- Nazwa przedmiotu:
- Warsztaty projektowe - Projekt systemu informatycznego
- Koordynator przedmiotu:
- dr hab. inż. Rostek Katarzyna prof. PW
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Inżynieria Zarządzania
- Grupa przedmiotów:
- Specjalność: Inżynieria cyfrowa
- Kod przedmiotu:
- -
- Semestr nominalny:
- 6 / rok ak. 2020/2021
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 2 ECTS
18h projekt + 17h przygotowanie poszczególnych części projektu + 12h opracowanie dokumentacji rozliczeniowej projektu + 3h konsultacji = 50h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 0,84 ECTS:
18h projekt +3h konsultacji= 21h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2 ECTS
18h projekt + 17h przygotowanie poszczególnych części projektu + 12h opracowanie dokumentacji rozliczeniowej projektu + 3h konsultacji = 50h
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt18h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Wszystkie przedmioty modułu Kompetencje Cyfrowe. Przedmiot stanowi podsumowanie modułu i powinien weryfikować całość nabytych przez studenta w ramach modułu efektów kształcenia.
- Limit liczby studentów:
- - od 25 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład) - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (projekt)
- Cel przedmiotu:
- Przygotowanie studenta do realizacji projektów informatycznych w zakresie, który pozwoli mu być uczestnikiem lub koordynatorem zespołów projektowych, identyfikować potrzeby, formułować założenia projektowe, dobierać właściwą technologię wykonawczą oraz analizować opłacalność ekonomiczną realizacji i wdrożenia.
- Treści kształcenia:
- D. Projekt:
1-3h. Utworzenie zespołów projektowych. Dobór organizacji, dla której będzie opracowywany projekt. Identyfikacja wymagań projektu oraz sposobu uszczegółowienia tych wymagań (np. poprzez analizę proce-sów, dokumentów, przeprowadzenia wywiadów etc.).
4-6h. Rozdział 1: Opracowanie założeń z uwzględnieniem wymagań funkcjonalnych i niefunkcjonalnych, identyfikacją użytkowników oraz ich uprawnień w systemie.
7-9h. Rozdział 2: Opracowanie modelu konceptualnego bazy danych z uwzględnieniem warunków integralności oraz reguł poprawności dla danych.
10-12h. Rozdział 3: Opracowanie modelu konceptualnego warstwy przetwarzania danych wraz z doborem specjalistycznych metod i technik jej realizacji i obsługi.
13-15h. Rozdział 4: Opracowanie modelu konceptualnego warstwy aplikacji oraz interaktywnej komunikacji z użytkownikiem.
16-18h. Rozdział 5: Opracowanie reguł i mechanizmów zabezpieczeń.
19-21h. Rozdział 6: Opracowanie technicznej architektury systemu, uwzględniającej jego współdziałanie oraz integrację z pozostałą infrastrukturą IT tej organizacji.
22-24h. Rozdział 7: Opracowanie projektu wdrożenia systemu z uwzględnieniem harmonogramu wdrożenia, struktury zespołu wdrożeniowego, zasad akceptacji i odbioru poszczególnych etapów wdrożenia oraz budżetu projektu.
25-27h. Rozdział 8: Oszacowanie opłacalności ekonomicznej wdrożenia w układzie wielowariantowym (optymistycznym, pesymistycznym oraz realistycznym).
28-30h. Opracowanie i końcowe złożenie dokumentacji projektu. Publiczna obrona projektów.
- Metody oceny:
- D. Projekt:
1. Ocena formatywna: wykonanie projektu zgodnie z narzuconym szablonem i wymaganiami
2. Ocena sumatywna: ocena punktowa w skali 1-100, zaliczenie min. 51 pkt.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Obowiązkowa:
1. Flasiński, M. 2006. Zarządzanie projektami informatycznymi. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
2. Sacha, K. 2010. Inżynieria oprogramowania. Wydawnictwo Naukowe PWN.
3. Wrycza, S., Marcinkowski, B., Wyrzykowski, K 2006. Język UML 2.0 w modelowaniu systemów informatycznych. Wydawnictwo He-lion.
Uzupełniająca:
1. Cohn., M. 2018. Agile. Metodyki zwinne w planowaniu projektów. Wydawnictwo Helion.
2. Rogowski, W. 2008 Rachunek efektywności inwestycji. Wolters Kluwer Polska.
3. Liderman, K. 2009. Analiza ryzyka i ochrona informacji w systemach komputerowych. Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Witryna www przedmiotu:
- www.olaf.wz.pw.edu.pl
- Uwagi:
- Przedmiot jest jednym z 6-ciu kluczowych projektów podsumowujących program studiów i zastępujących klasyczną pracę dyplomową. Jego zadaniem jest podsumowanie i zweryfikowanie kompetencji uzyskanych w ramach całego modułu Kompetencje Cyfrowe.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt I1_W10
- charakter, miejsce i znaczenie nauk społecznych w ogólnym systemie nauk oraz ich relacje do nauk technicznych oraz kompetencji inżynierskich
Weryfikacja: Przygotowanie metodycznych części projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I1_W09
- teorie oraz ogólną metodologię badań w zakresie zastosowań narzędzi informatycznych w zarządzaniu i produkcji, ze szczególnym uwzględnieniem działań podejmowanych w środowisku intra i internetowym
Weryfikacja: Przygotowanie metodycznych części projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I1_W08
- teorie oraz ogólną metodologię badań w zakresie przedsiębiorczości, ze szczególnym uwzględnieniem kreowania postaw przedsiębiorczych i podejmowania wyzwań związanych z rozwojem przedsiębiorczości
Weryfikacja: Przygotowanie metodycznych części projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt I1_U15
- projektować nowe rozwiązania, jak również doskonalić istniejące, zgodnie z przyjętymi założeniami ich realizacji i wdrożenia
Weryfikacja: Przygotowanie technicznych części projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I1_U19
- planować i organizować pracę – indywidualną oraz w zespole
Weryfikacja: Przygotowanie technicznych części projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I1_U13
- przy identyfikacji i formułowaniu specyfikacji zadań oraz ich rozwiązywaniu: dobierać i wykorzystywać właściwe metody i narzędzia wspomagające oraz dokonywać oceny opłacalności ekonomicznej wdrożenia tych rozwiązań
Weryfikacja: Przygotowanie technicznych części projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt I1_K02
- uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
Weryfikacja: Prezentacja wyników i obrona projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I1_K04
- myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Weryfikacja: Prezentacja wyników i obrona projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I1_K05
- odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, w tym przestrzegania zasad etyki zawodowej i wymagania tego od innych oraz dbałości o dorobek i tradycje zawodu
Weryfikacja: Prezentacja wyników i obrona projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: