- Nazwa przedmiotu:
- Psychologia i socjologia biznesu
- Koordynator przedmiotu:
- dr Kolwas Szymon
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Zarządzanie
- Grupa przedmiotów:
- kierunkowe
- Kod przedmiotu:
- -
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2020/2021
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 2 ECTS
10h wykład +10h ćwiczenia + 28h godzin pracy indywidualnej nad projektami przygotowywanymi w zespołach: przeprowadzenie wywiadów, przygotowanie prezentacji, praca z literaturą, przygotowanie do zaliczenia +2h konsultacji= 50h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 0,88 ECTS
10h wykład +10h ćwiczenia +2h konsultacji= 22h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1,6 ECTS
10h ćwiczenia + 28h godzin pracy indywidualnej nad projektami przygotowywanymi w zespołach: przeprowadzenie wywiadów, przygotowanie prezentacji, praca z literaturą, przygotowanie do zaliczenia +2h konsultacji= 40h
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład10h
- Ćwiczenia10h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- -
- Limit liczby studentów:
- - od 25 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład) - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia)
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest zdobycie podstawowej wiedzy dotyczącej mechanizmów psychologicznych i społecznych w obszarze działalności biznesowej oraz umiejętność zastosowania jej przy analizie i ocenie zjawisk z tego obszaru w odniesieniu do konkretnych organizacji.
- Treści kształcenia:
- A. Wykład:
1. Wpływ społeczny:
• Techniki i reguły wpływu społecznego,
• Prywatna akceptacja i publiczny konformizm,
• Normatywny wpływ społeczny
• Informacyjny wpływ społeczny
• Konformizm i autorytet
2. Grupa społeczna:
• Mechanizmy integracyjne, Spójność grupy,
• Zadaniowe funkcjonowanie grupy – facylitacja i hamowanie społeczne
• Skład grupy i struktura zadania
3. Komunikowanie się w organizacji
• Komponenty procesu komunikowania się
• Komunikowanie werbalne, niewerbalne, pisemne, publiczne
• Bariery komunikacyjne i ich przezwyciężanie
4. Przywództwo:
• Wyłanianie przywódcy
• Style kierowania
• Podstawy władzy
5. Kultura organizacyjna i klimat organizacyjny
• Bezpieczeństwo a kultura organizacyjna
• Stres a zdrowie
• Stres a kultura organizacyjna
6. Motywacja:
• Popędy i podniety
• Dysonans poznawczy
• Atrybucje dotyczące przyczyn wyników zachowań
• Teoria równowagi i teoria oczekiwań
B. Ćwiczenia:
Odpowiadają zakresowi merytorycznemu wykładu
Zaplanowanie i przygotowanie komunikacji w organizacji przy zastosowaniu wiedzy dot. mechanizmów psychospołecznych
• Plakat/poster
• Materiał audiowizualny
• Komunikat pisemny
• Wypowiedź publiczna
• Spotkanie twarzą w twarz
- Metody oceny:
- A. Wykład:
1. Ocena formatywna: Pytania i dyskusja nad zagadnieniami z wykładu 2. Ocena sumatywna: Kolokwium końcowe
B. Ćwiczenia:
1. Ocena formatywna: prezentacja wykonanego zadania
2. Ocena sumatywna: zespołowe przygotowanie i przeprowadzenie prezentacji podsumowującej
C. Końcowa ocena z przedmiotu: Ocena końcowa z przedmiotu obliczana jest jako średnia arytmetyczna ocen z wykładu i ćwiczeń. Przedmiot uznaje się za zaliczony jeśli zarówno ocena z wykładu jak i ćwiczeń wynosi co najmniej 3,0.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Obowiązkowa;
1. Rożnowski B., Fortuna P., 2020, Psychologia biznesu, Warszawa: PWN
2. Stankiewicz J., 1999, Komunikowanie się w organizacji, Wrocław: Astrum
3. Falkowski Andrzej, Tyszka Tadeusz, 2009, Psychologia zachowań konsumenckich, Gdańsk: GWP
4. Kalat James W., 2006, Biologiczne podstawy psychologii, Warszawa: PWN
5. Zimbardo P., Gerrig R., 2006, Psychologia i Życie, Gdańsk, GWP
6. Aronson Elliot, Wilson Timothy D., Akert Robin M., 2006, Psychologia Społeczna, Poznań: Zysk i S-ka
7. Doliński D., 2008, Techniki wpływu społecznego, Warszawa: SCHOLAR
8. Cialdini R. B., 2016, Wywieranie wpływu na ludzi: teoria i praktyka, Gdańsk: GWP
9. Wojciszke B., 2017, Psychologia Społeczna, Warszawa: SCHOLAR
Uzupełniająca: -
- Witryna www przedmiotu:
- www.olaf.wz.pw.edu.pl
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt Z1_W06, Z1_W08, Z1_W10, Z1_W14
- Wiedza - absolwent zna i rozumie: teorie oraz ogólną metodologię badań w zakresie psychologii i socjologii biznesu, ze szczególnym uwzględnieniem technik i reguł wpływu społecznego, procesów grupowych oraz zagadnienia przywództwa,
teorie oraz ogólną metodologię badań w zakresie przedsiębiorczości, ze szczególnym uwzględnieniem kreowania postaw przedsiębiorczych i podejmowania wyzwań związanych z rozwojem przedsiębiorczości;
charakter, miejsce i znaczenie nauk społecznych w ogólnym systemie nauk oraz ich relacje do nauk technicznych; cechy człowieka jako twórcy i uczestnika kultury organizacyjnej
Weryfikacja: kolokwium, prezentacja
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt Z1_U04
- Umiejętności - absolwent potrafi: identyfikować i interpretować podstawowe zjawiska i procesy społeczne z wykorzystaniem wiedzy z zakresu psychologii i socjologii biznesu, ze szczególnym uwzględnieniem procesów grupowych i psychologii wpływu społecznego
Weryfikacja: kolokwium, prezentacja
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt Z1_K01, Z1_K04
- Kompetencje społeczne - absolwent jest gotów do: krytycznej oceny posiadanej wiedzy; myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Weryfikacja: kolokwium, prezentacja
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: