- Nazwa przedmiotu:
- Wirtualizacja działalności gospodarczej
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Sobolewska Olga
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Inżynieria Zarządzania
- Grupa przedmiotów:
- Specjalność: Innowatyka i Zarządzanie rozwojem
- Kod przedmiotu:
- WGDIZ
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2020/2021
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 2 ECTS
10h wykład + 20h ćwiczenia + 5h przygotowanie do wykładu + 15h przygotowanie do ćwiczeń i do projektu zaliczeniowego + 2h konsultacje + 8h przygotowanie do egzaminu = 60h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,07 ECTS
30h wykład i ćwiczenia + 2h konsultacje = 32h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1,67 ECTS
15h ćwiczenia + 5h przygotowanie do wykładu + 15h przygotowanie do ćwiczeń i do projektu zaliczeniowego + 2h konsultacje + 8h przygotowanie do egzaminu = 50h
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład10h
- Ćwiczenia20h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- -
- Limit liczby studentów:
- - od 25 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład) - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia)
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest zaznajomienie słuchaczy z zagadnieniami wirtualizacji współczesnych organizacji wszelkiego typu. W trakcie realizacji przedmiotu student pozna zakres, kierunki i narzędzia wirtualizacji a także wykona projekt wirtualizacji wybranej organizacji bądź wybranego obszaru jej działania
- Treści kształcenia:
- A. Wykład
1. Wirtualizacja, jako efekt rozwoju sieci ICT, przedsiębiorstwo wirtualne wczoraj i dzisiaj, zmiana struktur organizacyjnych jako efekt postępującej wirtualizacji organizacji
2. Narzędzia wspierające wirtualizację, kierunki ich rozwoju
3. Człowiek w wirtualnej organizacji
4. Strategie wirtualizacji i kierunki wirtualizacji – organizacje sieciowe i hybrydowe
5. Ograniczenia, potencjalne problemy, ryzyko wirtualizacji
B. Ćwiczenia
1. Wybór organizacji bądź jej części, biznesowe uzasadnienie zasadności wyboru formy wirtualnej.
2-3. Cele wirtualizacji, metody i narzędzia, plan działania, wskaźniki sukcesu
4-5. Business Model Canvas dla projektu wirtualizacji
6-7. Projekt wirtualizacji – harmonogram, zasoby, koszty.
8. Rozwój organizacji wirtualnej
9. Prezentacja prac projektowych
10. Podsumowanie zajęć
- Metody oceny:
- A. Wykład:
1.Ocena formatywna: Ocena egzaminu końcowego; ocena w zakresie 2-5
2.Ocena sumatywna: Ocena egzaminu końcowego; ocena w zakresie 2-5; Do zaliczenia wymagane jest uzyskanie oceny >=3
B. Ćwiczenia:
1.Ocena formatywna: Ocena aktywności studenta w trakcie ćwiczeń, udział w pracy zespołowej (25% oceny końcowej); ocena w zakresie 2-5;
Ocena poprawności wykonanych projektów oraz ich prezentacji; oceniana jest wartość merytoryczna projektu, ocena wykonalności, a także redakcja raportu i prezentacja projektu. (75% oceny końcowej); ocena w zakresie 2-5
2.Ocena sumatywna: Ocena końcowa w zakresie 2-5, wyliczania zgodnie z wagami (aktywność - 0,25 oraz realizacja projektu - 0,75); Do zaliczenia wymagane jest uzyskanie oceny >=3
E. Końcowa ocena z przedmiotu:
Ocena łączna w zakresie 2-5, wyliczania zgodnie z wagami (wykład - 0,4 oraz ćwiczenia - 0,6); Do zaliczenia wymagane jest uzyskanie oceny >=3
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- Obowiązkowa:
1. Brzozowski, M. (2010), Organizacja wirtualna, Warszawa: PWE
2. Najda-Janoszka, M. (2010), Organizacja wirtualna, Teoria i praktyka, Warszawa: Difin
3. Niemczyk J., Stańczyk-Hugiet E, Jasiński B. (red.) (2012), Sieci międzyorganizacyjne. Współczesne wyzwanie dla teorii i praktyki zarządzania , Wydawnictwo C.H. Beck
Uzupełniająca:
1. European E-commerce Report 2017, https://www.ecommerce-europe.eu
2. Sroka, H., Palonka J. (red.), (2010), Wpływ systemów e-biznesu na organizacje w aspekcie mikto- i makroekonomicznym, Katowice: Wydawnictwo UE
3. Żurak-Owczarek C. (2011), Technologie informacyjne determinantą współczesnego biznesu, Łódź:Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
- Witryna www przedmiotu:
- www.olaf.wz.pw.edu.pl
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt I2_W01
- Absolwent zna i rozumie w pogłębionym stopniu teorie naukowe właściwe dla nauk o zarządzaniu oraz kierun-ki ich rozwoju, a także zaawansowaną metodologię ba-dań ze szczególnym uwzględnieniem analityki biznesowej i zarządzania projektami
Weryfikacja: Ocena egzaminu końcowego oraz aktywności studenta w trakcie zajęć ćwiczeniowych, sposób definiowania i kształtowania procesu projektu oraz dobór narzędzi dla skutecznej realizacji projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I2_W09
- Absolwent zna i rozumie główne trendy rozwojowe w zakresie przedsiębiorczości i innowacyjności
Weryfikacja: Ocena egzaminu końcowego oraz aktywności studenta w trakcie zajęć ćwiczeniowych, sposób definiowania celów i kształtowania procesu projektu oraz dobór narzędzi dla skutecznej realizacji projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt I2_U01
- Absolwent potrafi identyfikować, interpretować i wyjaśniać złożone zjawiska i procesy społeczne oraz relacje między nimi z wykorzystaniem wiedzy z zakresu zarządzania
Weryfikacja: Ocena sposobu realizacji projektu, umiejętność wyboru narzędzi wspierających realizację projektu.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I2_U06
- Absolwent potrafi analizować, prognozować i modelo-wać złożone procesy społeczne z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi z zakresu zarządzania, w tym narzędzi IT
Weryfikacja: Ocena sposobu realizacji projektu wirtualizacji oraz wyboru modeli i rozwiązań informatycznych w czasie realizacji projektu.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt I2_K02
- Absolwent jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycz-nych oraz konieczności samokształcenia się przez całe życie
Weryfikacja: Ocena pracy studentów w trakcie ćwiczeń ocena prezentacji projektów
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I2_K05
- Absolwent jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Weryfikacja: Ocena pracy studentów w trakcie ćwiczeń ocena prezentacji projektów
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: