Nazwa przedmiotu:
Konkurencyjność przedsiębiorstw w przemyśle 4.0
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Cezary Szwed
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Inżynieria Zarządzania
Grupa przedmiotów:
Specjalność: Innowatyka i Zarządzanie rozwojem
Kod przedmiotu:
-
Semestr nominalny:
4 / rok ak. 2020/2021
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
2 ECTS 20h zajęcia ćwiczeniowe + 10h studiowanie literatury + 30h przygotowanie do zajęć oraz wykonanie projektów = 60h
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
0,67 ECTS 20h zajęcia ćwiczeniowe = 20h
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2 ECTS 20h zajęcia ćwiczeniowe + 10h studiowanie literatury + 30h przygotowanie do zajęć oraz wykonanie projektów = 60h
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia20h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Współczesne koncepcje zarządzania produkcją.
Limit liczby studentów:
- od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia)
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest poznanie przez studentów podstawowych pojęć związanych z przemysłem 4.0 i jego wpływem na funkcjonowanie przedsiębiorstw w różnych aspektach ich działalności.
Treści kształcenia:
B. Ćwiczenia: 1. Wprowadzenie. Przemysł 4.0 – koncepcja, zakres oddziaływania, kierunki prac. 2. Systemy cyberfizyczne. Wirtualizacja, modelowanie, przykłady wy-korzystania. 3. Internet rzeczy. Charakterystyka, wymagania w zakresie wdrażania. 4. Rola przetwarzania w chmurze i wnioskowania z wykorzystaniem dużych zbiorów danych. 5. Technologie kognitywne. Znaczenie uczenia maszynowego, interakcje człowiek-maszyna. 6. Wpływ rozwoju przemysłu 4.0 na funkcjonowanie przedsiębiorstw – technologia, organizacja, efektywność. 7. Zarządzanie w przemyśle 4.0. Przewaga konkurencyjna przedsiębiorstw w przemyśle 4.0. Zaliczenie.
Metody oceny:
B. Ćwiczenia: 1. Ocena formatywna: na zajęciach jest weryfikowana znajomość przez studentów wprowadzanych zagadnień i / lub jest omawiany ze studentami sposób wykonania poszczególnych projektów. 2. Ocena sumatywna: Oceniana jest: • wartość merytoryczna projektów, • poprawność argumentowania i wyciągania wniosków w zakresie formułowanych tez, • terminowość wykonania projektów. Ocena z ćwiczeń w zakresie 2-5; do zaliczenia ćwiczeń jest wymagane uzyskanie oceny >=3, do zaliczenia zajęć wymagane jest zaliczenie wszystkich składowych przedmiotu (poszczególnych projektów) – uzyskanie oceny >=3
Egzamin:
nie
Literatura:
Obowiązkowa: 1. PWC, 2016, Industry 4.0: Building the digital enterprise, <https://www.pwc.com/gx/en/industries/industries-4.0/landing-page/industry-4.0-building-your-digital-enterprise-april-2016.pdf> [dostęp 15.05.2018] 2. BDO, 2016, Industry 4.0, <https://www.bdo.co.uk/en-gb/insights/industries/manufacturing/industry-4-0-report> [do-stęp 15.05.2018] Uzupełniająca: 1. Górska E., Lewandowski J. 2016. Zarządzanie i organizacja środowiska pracy. Warszawa: WPW. 2. Plinta D., Golińska E. 2013. Cyfrowa fabryka – skanowanie, modelowanie i symulacja funkcjonowania systemów produkcyjnych. [w] Projektowanie i sterowanie procesami. Lublin: Politechnika Lubelska 3. Recommendations for implementing the strategic initiative Industrie 4.0. Final report of the Industrie 4.0 Working Group, 2013, Forschungsunion/Acatech.
Witryna www przedmiotu:
www.olaf.wz.pw.edu.pl
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt I2_W04
Teoria oraz ogólna metodologia badań w zakresie iden-tyfikacji, budowy i reorganizacji procesów, ze szczególnym uwzględnieniem procesów produkcyjnych
Weryfikacja: Indywidualne i / lub zespołowe ćwiczenia projektowe
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt I2_U02
Identyfikacja i interpretacja podstawowych zjawisk i procesów społecznych z wykorzystaniem wiedzy z zakresu inżynierii produkcji, ze szczególnym uwzględnieniem zastosowań technologii produkcyjnych
Weryfikacja: Indywidualne i / lub zespołowe ćwiczenia projektowe
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt I1_U17
Dokonywanie krytycznej analizy stanu obecnego oraz jego niewystarczalności w stosunku do stanu oczekiwanego
Weryfikacja: Indywidualne i / lub zespołowe ćwiczenia projektowe
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt I2_K02
Uznawanie znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
Weryfikacja: Indywidualne i / lub zespołowe ćwiczenia projektowe
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: