- Nazwa przedmiotu:
- Zarządzanie zespołem wirtualnym
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Sobolewska Olga
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Inżynieria Zarządzania
- Grupa przedmiotów:
- Specjalność: Innowatyka i Zarządzanie rozwojem
- Kod przedmiotu:
- ZZW
- Semestr nominalny:
- 4 / rok ak. 2020/2021
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 2 ECTS
15h ćwiczenia + 10h laboratorium + 15h przygotowanie do ćwiczeń/laboratorium/projektu + 15h przygotowanie do prac kontrolnych + 5h konsultacje = 60h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1 ECTS
25h ćwiczenia i laboratorium + 5h konsultacje = 30h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2 ECTS
15h ćwiczenia + 10h laboratorium + 15h przygotowanie do ćwiczeń/laboratorium/projektu + 15h przygotowanie do prac kontrolnych + 5h konsultacje = 60h
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium10h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Student zna podstawy zarządzania, jest zapoznany z tematyką zarządzania projektami
- Limit liczby studentów:
- - od 25 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (laboratorium) - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia)
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest zdobycie przez studenta wiedzy i umiejętności w zakresie efektywnej współpracy i osiągania celów w pracy na odległość, poznania technik zarządzania wirtualnymi zespołami oraz narzędzi informatycznych wspierających zdalną współpracę.
- Treści kształcenia:
- B. Ćwiczenia:
1. Zespoły rozproszone i wirtualne organizacje jako wyznacznik zarządzania w XXI wieku. Interdyscyplinarne i ponadorganizacyjne sieci współpracy
2. Rola kierownika w pracy zespołu zdalnego, istota komunikacji
3. Specyfika pracy w zespołach wirtualnych, zarządzanie wirtualnym zespołem projektowym, zarządzanie wiedzą w zespołach wirtualnych
4. Budowanie relacji zaufania, bariery w pracy zespołowej, dysfunkcje pracy zespołowej
5. Zmiana jako problem w procesie zarządzania zespołem wirtualnym
C. Laboratorium:
1. Narzędzia wspierające pracę w zespole zdalnym: komunikacja mailowa, komunikatory
2. Telekonferencje
3. Narzędzia IT wspierające zarządzanie projektami
- Metody oceny:
- B. Ćwiczenia:
1. Ocena formatywna: Ocena aktywności studenta w trakcie zajęć ćwiczeniowych, dyskusja (25% oceny końcowej); ocena w zakresie 2-5;
Ocena poprawności projektów wykonanych przez studentów podczas zajęć; oceniana jest wartość merytoryczna projektów, redakcja raportu projektowego oraz prezentacja projektu. (75% oceny końcowej); ocena w zakresie 2-5
2. Ocena sumatywna: Ocena końcowa w zakresie 2-5, wyliczania zgodnie z wagami (aktywność - 0,25 oraz projekt - 0,75); Do zaliczenia wymagane jest uzyskanie oceny >=3
C. Laboratorium:
1. Ocena formatywna: Ocena sposobu wykorzystania narzędzi informatycznych do współpracy, ocena webinarium przygotowanego przez studentów; ocena w zakresie 2-5
2. Ocena sumatywna: Ocena końcowa w zakresie 2-5; Do zaliczenia wymagane jest uzyskanie oceny >=3
E. Końcowa ocena z przedmiotu:
Ocena końcowa liczona zgodnie z formułą 50% ocena z ćwiczeń i 50% ocena z laboratorium
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Obowiązkowa:
1. Belbin, R.M. (2009). Zespoły zarządzające. Kraków: Oficyna Wolters Kluwer business
2. Markowska, E. (2012). Budowa zespołu. W: R. Rutka, P. Wróbel (red.), Organizacja zachowań zespołowych. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
3. Puszcz, H., Dąbrowski, Ł., Zaborek, M. (2011). Zespoły po polsku. Jak firmy działające na polskim rynku podnoszą swoją efektywność dzięki pracy zespołowej. Gliwice: Wydawnictwo Helion.
4. Stefaniuk, T. (2014). Komunikacja w zespole wirtualnym. Warsza-wa: Difin
Uzupełniająca:
1. Chemiakiotis, P., Dekonick, E.A., Panteli, N. (2013). Factors Influencing Creativity in Virtual Design Teams. Creativity and Innovation Management, 22, 3, 275.
2. DuFrene, D., Lehman, C.M. (2012). Communication Strategies for
Virtual Teams. New York: Business Expert Press, LLC
3. Lee, M.R. (2014). Leading Virtual Project Team. Adapting Leader ship Theories and Communication Techniques to 21th Century Organizations. CRC Press, Taylor & Francis Group, US.
4. Miroński, J. (2014). Wyzwania zarządzania wiedzą w zespołach wirtualnych. E-mentor, 5 (57)
- Witryna www przedmiotu:
- www.olaf.wz.pw.edu.pl
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt I2_W01
- Absolwent zna i rozumie w stopniu pogłębionym teorie naukowe właściwe dla nauk o zarządzaniu oraz kierun-ki ich rozwoju, a także zaawansowaną metodologię ba-dań ze szczególnym uwzględnieniem analityki biznesowej oraz zarządzania projektami
Weryfikacja: Ocena aktywności studenta w trakcie zajęć ćwiczenio-wych i laboratoryjnych, sposób definiowania i kształ-towania procesu projektu oraz dobór narzędzi dla skutecznej realizacji projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I2_W06
- Absolwent zna i rozumie w pogłębionym stopniu cha-rakter, miejsce i znaczenie nauk społecznych w ogólnym systemie nauk oraz ich relacje do nauk technicznych oraz kompetencji inżynierskich
Weryfikacja: Ocena aktywności studenta w trakcie zajęć ćwiczeniowych i laboratoryjnych, sposób definiowania i kształtowania procesu projektu oraz dobór narzędzi dla skutecznej realizacji projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt I2_U01
- Absolwent potrafi identyfikować, interpretować i wyja-śniać złożone zjawiska i procesy społeczne oraz relacje między nimi z wykorzystaniem wiedzy z zakresu zarządzania
Weryfikacja: Ocena sposobu realizacji projektu, umiejętność wyboru narzędzi wspierających realizację projektu w sposób zdalny, umiejętność doboru kooperantów i zaangażowania w realizację projektu osób spoza grupy ćwiczeniowej.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I2_U06
- Absolwent potrafi analizować, prognozować i modelo-wać złożone procesy społeczne z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi z zakresu zarządzania, w tym narzędzi IT
Weryfikacja: Ocena wyboru oraz zakresu wykorzystania rozwiązań informatycznych w czasie realizacji projektu, ocena webinarium
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt I2_K02
- Absolwent jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycz-nych oraz konieczności samokształcenia się przez całe życie
Weryfikacja: Ocena pracy studentów w trakcie ćwiczeń oraz laboratorium, ocena prezentacji projektów
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I2_K05
- Absolwent jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Weryfikacja: Ocena pracy studentów w trakcie ćwiczeń oraz laboratorium, ocena prezentacji projektów
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: