- Nazwa przedmiotu:
- Analiza i ocena ryzyka
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Wiśniewski Michał
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Inżynieria Zarządzania
- Grupa przedmiotów:
- Specjalność: Bezpieczeństwo i zarządzanie ciągłością działania
- Kod przedmiotu:
- -
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2020/2021
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 3 ECTS:
10h wykład + 15h ćwiczenia + 10h laboratoria + 15h zapoznanie się z literaturą + 15h wykonanie raportów + 10h przygotowanie prezentacji + 5h konsultacje grupowe + 5h konsultacje indywidualne = 85h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,41 ECTS:
10h wykład + 15h ćwiczenia + 10h laboratoria + 5h konsultacje grupowe + 5h konsultacje indywidualne = 40h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2,65 ECTS:
15h ćwiczenia + 10h laboratoria + 15h zapoznanie się z literaturą + 15h wykonanie raportów + 10h przygotowanie prezentacji + 5h konsultacje grupowe + 5h konsultacje indywidualne = 75h
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład10h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium10h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Organizacja prac zespołu analizy ryzyka. Ustalanie potencjału kompetencji, Analiza interesariuszy
- Limit liczby studentów:
- - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia) - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (laboratorium) - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (projekt)
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest, aby student:
- posiadał wiedzę teoretyczną w zakresie metod i narzędzi pomiaru ryzyka i umiejętność ich praktycznego zastosowania,
- posiadał wiedzę z zakresu postępowania z ryzykiem,
- potrafił dokonać analizy i oceny ryzyka przy zastosowaniu odpowiednio dobranych metod w tym BIA i foresight.
- Treści kształcenia:
- A. Wykład
1. Niepewność – zagrożenie – ryzyko – zakłócenie; Kontekst ryzyka
2. Pomiar ryzyka; Metody i narzędzia pomiaru ryzyka
3. Postępowanie z ryzykiem; Strategie postępowania z ryzykiem
4. Założenia BIA; Typowe kroki w BIA
5. Założenia teoretyczne foresight; Metody i techniki foresight; Procedura analizy i oceny ryzyka wg metody foresight
B. Ćwiczenia
1. Identyfikacja zagrożeń dla obiektu
2. Oszacowanie ryzyka
3. Wskazanie strategii postępowania z ryzykiem
4. Dobór zabezpieczeń
5. Opracowanie modelu zależności obiektu od obiektów powiązanych
C. Laboratorium
1. Implementacja modelu zależności obiektu od obiektów powiązanych w narzędziu informatycznym
2. Wygenerowanie scenariuszy przebiegu zdarzeń niekorzystnych
- Metody oceny:
- A. Wykład:
1. Ocena formatywna: zaliczenie pisemne test pytania otwarte i zamknięte
2. Ocena sumatywna: oceniana na skali 2,0; 3,0; 3,5, 4,0; 4,5; 5,0 do zaliczenia testu wymagane jest uzyskanie oceny >=3,
B. Ćwiczenia:
1. Ocena formatywna: na zajęciach weryfikowane jest wykonanie raportów z ćwiczeń składanych przez studentów (praca w grupach 4-6-osbowych); elementy raportów są omawiane ze studentami
2. Ocena sumatywna: oceniana jest poprawność wykonania ćwiczeń, ocena z raportów na skali 2,0; 3,0; 3,5, 4,0; 4,5; 5,0; do zaliczenia raportów wymagane jest uzyskanie oceny >=3,
C. Laboratorium:
1. Ocena formatywna: na zajęciach weryfikowane jest wykonanie raportów składanych przez studentów (praca w grupach 4-6-osbowych); elementy raportów są omawiane ze studentami
2. Ocena sumatywna: oceniana jest wartość merytoryczna projektu końcowego przedstawianego przez studentów oraz wynik przeprowadzonej prezentacji, ocena z raportów w zakresie 2-5; do zaliczenia raportów wymagane jest uzyskanie oceny >=3,
E. Końcowa ocena z przedmiotu: do zaliczenia zajęć wymagane jest zaliczenie wszystkich składowych przedmiotu – uzyskanie oceny >=3; ocena końcowa 20% wykład; 40% ćwiczenia, 40% laboratoria
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Obowiązkowa:
1. Kosieradzka A., Zawiła-Niedźwiecki J., (red.) 2016. Zaawansowana metodyka oceny ryzyka w publicznym zarządzaniu kryzysowym, Kraków-Warszawa: edu-Libri,
2. Malara Z., Kroik J., Malara M., Sobol-Wojciechowska J., 2013. Ryzyko perspektywa jakościowa, Wrocław: Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej,
Uzupełniająca:
1. Kaszubski R., Romańczuk D., 2012. Księga dobrych praktyk zarządzania ciągłością działania, Warszawa: Wydawnictwo Związku Banków Polskich
2. Zawiła-Niedźwiecki J., 2013. Zarządzanie ryzykiem operacyjnym w zapewnianiu ciągłości działania organizacji, Kraków-Warszawa: edu-Libri
- Witryna www przedmiotu:
- www.olaf.wz.pw.edu.pl
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt I2_W04
- podstawowe procesy zachodzące w cyklu życia systemów i procesów zarządzania
Weryfikacja: Raporty z ćwiczeń, prezentacja
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt I2_U06
- analizować, prognozować i modelować złożone procesy społeczne z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi z zakresu zarządzania, w tym narzędzi IT
Weryfikacja: Raporty z ćwiczeń, prezentacja
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt I2_K01
- krytycznej oceny odbieranych treści
Weryfikacja: krytycznej oceny odbieranych treści
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I2_K02
- uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz konieczności samokształcenia się przez całe życie
Weryfikacja: krytycznej oceny odbieranych treści
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: