- Nazwa przedmiotu:
- Zarządzanie wiedzą
- Koordynator przedmiotu:
- dr hab. inż. Katarzyna Rostek, prof. PW
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Inżynieria Zarządzania
- Grupa przedmiotów:
- kierunkowe
- Kod przedmiotu:
- -
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2020/2021
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 2 ECTS:
10h wykład + 10h ćwiczenia + 15h przygotowanie do ćwiczeń + 3h konsultacje ćwiczeń + 12h przygotowanie do testu teoretycznego i prezentacji zaliczeniowej = 50h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 0,92 ECTS:
10h wykład + 10h ćwiczenia + 3h konsultacje ćwiczeń = 23h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1,6 ECTS:
10h wykład + 10h ćwiczenia + 15h przygotowanie do ćwiczeń + 3h konsultacje ćwiczeń + 12h przygotowanie do testu teoretycznego i prezentacji zaliczeniowej = 40h
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład10h
- Ćwiczenia10h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- -
- Limit liczby studentów:
- - od 25 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład) - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia)
- Cel przedmiotu:
- Zrozumienie pojęć z zakresu zarządzania wiedzą. Wprowadzenie modelu zarządzania wiedzą. Praktyczne poznanie i przećwiczenie aspektów zarządzania wiedzą.
- Treści kształcenia:
- A. Wykład:
1-2h: Rola wiedzy i komunikacji w zarządzaniu przedsiębiorstwem. Piramida wiedzy. Perspektywy postrzegania wiedzy. Taksonomia celów poznawczych Blooma. Krzywa zapominania.
3-4h: Przegląd modeli zarządzania wiedzą ze względu na perspektywy zarządzania wiedzą. Zakres stosowalności modeli zarządzania wiedzą. Praktyczne przypadki użycia.
5-6h: Przedsiębiorstwo jako organizacja ucząca się. Model przedsiębiorstwa inteligentnego. Przedsiębiorstwa sieciowe i wirtualne. Praktyczne przypadki użycia.
7-8h: Rola kultury organizacyjnej i modelu komunikacji w zarządzaniu wiedzą. Zarządzanie kapitałem intelektualnym w kontekście zarządzania wiedzą.
9-10h: Informatyczne systemy i narzędzia wspomagające zarządzanie wiedzą w organizacji. Systemy analityczno-raportujące, systemy eksploracyjne, systemy sztucznej inteligencji, systemy z bazą wiedzy.
11-12h: Gospodarka oparta na wiedzy. Trendy światowe i perspektywa krajowa. Organizacje klastrowe.
13-14h: Model kształcenia ustawicznego. Samokształcenie i samodoskonalenie się w modelu społeczeństwa informacyjnego i społeczeństwa wiedzy.
15h: Teoretyczny test zaliczeniowy.
B. Ćwiczenia:
1-2h: Utworzenie zespołu projektowego. Omówienie zasad realizacji i rozliczenia projektu. Wybór i charakterystyka podmiotu projektu.
3-4h: Dobór modelu zarządzania wiedzą.
5-6h: Strategia transformacji przedsiębiorstwa w kierunku organizacji inteligentnej.
7-8h: Koncepcja kultury organizacyjnej i modelu komunikacji w zarządzaniu wiedzą.
9-10h: Strategia informatyzacji.
11-12h: Projekt klastra lub organizacji sieciowej.
13-14h: Konsultacje projektu.
15h: Rozliczenie projektu.
- Metody oceny:
- A. Wykład:
1. Ocena formatywna: ocenie polega aktywność podczas zajęć oraz indywidualne zaliczenie testu teoretycznego
2. Ocena sumatywna : suma punktów uzyskanych z obydwu części zaliczenia (aktywność + test): max 50 (ocena 5,0), wymaganych min 26 (ocena 3,0).
B. Ćwiczenia:
1. Ocena formatywna: ocenie polega zespołowa realizacja prezentacji zaliczeniowej, stanowiącej podsumowanie pracy twórczej
2. Ocena sumatywna: Suma punktów: max 50 (ocena 5,0), wymaganych min 26 (ocena 3,0).
E. Końcowa ocena z przedmiotu: Suma punktów liczona z obydwu części przedmiotu: max 100 (ocena 5,0), wymaganych min 51 (ocena 3,0). Przedmiot uznaje się zaliczony w momencie, gdy każda z dwóch części przedmiotu została zaliczona na ocenę co najmniej 3,0.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Obowiązkowa:
1. Gruszczyńska-Malec, G., Rutkowska, M. (2013). Strategie zarządzania wiedzą: modele teoretyczne i praktyczne. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
2. Fazlagić, A. J. 2014 Innowacyjne zarządzanie wiedzą. Warszawa: Difin.
3. Trajer, J., Paszek, A., Iwan, S. 2012 Zarządzanie wiedzą. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
Uzupełniająca:
1. Gorzelany-Dziadkowiec, M. 2015 Organizacje uczące się. Teoria i praktyka. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie.
2. Soniewicki, M. 2017 Zarządzanie wiedzą a przewaga konkurencyjna przedsiębiorstwa międzynarodowego. Ujęcie teoretyczne i praktyczne. Warszawa: Difin.
- Witryna www przedmiotu:
- www.olaf.wz.pw.edu.pl
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt I1_W01, I1_W13
- Posiada wiedzę z zakresu pojęć i terminologii stosowanej w zarządzaniu wiedzą oraz zna i rozumie ich praktyczne zastosowanie w zarządzaniu organizacją
Weryfikacja: test teoretyczny, prezentacja zaliczeniowa
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I1_W09, I1_W14
- Posiada wiedzę z zakresu systemów zarządzania wiedzą oraz kierunków ich rozwoju w kraju i na świecie
Weryfikacja: test teoretyczny, prezentacja zaliczeniowa
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt I1_U05, I1_U06
- Posiada umiejętności z zakresu adaptacji, analizy i oceny modelu wiedzy, adekwatnego dla wykorzystywanego modelu zarządzania
Weryfikacja: Prezentacja zaliczeniowa, udział w dyskusji podczas zajęć
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I1_U10, I1_U11
- Posiada umiejętności z zakresu doboru narzędzi, metod i technologii wspomagających proces zarządzania wiedzą
Weryfikacja: Prezentacja zaliczeniowa, udział w dyskusji podczas zajęć
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt I1_K04, I1_K05
- Potrafi komunikować się z wykorzystaniem specjalistycznego słownictwa z zakresu zarządzania wiedzą, komunikacją oraz informacją
Weryfikacja: test teoretyczny, prezentacja zaliczeniowa
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I1_K03
- Rozumie znaczenie wiedzy dla rozwoju organizacji oraz samego siebie
Weryfikacja: prezentacja zaliczeniowa
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: