- Nazwa przedmiotu:
- Zarządzanie zmianami
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Krystyna Lamparska-Jasińska
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Inżynieria Zarządzania
- Grupa przedmiotów:
- kierunkowe
- Kod przedmiotu:
- -
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2020/2021
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 2 ECTS:
20h ćwiczenia + 10h przygotowanie do ćwiczeń + 10h studiowanie literatury + 10h praca własna nad projektem + 5h przygotowanie do zaliczenia + 5h konsultacje= 60h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 0,83 ECTS:
20h ćwiczenia + 5h konsultacje = 25h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2 ECTS:
20h ćwiczenia + 10h przygotowanie do ćwiczeń + 10h studiowanie literatury + 10h praca własna nad projektem + 5h przygotowanie do zaliczenia + 5h konsultacje= 60h
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- wiedza z zakresu zarządzania organizacją i ZZL
- Limit liczby studentów:
- - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia)
- Cel przedmiotu:
- Wskazanie sposobów łączenia wiedzy z różnych dziedzin. Nabycie umiejętności krytycznego myślenia i syntezy informacji. Wskazanie na właściwy dobór metod i technik zarządzania adekwatnych do bieżącego problemu, sytuacji, zjawiska w przedsiębiorstwie i jego otoczeniu.
- Treści kształcenia:
- B. Ćwiczenia:
Wprowadzenie merytoryczne i organizacyjne do ćwiczeń.
1. Określenie czynników elastyczności dla wybranej organizacji i wynikających z nich problemów w zarządzaniu zmianą
2. Określenie rodzajów zmian w kontekście elastyczności organizacji i zidentyfikowanych jej problemów.
3. Wybór i analiza podejścia do zarządzania wybraną zmianą.
4. Kompleksowe podejście do zarządzania zmianą, analiza pola sił dla wybranej zmiany.
5. Przedstawienie procesów w wybranym modelu zarządzania zmianą.
6. Określenie: podejścia do wdrażania zmian, źródeł oporu wobec zmian i sposobów ich pokonywania.
7. Oszacowanie i analiza kosztów wprowadzenia wybranej zmiany.
8. Rozwiązanie zadania problemowego.
- Metody oceny:
- B. Ćwiczenia:
1. Ocena formatywna: ocena poprawności rozwiązania ćwiczeń i zadania problemowego:
• zawartości merytorycznej,
• poprawności logicznej,
• zgodność z wymaganiami redakcyjnymi obowiązującymi na WZ.
2. Ocena sumatywna: średnia arytmetyczna ocen cząstkowych z ćwiczeń i rozwiązania zadania problemowego. Przedmiot uznaje się za zaliczony, jeśli ocena końcowa ≥ 3.0.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Obowiązkowa:
1. E. Masłyk-Musiał, Organizacja w zmianach. Perspektywa konsultanta, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2010
2. L. Clarke, Zarządzanie zmianą, Prentice Hall, Gebethner i Ska, Warszawa 1997
3. B. Kozyra, Praktyczne zarządzanie zmianą w firmie, czyli nie taki diabeł straszny, MT Biznes, Warszawa 2017
4. M. Kurtyka, G. Roth, Zarządzanie zmianą. Od strategii do działania. Jak połączyć wizję, ludzi i organizację w służbie strategii, CeDeWu, Warszawa 2017
Uzupełniająca:
1. K. Grzybowska, Reorganizacja przedsiębiorstw. Zarządzanie zmianą organizacyjną, Politechnika Poznańska, Poznań 2010
2. M. Bartnicki, Zarządzanie zmianami w przedsiębiorstwie, Wyd. Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowice 1998
3. M. Czerska, Organizacja przedsiębiorstw. Metodologia zmian organizacyjnych, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 1996
- Witryna www przedmiotu:
- www.olaf.wz.pw.edu.pl
- Uwagi:
- Sylabus opracowany z udziałem prof. Katarzyny Szczepańskiej
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt Z2_W01
- Absolwent zna i rozumie w pogłębionym stopniu teorie naukowe właściwe dla nauk o zarządzaniu oraz kierunki ich rozwoju, a także zaawansowaną metodologię badań ze szczególnym uwzględnieniem uwarunkowań zarządzania zmianami.
Weryfikacja: Projekt (jako suma ćwiczeń cząstkowych) wdrożenia zmiany, konsultacje z wykładowcami, obrona projektu.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I2_W09
- Absolwent zna i rozumie w pogłębionym stopniu teorie naukowe właściwe dla nauki o innowacyjności oraz kie-runki jej rozwoju, a także zaawansowaną metodologię badań
Weryfikacja: Opracowanie poszczególnych ćwiczeń i debata na ich temat.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt I2_U16
- Absolwent potrafi przy identyfikacji i formułowaniu specyfikacji zadań oraz ich rozwiązywaniu: dobierać i wykorzystywać właściwe metody i narzędzia wspoma-gające oraz dokonywać oceny opłacalności ekonomicznej wdrożenia tych rozwiązań
Weryfikacja: Projekt (jako suma ćwiczeń cząstkowych) wdrożenia zmiany, konsultacje z wykładowcami, prezentacja i obrona projektu.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I2_U18
- Absolwent potrafi projektować nowe rozwiązania z za-kresu zarządzania, jak również doskonalić istniejące, zgodnie z przyjętymi założeniami ich realizacji i wdrożenia.
Weryfikacja: Opracowanie poszczególnych ćwiczeń.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt I2_K02
- Absolwent jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów praktycznych oraz konieczności samokształcenia się przez całe życie.
Weryfikacja: Analiza zespołowa poszczególnych ćwiczeń.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I2_K03
- Absolwent jest gotów do wypełniania zobowiązań wo-bec organizacji oraz inspirowania i organizowania działalności na rzecz organizacji.
Weryfikacja: Analiza zespołowa poszczególnych ćwiczeń.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: