raportów wynikowych, prezentujących wyniki zaprojektowanych analiz.
11-12h. Zaproponowanie kanałów dystrybucji oraz zasad propagowania raportów wynikowych w organizacji.
13-14h. Opracowanie zestawu zasad bezpieczeństwa dla danych i informacji dostępnych w systemie Business Intelligence.
15h. Zaprojektowanie architektury technicznej systemu. Dobór technologii wykonawczych zgodnych z potrzebami użytkownika.
C. Laboratorium:
1-2h. Implementacja schematu procesu opracowanego w części ćwiczeniowej.
3-4h. Implementacja repozytorium danych opracowanego w części ćwiczeniowej oraz napełnienie go danymi testowymi.
5-6h. Implementacja zestawu analiz opracowanego w części ćwiczeniowej.
7-8h. Testowanie i weryfikacja poprawności analiz. Dyskusja otrzymanych wyników.
9-10h. Implementacja zestawu raportów wynikowych opracowanych w części ćwiczeniowej.
11-12h. Testowanie i weryfikacja przejrzystości i czytelności raportów. Dyskusja nad ich użytecznością i przyjaznością dla użytkownika-odbiorcy.
13-14h. Implementacja kokpitu menedżerskiego dla wybranych raportów wynikowych.
15h. Obrona projektu (część ćwiczeniowa przedmiotu) oraz jego wersji implementacyjnej (cześć laboratoryjna przedmiotu).
- Metody oceny:
- B. Ćwiczenia:
1. Ocena formatywna: przygotowanie wskazanych przez prowadzącego elementów projektu systemu Business Intelligence.
2. Ocena sumatywna: ocena punktowa w skali 1-50, zaliczenie min. 26 pkt.
C. Laboratorium:
1. Ocena formatywna: implementacja wskazanych przez prowadzącego elementów projektu (przygotowanego w części ćwiczeniowej przedmiotu) systemu Business Intelligence.
2. Ocena sumatywna: ocena punktowa w skali 1-50, zaliczenie min. 26 pkt.
E. Końcowa ocena z przedmiotu: ocena wyciągnięta z sumy punktów według przyjętej przez prowadzącego skali pod warunkiem, że wszystkie obowiązkowe części przedmiotu (tj. ćwiczenia i laboratorium) zostały zaliczone
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Obowiązkowa:
1. Januszewski, A. 2011. Funkcjonalność informatycznych systemów zarządzania. T2. Systemy Business Intelligence. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN,
2. Surma, J. 2009. Business Intelligence: systemy wspomagania decyzji biznesowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Uzupełniająca:
1. Alexander, M., Decker, J., Wehbe, B. 2015. Analizy Business Intelligence : zaawansowane wykorzystanie Excela. Gliwice: Wydawnictwo Helion.
2. Radziszewski, P. 2016. Business Intelligence: moda, wybawienie czy problem dla firm? Warszawa: Wydawnictwo Poltex.
- Witryna www przedmiotu:
- www.olaf.wz.pw.edu.pl
- Uwagi:
- Laboratorium jest następnikiem ćwiczeń. Sugerowana jest realizacja ćwiczeń w I połowie oraz laboratorium w II połowie semestru.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt I1_W09
- teorie oraz ogólną metodologię badań w zakresie zastosowań narzędzi informatycznych w zarządzaniu i produkcji, ze szczególnym uwzględnieniem działań podejmowanych w środowisku intra i internetowym
Weryfikacja: realizacja ćwiczeń, przygotowanie projektu systemu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I1_W10
- charakter, miejsce i znaczenie nauk społecznych w ogólnym systemie nauk oraz ich relacje do nauk technicznych oraz kompetencji inżynierskich
Weryfikacja: realizacja ćwiczeń, przygotowanie projektu systemu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt I1_U12
- planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Weryfikacja: implementacja projektu, dyskusja uzyskanych wyników
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I1_U14
- dokonywać krytycznej analizy stanu obecnego oraz jego niewystarczalności w stosunku do stanu oczekiwanego
Weryfikacja: opracowanie projektu systemu, dyskusja uzyskanych wyników
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I1_U15
- projektować nowe rozwiązania, jak również doskonalić istniejące, zgodnie z przyjętymi założeniami ich realizacji i wdrożenia
Weryfikacja: implementacja projektu, dyskusja uzyskanych wyników
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt I1_K02
- uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
Weryfikacja: przygotowanie projektu systemu, dyskusja uzyskanych wyników
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I1_K05
- odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, w tym przestrzegania zasad etyki zawodowej i wymagania tego od innych oraz dbałości o dorobek i tradycje zawodu
Weryfikacja: implementacja projektu, dyskusja uzyskanych wyników
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: