- Nazwa przedmiotu:
- Zarządzanie zasobami przedsiębiorstwa
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Danuta Rojek
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Inżynieria Zarządzania
- Grupa przedmiotów:
- kierunkowe
- Kod przedmiotu:
- -
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2020/2021
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 3 ETCS:
15h wykład + 15h ćwiczenia + 3h konsultacje grupowe + 2h konsultacje indywidualne + 3h x 7 przygotowanie do ćwiczeń + 7h wykonanie projektowej pracy zaliczeniowej + 2h opracowanie prezentacji pracy zaliczeniowej + 10h przygotowanie do egzaminu = 75h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,4 ECTS:
15h wykład + 15h ćwiczenia + 3h konsultacje grupowe + 2h konsultacje indywidualne = 35h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2,4 ETCS:
15h ćwiczenia + 3h konsultacje grupowe + 2h konsultacje indywidualne + 3h x 7 przygotowanie do ćwiczeń + 12h wykonanie projektowej pracy zaliczeniowej + 2h opracowanie prezentacji pracy zaliczeniowej + 10h przygotowanie do egzaminu = 60h
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Podstawy organizacji i zarządzania
- Limit liczby studentów:
- - od 25 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład) - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia)
- Cel przedmiotu:
- Nauczenie studentów klasyfikacji, identyfikacji i oceny zasobów, zarządzania nimi oraz monitorowania pod kątem konkurencyjności, przy uwzględnieniu uwarunkowań funkcjonowania przedsiębiorstwa.
Nauczenie wykorzystywania posiadanej wiedzy do rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów w warunkach niepewności i ryzyka.
- Treści kształcenia:
- A. Wykład:
1. W 1-2: Podejście zasobowe w zarządzaniu strategicznym. Istota i klasyfikacja zasobów przedsiębiorstwa.
2. W 3-4: Zarządzanie zasobami materialnymi i niematerialnymi.
3. W 5-6: Zarządzanie zasobami ludzkimi.
4. W 7-8: Budowanie kluczowych kompetencji przedsiębiorstwa. Rola zasobów w kształtowaniu strategii rozwojowych przedsiębiorstwa. Zasoby przedsiębiorstwa a jego konkurencyjność.
5. W 9-10: Zasoby przedsiębiorstwa jako element konstytuujący model biznesu. Transformacja zasobów w procesie tworzenia wartości.
B. Ćwiczenia:
1. C 1-2: Przedsiębiorstwo jako podmiot zarządzania zasobami.
2. C 3-4: Klasyfikacja i struktura zasobów przedsiębiorstwa.
3. C 5-6: Zarządzanie zasobami materialnymi w przedsiębiorstwie.
4. C 7-8: Zarządzanie zasobami niematerialnymi w przedsiębiorstwie. Zasoby relacyjne a społeczna odpowiedzialność biznesu.
5. C 9-10: Zarządzanie zasobami ludzkimi w przedsiębiorstwie. Współczesne trendy, analiza i ocena przypadków.
6. C 11-12: Zasoby a strategia rozwoju firmy. Zasoby strategiczne. Ocena pozycji konkurencyjnej firmy w aspekcie zasobów.
7. C 13-14: Model biznesu a struktura zasobów. Zasoby istotne z punktu widzenia przechwytywania wartości dla klienta.
8. C 15: Strategia rozwoju zasobów ludzkich wybranego przedsiębiorstwa – prezentacje projektowych prac zespołowych.
- Metody oceny:
- A. Wykład:
1. Ocena formatywna: oceniany jest udział w debacie na zajęciach, prowadzonych w formie interaktywnej.
2. Ocena sumatywna: średnia ocen cząstkowych za aktywność na zajęciach i wyniku egzaminu. Ocena łączna w zakresie 2-5; do zaliczenia wymagane jest uzyskanie co najmniej oceny 3.
B. Ćwiczenia:
1. Ocena formatywna: oceniana jest poprawność wykonania poszczególnych ćwiczeń tematycznych w ramach pracy indywidualnej lub zespołowej (rozwiązywania zadań i problemów, oceny studiów przypadków, prezentacji wyników i ocen) oraz wykonania i prezentacji projektowej pracy zaliczeniowej.
2. Ocena sumatywna: oceniane są: zaliczenie wszystkich ćwiczeń tematycznych i terminowość ich wykonania oraz zaliczenie projektowej pracy zaliczeniowej. Ocena łączna w zakresie 2-5; do zaliczenia wymagane jest uzyskanie co najmniej oceny 3.
C. Końcowa ocena z przedmiotu:
Przedmiot uznaje się za zaliczony, jeżeli ocena zarówno z ćwiczeń, jak i z wykładu jest nie niższa niż 3. Ocena z przedmiotu jest obliczana zgodnie z formułą: 0,5 x ocena z wykładu + 0,5 x ocena z ćwiczeń. Ocena łączna w zakresie 2- 5; do zaliczenia przedmiotu wymagane jest uzyskanie co najmniej oceny 3.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- Obowiązkowa:
1. Marek, S. i Białasiewicz, M., 2011. Podstawy nauki o organizacji. Przedsiębiorstwo jako organizacja gospodarcza. Warszawa: PWE.
2. Mroziewski, M., 2008. Kapitał intelektualny współczesnego przedsiębiorstwa. Koncepcje, metody wartościowania i warunki jego rozwoju. Warszawa: Difin.
3. Stańczyk-Hugiet, E.I., 2013. Dynamika strategiczna w ujęciu ewolucyjnym. Wrocław: Wydawnictwo UE we Wrocławiu.
Uzupełniająca:
1. Floyd, S.W. i in., 2011. Zarządzanie strategiczne. Podejście zasobowe. Warszawa: Wolters Kluwer.
2. Gierszewska, G. i in., 2013. Zarządzanie strategiczne dla inżynierów. Warszawa: PWE.
3. Jashapara, A., 2014. Zarządzanie wiedzą. Warszawa: PWE.
4. Matejun, M. i Motyka, A., 2016. Zasobowe zdolności dynamiczne w zarządzaniu firm sektora MSP. Łódź: Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej.
- Witryna www przedmiotu:
- www.olaf.wz.pw.edu.pl
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt I2_W04
- po zaliczeniu przedmiotu student zna i rozumie podstawowe procesy zachodzące w cyklu życia systemów i procesów zarządzania
Weryfikacja: rozwiązywanie zadań, studia przypadków w zespołach, debata
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I2_W12
- po zaliczeniu przedmiotu student zna i rozumie zasady zarządzania zasobami niematerialnym, w tym własności intelektualnej oraz formy rozwoju indywidualnej przedsiębiorczości
Weryfikacja: rozwiązywanie zadań, studia przypadków w zespołach, debata
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt I2_U18
- po zaliczeniu przedmiotu student potrafi projektować nowe rozwiązania z zakresu zarządzania, jak również doskonalić istniejące, zgodnie z przyjętymi założeniami ich realizacji i wdrożenia
Weryfikacja: ćwiczenia, rozwiązywania problemów, ocena studiów przypadków
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I2_U20
- po zaliczeniu przedmiotu student potrafi prowadzić debatę w zakresie nauk o zarządzaniu i problemów zarządzania
Weryfikacja: debata, ćwiczenia w zespołach
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt I2_K02
- po zaliczeniu przedmiotu student jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz konieczności samokształcenia się przez całe życie
Weryfikacja: analizy studiów przypadków w zespołach
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I2_K03
- po zaliczeniu przedmiotu student jest gotów do wypełniania zobowiązań wobec organizacji oraz inspirowania i organizowania działalności na rzecz organizacji
Weryfikacja: debata, dyskusje w grupach
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: