Nazwa przedmiotu:
Warsztaty projektowe - Optymalizacja procesów produkcji
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Cezary Szwed
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Inżynieria Zarządzania
Grupa przedmiotów:
kierunkowe
Kod przedmiotu:
-
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2020/2021
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
2 ECTS: 18h konsultacje grupowe i indywidualne / zespołowe + 30h przygotowanie projektu + 10h studia literaturowe + 2h obrona projektu = 60h
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,67 ECTS: 18h konsultacje grupowe i indywidualne / zespołowe + 30h projekt + 2h obrona projektu = 50h
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2 ECTS: 18h konsultacje grupowe i indywidualne / zespołowe + 30h przygotowanie projektu + 10h studia literaturowe + 2h obrona projektu = 60h
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt30h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Wiedza, umiejętności i kompetencje z zakresu przedmiotów pierwszego stopnia studiów na kierunku Zarządzanie i Inżynieria Produkcji: Organizacja i zarządzanie produkcją; Narzędzia modelowania systemów produkcyjnych; Symulacje produkcji; Modelowanie systemów produkcyjnych. Wiedza, umiejętności i kompetencje z zakresu przedmiotów drugiego stopnia studiów na kierunku Zarządzanie i Inżynieria Produkcji: Współczesne koncepcje zarządzania produkcją; Pracownia modelowania zarządzania produkcją.
Limit liczby studentów:
- od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (projekt)
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest, aby po jego zakończeniu student: - potrafił przeprowadzić analizę postawionych problemów, identyfikować ich ograniczenia, formułować kryteria oceny rozwiązania, - potrafił pozyskiwać informacje z literatury, dokonywać ich interpretacji, wyciągać wnioski i formułować opinie, - potrafił wykorzystywać wiedzę nabytą z zakresu zarządzania i inżynierii produkcji, w tym wiedzę o narzędziach informatycznych wykorzystywanych do modelowania i symulacji procesów produkcyjnych, do rozwiązywania postawionych problemów, - posiadał uporządkowaną i pogłębioną wiedzę z zakresu zadania projektowego, - potrafił ocenić przydatność metod stosowanych do rozwiązywania problemów z zakresu zarządzania procesami produkcyjnymi oraz dobierać odpowiednie sposoby i narzędzia ich rozwiązywania, w tym narzędzia informatyczne, - potrafił skutecznie realizować projekty o charakterze analitycznym i/lub wdrożeniowym, - był przygotowany do samodzielnej pracy i nauki w trakcie przygotowywania pracy dyplomowej.
Treści kształcenia:
D. Projekt Zadanie projektowe jest wykonywane przez studenta / zespół studentów pod opieką merytoryczną prowadzącego zajęcia, z wykorzystaniem poznanych we wcześniejszym toku studiów metod i narzędzi dotyczących zarządzania i inżynierii produkcji. Temat zadania projektowego jest ustalany przez studenta / zespół studentów i prowadzącego zajęcia z zakresu usprawniania i optymalizacji procesów produkcyjnych i logistycznych, w tym, m. in.: uruchomienia produkcji nowego wyrobu; opracowania projektu komórki produkcyjnej; opracowania modelu symulacyjnego, przeprowadzenia analizy i zaproponowania usprawnień procesu produkcyjnego; opracowania modelu symulacyjnego i wizualizacji procesu produkcyjnego; opracowania usprawnienia organizacji stanowiska roboczego; opracowania modelu symulacyjnego, przeprowadzenia analizy i zaproponowania usprawnień procesów transportu wewnętrznego i magazynowania. Raport z zadania projektowego powinien zawierać co najmniej: (1) Temat rozwiązywanego problemu i zakres zadania projektowego (P1); (2) Analizę bibliograficzno-dokumentacyjną w zakresie stanu wyjściowego rozwiązywanego problemu (opis procesu produkcyjnego lub logistycznego) oraz metod i narzędzi wykorzystywanych do rozwiązywania tego typu problemów (P2); (3) Określenie celów, założeń oraz ograniczeń w realizacji zadania projektowego (P2); (4) Rozwiązanie problemu, w tym opracowane modele, wykonane symulacje, analizę uzyskanych wyników, propozycje usprawnień; projekty rozwiązań technicznych; analizę ekonomiczną przedstawionych propozycji i projektów technicznych (P3-P6); (5) Podsumowanie, wnioski końcowe i wskazanie ew. kierunków dalszych prac (P7); (6) Bibliografię. Prezentacja na obronę projektu (P8) powinna zawierać syntetyczne informacje o temacie, celach, założeniach dotyczących rozwiązywanego problemu, uzyskanych wynikach oraz sformułowanych wnioskach.
Metody oceny:
D. Projekt Ocena formatywna: w trakcie konsultacji jest weryfikowane wykonanie kolejnych etapów zadania projektowego, w tym jego wyniki merytoryczne, systematyczność i terminowość pracy studenta /zespołu studentów oraz samodzielność i krytyczne podejście do oceny uzyskiwanych wyników; kolejne etapy rozwiązania projektu są omawiane ze studentem i jest oceniany postęp w realizacji projektu. Ocena sumatywna: oceniana jest wartość merytoryczna oraz poprawność redakcyjna raportu z realizacji projektu; adekwatność przygotowania i sprawność przedstawienia prezentacji wyników projektu; umiejętność obrony zaproponowanego rozwiązania, w tym trafność używanych argumentów; do zaliczenia wymagane jest uzyskanie oceny co najmniej 3.
Egzamin:
nie
Literatura:
Obowiązkowa. 1. Knosala, R., 2017. Inżynieria produkcji: kompendium wiedzy. Warszawa: PWE 2. Lewandowski, J., Skołud, B., Plinta, D., 2014. Organizacja systemów produkcyjnych. Warszawa: PWE 3. Pająk, E., Klimkiewicz, M., Kosieradzka, A., 2014. Zarządzanie produkcją i usługami. Warszawa: PWE 4. Banaszak, Z., Kłos, S., Mleczko, J., 2016. Zintegrowane systemy zarządzania. Warszawa: PWE 5. Auksztol, J., Chomuszko, M., 2012. Modelowanie organizacji procesowej. Warszawa: PWN Uzupełniająca. Dobór literatury uzupełniającej zależy bezpośrednio od tematyki projektu. Student przygotowuje wykaz literatury w uzgodnieniu z prowadzącym zajęcia.
Witryna www przedmiotu:
www.olaf.wz.pw.edu.pl
Uwagi:
Projekt jest przygotowywany przez studenta / zespół studentów etapowo. Konsultacje odbywają się systematycznie w trakcie semestru. Obrona projektu odbywa się w terminie ostatnich konsultacji. Raport powinien zawierać ok. 30 stron. Raport, prezentacja oraz inne materiały (modele symulacyjne, arkusze kalkulacyjne, itp.) są przekazywane prowadzącym zajęcia w wersji elektronicznej.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt I2_W02
Student ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę z zakresu inżynierii produkcji obejmującą kluczowe zagadnienia związane z projektowaniem procesów produkcyjnych, w tym ich modelowaniem oraz prowadzeniem badań symulacyjnych
Weryfikacja: Projekt usprawnienia / optymalizacji procesu produkcyjnego z wykorzystaniem różnych narzędzi – indywidualne / zespołowe konsultacje z prowadzącym; prezentacja i obrona projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt I2_U02
Student potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę w zakresie formułowania i rozwiązywania złożonych problemów zarządzania produkcją przez dobór oraz stosowanie właściwych metod i narzędzi, w tym narzędzi informatycznych
Weryfikacja: Projekt usprawnienia / optymalizacji procesu produkcyjnego z wykorzystaniem różnych narzędzi – indywidualne / zespołowe konsultacje z prowadzącym; prezentacja i obrona projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt I2_U24
Student potrafi pozyskiwać informacje z literatury, dokonywać ich interpretacji, wyciągać wnioski i formułować opinie
Weryfikacja: Raport z zadania projektowego – indywidualne / zespo-łowe konsultacje z prowadzącym; prezentacja i obrona projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt I2_U18
Student potrafi samodzielnie i terminowo realizować projekty o charakterze analitycznym i/lub wdrożeniowym
Weryfikacja: Raport z zadania projektowego – indywidualne / zespo-łowe konsultacje z prowadzącym; prezentacja i obrona projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt I2_U15
Student potrafi przeprowadzić analizę postawionych problemów, identyfikować ich ograniczenia oraz formułować kryteria oceny rozwiązania
Weryfikacja: Raport z zadania projektowego – indywidualne / zespo-łowe konsultacje z prowadzącym; prezentacja i obrona projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt I2_K03
Student jest gotów do pracy zespołowej
Weryfikacja: Raport z zadania projektowego – indywidualne / zespołowe konsultacje z prowadzącym; prezentacja i obrona projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: