Nazwa przedmiotu:
Podstawy zarządzania jakością
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Skroban Katarzyna
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Zarządzanie
Grupa przedmiotów:
kierunkowe
Kod przedmiotu:
-
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2020/2021
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
2 ECTS 12h wykład + 18h rozwiązywanie praktycznych problemów i poszukiwanie rozwiązań w rzeczywistych organizacjach + 18h przygotowanie do zaliczenia testów + 2h konsultacji = 50h
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
0,56 ECTS 12h wykład + 2h konsultacji = 14h
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1,52 ECTS 18h rozwiązywanie praktycznych problemów i poszukiwanie rozwiązań w rzeczywistych organizacjach + 18h przygotowanie do zaliczenia testów + 2h konsultacji = 38h
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład12h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Wiedza w zakresie zarządzania przedsiębiorstwem, podejścia procesowego
Limit liczby studentów:
- od 25 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład)
Cel przedmiotu:
Poznanie podstawowych zagadnień z zakresu jakości. Nabycie umiejętności wykorzystania wiedzy z zakresu zarządzania jakością w procesach zarządzania przedsiębiorstwem oraz oceny systemów zarządzania jakością. Nabycie umiejętności rozwiązywania problemów w celu podnoszenia jakości w organizacjach.
Treści kształcenia:
A.Wykład: 1. Znaczenie problematyki jakości w uprzemysłowionym i konkurencyjnym świecie. 2. Podstawowe pojęcia w jakości. 3. Historia jakości. 4. Guru jakości. 5. Systemy zarządzania jakością. 6. Normy i standardy zarządzania jakością. 7. Metody i techniki zarządzania jakością. 8. Projektowanie i wdrażanie systemów zarządzania jakością. 9. Podstawy dokumentowania systemu zarządzania jakością. 10. Wymagania rynku europejskiego. 11. Certyfikacja systemów, wyrobów i personelu. Akredytacja. 12. Ekonomika jakości i uzyskiwane efekty. 13. Koszty jakości. Nagrody w jakości. 14. Systemy zarządzania jakością w usługach.
Metody oceny:
A.Wykład: 1. Ocena formatywna: ocena poprawności ćwiczeń wykonanych przez studentów na zajęciach, ocena testów zawierających pytania teoretyczne i praktyczne, ocena zagadnień przykładów jakościowych wyszukiwanych przez studentów. 2. Ocena sumatywna: ocena wykonywanych ćwiczeń w skali punktowej 1-60, ocena testów w skali punktowej 1-40, ocena dodatkowych zagadnień w skali 0-40 oraz ocena dodatkowych uprawnień w postaci szkoleń w skali 0-30. Do zaliczenia wymagane jest 51 punktów.
Egzamin:
nie
Literatura:
Obowiązkowa: 1. Hamrol A., 2010, Zarządzanie jakością. Teoria i praktyka, Warszawa: PWN 2. Wawak S., 2011, Zarządzanie jakością - podstawy, systemy i narzę-dzia, Gliwice: Helion 3. Jakubiec M., 2017, Projakościowe zarządzanie przedsiębiorstwem, Warszawa: Difin Uzupełniająca: 1. Bral W., 2008, Obieg i ochrona dokumentów w zarządzaniu jakością, środowiskiem i bezpieczeństwem informacji, Warszawa: Difin 2. PN-ISO/IEC 20000-1:2014-01, Technika informatyczna -Zarządzanie usługami Część 1: Wymagania dla systemu zarządzania usługami 3. PN-EN ISO 9001:2015-10, Systemy zarządzania jakością - wymagania 4. Zymonik Z., 2002, Koszty jakości w zarządzaniu przedsiębiorstwem, Wrocław: Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej
Witryna www przedmiotu:
www.olaf.wz.pw.edu.pl
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt Z1_W01
teorie oraz ogólną metodologię badań w zakresie zarządzania, ze szczególnym uwzględnieniem zarządzania przedsiębiorstwem/organizacją
Weryfikacja: 2 testy przeprowadzone w formie pisemnej
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt Z1_W12
podstawowe procesy zachodzące w cyklu życia systemów zarządzania
Weryfikacja: 2 testy przeprowadzone w formie pisemnej
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt Z1_U13
prawidłowo posługiwać się systemami normatywnymi w celu rozwiązywania zadań z zakresu nauk o zarządzaniu, ze szczególnym uwzględnieniem różnych systemów zarządzania
Weryfikacja: Ocena samodzielnej realizacji ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt Z1_U01
identyfikować i interpretować podstawowe zjawiska i procesy społeczne z wykorzystaniem wiedzy z zakresu zarządzania, ze szczególnym uwzględnieniem uwarunkowań zarządzania przedsiębiorstwem/organizacją oraz zarządzania projektami
Weryfikacja: Ocena samodzielnej realizacji ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt Z1_K04
myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Weryfikacja: Ocena samodzielnej realizacji ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt Z1_K02
uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
Weryfikacja: Ocena samodzielnej realizacji ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: